Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluating Impacts of Covid-19 (New Coronavirus) Pandemic Crisis on Food & Beverage Entreprises

Year 2020, Volume: 4 Issue: 2, 201 - 218, 30.12.2020
https://doi.org/10.30625/ijctr.819732

Abstract

Due to the Covid-19 pandemic, food and beverage enterprises, like all businesses operating under the tourism industry, were negatively affected and faced with a major crisis. Therefore, the decisions that the food and beverage enterprises take in this crisis period will become vital for the futures. In this context, the main purpose of this study is to determine the impacts of the Covid-19 pandemic on food and beverage enterprises, what measures they will take in this crisis period and what kind of crisis management they will apply. Findings show that the biggest concerns of the enterprises are their own sustainability. While, it is seen that enterprises are not well-prepared for possible crises in general, it also has been determined that large and corporate type enterprises work on crisis scenarios are better prepared for crises comparing to smaller enterprises.

References

  • Akay, A.ve Sarıışık, M. (2015). Restoran Yöneticilerinin Menü Planlaması ve Analizi Konusuna Yaklaşımları Üzerine Bir Araştırma. Bartın Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(12), 211-230.
  • Akıncı, Z. (2011). Konaklama İşletmelerinde Kriz Sürecinde İnsan Kaynakları Yönetiminin Rolü ve Önemi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3(4), 132-152.
  • Atay, L. (2020). Covid-29 Salgını ve Turizme Etkileri, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 17(1).
  • Başkale, H. (2016). Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik Ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28
  • Çeti, B. ve Ünlüönen, K. (2019). Salgın Hastalıklar Sebebiyle Oluşan Krizlerin Turizm Sektörü Üzerindeki Etkisinin Değerlendirilmesi. AHBVÜ Turizm Fakültesi Dergisi, 22 (2), 109-128
  • Covid19.bilgi.saglıkgov.tr, (2020). COVID-19 Restoranlarda Alınması Gereken Önlemler https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/Depo/Diger_Kamu_Kuruluslar/COVID19Restoranlardaalinmasigerekenonlemler.pdf (Erişim Tarihi: 16.05.2020).
  • Deloitte (2020). COVID-19’s Impact on China’s Consumer Products & Retail Industries https://www2.Deloitte.Com/Global/En/Pages/About-Deloitte/Articles/Covid-19/Covid-19-Impact-On-China-Consumer-Products-Retail-Industries.Html (Erişim Tarihi: 09.05.2020).
  • Demirkol, Ş. (2004). Yiyecek-İçecek İşletmeleri. Turizm İşletmeleri (Ss.120-146). Editör Demirkol, Ş. ve Zengin, B. Sakarya: Değişim Yayınları
  • Donat, İ. (2020). Yeme-İçme Sektöründe Kayıp 60 Milyar TL’yi Bulur, Https://www.Bloomberght.Com/Yorum/İrfan-Donat/2254283-Yeme-İcme-Sektorunde-Kayip-60-Milyar-Tlyi-Bulur (Erişim Tarihi, 01.05.2020).
  • Gössling, S., Scott, D. ve Hall, C. M. (2020). Pandemics, Tourism and Global Change: A Rapid Assessment of COVID-19. Journal Of Sustainable Tourism, 1-20.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Israeli, A. A. (2007). Crisis-Management Practices in The Restaurant Industry. International Journal Of Hospitality Management, 26(4), 807-823.
  • İbiş, S. (2020), Covıd-19 Salgınının Seyahat Acentaları Üzerine Etkisi, Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 85-98
