Tourism and touristic activities have comprehensive importance as a form of consumption that produces goods and services for the producer and satisfies the demand for goods and services for the consumer. With the demand for touristic activities, there is an exchange at every stage of consumption activity. Consumption is a fundamental element as a key force in the development and sustainability of the economic system. But at the same time, consumption is also important as a social and cultural activity. The strengthening of the economic structure has created a wide impact area with the diversification of consumption. Mass consumption, especially meeting basic and compulsory needs, and specific consumption, which is the consumer's non-essential, luxury or other needs, covers the entire human life. In this process, the specific consumption of the participants in the tourism event constitutes the expenditures for tourism purposes. Shopping expenses made by the participants of the tourism event and expenses made during shopping trips are important as touristic consumption. Shopping is the most important activity throughout the entire trip, and it positively affects other sectors as the demand for products from different sectors increases.
The product demanded in these travels, the advantages of the destination, price advantages and many other factors are important factors for shopping travel motivation. Travels for shopping purposes are primarily effective in the development of small and medium-sized enterprises (SMEs) that offer the products demanded in the tourist destination where the travel takes place, both numerically and in terms of product diversity. Especially the fact that cross-border travel as a subject of study, which is often limited to day trips or 1-2 days of overnight stay, causes much more travel mobility, making shopping tourism important Shopping carried out during short-term or daily trips has positive effects on the quantitative and qualitative development of SMEs, new employment opportunities, and ensuring economic and social development sensitive to changes in the market
Turizm ve turistik faaliyetler, üretici için mal ve hizmet üreten ve tüketici için mal ve hizmet talebini giderdiği bir tüketim biçimi olarak kapsamlı öneme sahiptir. Turistik faaliyetlere oluşan talep ile tüketim faaliyeti her aşamasında bir alışveriş olmaktadır. Tüketim, ekonomik sistemin gelişiminde ve sürdürülebilirliğinde kilit bir güç olarak temel unsurdur. Ancak aynı zamanda tüketim sosyal ve kültürel bir faaliyet olarak da önemlidir. Ekonomik yapının güçlenmesi tüketimin çeşitlenmesiyle geniş bir etki alanı oluşturmuştur. Özellikle temel ve zorunlu ihtiyaçların karşılanması ile kitlesel tüketim ve tüketicinin zorunlu olmayan, lüks veya diğer ihtiyaçları olan spesifik tüketim insan yaşamının tamamını kapsamaktadır. Bu süreçte turizm olayına katılanların gerçekleştirdiği spesifik tüketim turizm amaçlı harcamaları oluşturmaktadır. Turizm olayına katılanların yapmış olduğu alışveriş harcamaları ile alışveriş amaçlı yapılan seyahatlerdeki harcamalar turistik tüketim olarak önemlidir. Alışveriş tüm seyahat boyunca en önemli bir faaliyet olarak farklı sektörlerin ürünlerine olan talebin artması ile diğer sektörleri de olumlu olarak etkilemektedir. Bu seyahatlerde talep edilen ürün, seyahatin gerçekleştiği destinasyonun üstünlükleri, fiyat avantajları ve diğer birçok unsur alışveriş amaçlı seyahat güdüsü olarak önemli faktörlerdir. Alışveriş amaçlı seyahatler öncelikle seyahatin gerçekleştiği turistik destinasyonda talep edilen ürünü sunan ölçekleri orta ve küçük olan işletmelerin (KOBİ) sayısal olarak ve ürün çeşitliliği olarak gelişmelerinde etkili olmaktadır. Özellikle çalışma konusu olarak sınır ötesine geçilerek çoğu defa günübirlik veya 1-2 gün geceleme ile sınırlı seyahatlerin çok daha fazla seyahat hareketliliğine sebep olması alışveriş turizmini önemli kılmaktadır. Kısa süreli veya günübirlik seyahatler ile gerçekleştirilen alışverişin KOBİ’lerin niceliksel ve niteliksel olarak gelişmesine, yeni istihdam imkânlarına, piyasada oluşan değişikliklere karşı duyalı ekonomik ve sosyal kalkınmanın sağlanmasına olumlu etkileri olmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Entrepreneurship, Public Sector Organisation and Management, Organizasyon |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | October 17, 2024 |
Acceptance Date | December 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 15 |
Journal EMI e-mail Adresi: internationaljournalemi@gmail.com
JOURNAL EMI Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.