  • Joo, H., Maskery, B. A., Berro, A. D., Rotz, L. D., Lee, Y. K. ve Brown, C. M. (2019). Economic Impact of the 2015 MERS Outbreak on the Republic of Korea's Tourism-Related Industries. Health Security, 17(2), 100-108
  • Kılıçdere, S. (2017). Seyahat Acentalarında Kriz Yönetimi Kapsamında 2016 Turizm Sezonunun Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Köşker, H. (2017). Krizlerin Turizm Sektörüne Etkileri Üzerine Bir Araştırma: 2016 Yılı Türkiye Örneği. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (62), 216-230.
  • Lock, S. (2020a). Daily Year-on-Year Impact of COVID-19 on U.S. Restaurant Dining Feb-May, 2020 Https://www.Statista.Com/Statistics/1104362/Coronavirus-Restaurant-Visitation-Impact-Us/ (Erişim Tarihi: 10.05.2020).
  • Lock, S. (2020b). COVID-19: Forecast Job Loss in Travel and Tourism Sector Worldwide 2020, By Region Https://www.Statista.Com/Statistics/1104835/Coronavirus-Travel-Tourism-Employment-Loss/ (Erişm Tarihi: 10.05.2020).
  • Luty, J. (2020a). Decline in Pub, Bar And Restaurant Sales Due To COVID-19 in The UK 2020https://www.Statista.Com/Statistics/1105174/Uk-Pub-And-Restaurant-Sales-Fall-Due-To-Covid-19/ (Erişim Tarihi: 09.05.2020).
  • Luty, J., (2020b). Year-Over-Year Daily Change in Seated Restaurant Diners Due to The Coronavirus (COVID-19) Pandemic in Germany From February 24 To March 24, 2020 Https://Www.Statista.Com/Statistics/1105090/Coronavirus-Restaurant-Visitation-İmpact-German/ (Erişim Tarihi: 10.05.2020).
  • Monterrubio, J. C. (2010). Short-Term Economic impacts of Influenza A (H1N1) And Government Reaction on The Mexican Tourism Industry: An Analysis of the Media. International Journal of Tourism Policy, 3(1), 1.
  • Pearson, C. M. ve Clair, J. A. (1998). Reframing Crisis Management. Academy Of Management Review, 32 (1): 59-76. Restaurant.org, (2020). Coronavirus Information and Resources https://restaurant.org/Covid19 (Erişim Tarihi: 29.04.2020).
  • Seçilmiş, C. ve Sarı, Y. (2010). Kriz Dönemlerinde Konaklama İşletmelerinin Kriz Yönetimi Uygulamaları Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1), 21-40
  • Sezgin, F. (2003). Kriz Yönetimi. Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 181-195.
  • Sönmez, S. (1998). Tourism, Terrorism, and Political Instability. Annals of Tourism Research, 25(2), 416-456.
  • Taştan, H. ve Gürhani, E. (2019) Yiyecek İçecek İşletmelerinde Sosyal Medya Kullanımı ve Kriz Yönetimi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 612-623.
  • TDK (2020), Türk Dil Kurumu, Https://Sozluk.Gov.Tr/ (Erişm Tarihi: 10.05.2020).
  • Tse, A. C. B., So, S. ve Sin, L. (2006). Crisis Management and Recovery: How Restaurants in Hong Kong Responded to SARS. International Journal of Hospitality Management, 25(1), 3-11.
  • UNWTO (2020). International Tourist Numbers Could Fall 60-80% In 2020, UNWTO Reports https://www.unwto.org/news/covid-19-international-tourist-numbers-could-fall-60-80-in-2020 (Erişim Tarihi: 22.05.2020).
  • Wolcott, H. F. (1994). Transforming Qualitative Data: Description, Analysis and Interpretation. Newbury Park, CA:Sage.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

COVİD-19 (Yeni Koronavirüs) Salgınının Neden Olduğu Krizin Yiyecek İçecek İşletmeleri Üzerindeki Etkisinin Değerlendirilmesi

Year 2020, Volume: 4 Issue: 2, 201 - 218, 30.12.2020
https://doi.org/10.30625/ijctr.819732

Abstract

Covid-19 salgınını nedeniyle turizm endüstrisinde faaliyet gösteren tüm işletmeler gibi yiyecek içecek işletmeleri de olumsuz yönde etkilenmiş ve büyük bir kriz ile karşı karşıya kalmıştır. Bu nedenle yiyecek içecek işletmelerinin bu kriz döneminde alacakları kararlar işletmelerinin geleceği açısından hayati bir önem kazanmıştır. Bu bağlamda Covid-19 salgınının yiyecek içecek işletmeleri üzerindeki etkisini, işletmelerin bu kriz döneminde ne gibi önlemler alacaklarını ve nasıl bir kriz yönetimi uygulayacaklarını belirlemek bu çalışmanın temel amacını oluşturmuştur. Yapılan analizler sonucunda işletmelerin en büyük kaygılarının kendi sürdürülebilirlikleri olduğu anlaşılmıştır. İşletmeler genel anlamda olası krizlere yeterinde hazırlıklı olmadıkları görülürken, büyük ve kurumsal işletmelerin küçük işletmelere nazaran krizlere daha hazır oldukları ve kriz senaryoları üzerinde çalıştıkları belirlenmiştir.

References

  • Akay, A.ve Sarıışık, M. (2015). Restoran Yöneticilerinin Menü Planlaması ve Analizi Konusuna Yaklaşımları Üzerine Bir Araştırma. Bartın Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(12), 211-230.
  • Akıncı, Z. (2011). Konaklama İşletmelerinde Kriz Sürecinde İnsan Kaynakları Yönetiminin Rolü ve Önemi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3(4), 132-152.
  • Atay, L. (2020). Covid-29 Salgını ve Turizme Etkileri, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 17(1).
  • Başkale, H. (2016). Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik Ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28
  • Çeti, B. ve Ünlüönen, K. (2019). Salgın Hastalıklar Sebebiyle Oluşan Krizlerin Turizm Sektörü Üzerindeki Etkisinin Değerlendirilmesi. AHBVÜ Turizm Fakültesi Dergisi, 22 (2), 109-128
  • Covid19.bilgi.saglıkgov.tr, (2020). COVID-19 Restoranlarda Alınması Gereken Önlemler https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/Depo/Diger_Kamu_Kuruluslar/COVID19Restoranlardaalinmasigerekenonlemler.pdf (Erişim Tarihi: 16.05.2020).
  • Deloitte (2020). COVID-19’s Impact on China’s Consumer Products & Retail Industries https://www2.Deloitte.Com/Global/En/Pages/About-Deloitte/Articles/Covid-19/Covid-19-Impact-On-China-Consumer-Products-Retail-Industries.Html (Erişim Tarihi: 09.05.2020).
  • Demirkol, Ş. (2004). Yiyecek-İçecek İşletmeleri. Turizm İşletmeleri (Ss.120-146). Editör Demirkol, Ş. ve Zengin, B. Sakarya: Değişim Yayınları
  • Donat, İ. (2020). Yeme-İçme Sektöründe Kayıp 60 Milyar TL’yi Bulur, Https://www.Bloomberght.Com/Yorum/İrfan-Donat/2254283-Yeme-İcme-Sektorunde-Kayip-60-Milyar-Tlyi-Bulur (Erişim Tarihi, 01.05.2020).
  • Gössling, S., Scott, D. ve Hall, C. M. (2020). Pandemics, Tourism and Global Change: A Rapid Assessment of COVID-19. Journal Of Sustainable Tourism, 1-20.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Israeli, A. A. (2007). Crisis-Management Practices in The Restaurant Industry. International Journal Of Hospitality Management, 26(4), 807-823.
  • İbiş, S. (2020), Covıd-19 Salgınının Seyahat Acentaları Üzerine Etkisi, Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 85-98
  • Joo, H., Maskery, B. A., Berro, A. D., Rotz, L. D., Lee, Y. K. ve Brown, C. M. (2019). Economic Impact of the 2015 MERS Outbreak on the Republic of Korea's Tourism-Related Industries. Health Security, 17(2), 100-108
  • Kılıçdere, S. (2017). Seyahat Acentalarında Kriz Yönetimi Kapsamında 2016 Turizm Sezonunun Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Köşker, H. (2017). Krizlerin Turizm Sektörüne Etkileri Üzerine Bir Araştırma: 2016 Yılı Türkiye Örneği. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (62), 216-230.
  • Lock, S. (2020a). Daily Year-on-Year Impact of COVID-19 on U.S. Restaurant Dining Feb-May, 2020 Https://www.Statista.Com/Statistics/1104362/Coronavirus-Restaurant-Visitation-Impact-Us/ (Erişim Tarihi: 10.05.2020).
  • Lock, S. (2020b). COVID-19: Forecast Job Loss in Travel and Tourism Sector Worldwide 2020, By Region Https://www.Statista.Com/Statistics/1104835/Coronavirus-Travel-Tourism-Employment-Loss/ (Erişm Tarihi: 10.05.2020).
  • Luty, J. (2020a). Decline in Pub, Bar And Restaurant Sales Due To COVID-19 in The UK 2020https://www.Statista.Com/Statistics/1105174/Uk-Pub-And-Restaurant-Sales-Fall-Due-To-Covid-19/ (Erişim Tarihi: 09.05.2020).
  • Luty, J., (2020b). Year-Over-Year Daily Change in Seated Restaurant Diners Due to The Coronavirus (COVID-19) Pandemic in Germany From February 24 To March 24, 2020 Https://Www.Statista.Com/Statistics/1105090/Coronavirus-Restaurant-Visitation-İmpact-German/ (Erişim Tarihi: 10.05.2020).
  • Monterrubio, J. C. (2010). Short-Term Economic impacts of Influenza A (H1N1) And Government Reaction on The Mexican Tourism Industry: An Analysis of the Media. International Journal of Tourism Policy, 3(1), 1.
  • Pearson, C. M. ve Clair, J. A. (1998). Reframing Crisis Management. Academy Of Management Review, 32 (1): 59-76. Restaurant.org, (2020). Coronavirus Information and Resources https://restaurant.org/Covid19 (Erişim Tarihi: 29.04.2020).
  • Seçilmiş, C. ve Sarı, Y. (2010). Kriz Dönemlerinde Konaklama İşletmelerinin Kriz Yönetimi Uygulamaları Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1), 21-40
  • Sezgin, F. (2003). Kriz Yönetimi. Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 181-195.
  • Sönmez, S. (1998). Tourism, Terrorism, and Political Instability. Annals of Tourism Research, 25(2), 416-456.
  • Taştan, H. ve Gürhani, E. (2019) Yiyecek İçecek İşletmelerinde Sosyal Medya Kullanımı ve Kriz Yönetimi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4), 612-623.
  • TDK (2020), Türk Dil Kurumu, Https://Sozluk.Gov.Tr/ (Erişm Tarihi: 10.05.2020).
  • Tse, A. C. B., So, S. ve Sin, L. (2006). Crisis Management and Recovery: How Restaurants in Hong Kong Responded to SARS. International Journal of Hospitality Management, 25(1), 3-11.
  • UNWTO (2020). International Tourist Numbers Could Fall 60-80% In 2020, UNWTO Reports https://www.unwto.org/news/covid-19-international-tourist-numbers-could-fall-60-80-in-2020 (Erişim Tarihi: 22.05.2020).
  • Wolcott, H. F. (1994). Transforming Qualitative Data: Description, Analysis and Interpretation. Newbury Park, CA:Sage.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Original Scientific Article
Authors

Çinuçen Okat 0000-0002-1335-0216

Volkan Bahçeci This is me 0000-0002-0992-0108

Elvan Ocak 0000-0003-4565-2435

Publication Date December 30, 2020
Submission Date November 2, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Okat, Ç., Bahçeci, V., & Ocak, E. (2020). COVİD-19 (Yeni Koronavirüs) Salgınının Neden Olduğu Krizin Yiyecek İçecek İşletmeleri Üzerindeki Etkisinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 201-218. https://doi.org/10.30625/ijctr.819732