Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2019, Volume: 4 Issue: 3, 275 - 287, 01.07.2019
https://doi.org/10.24331/ijere.573855

Abstract

References

  • Aina, O. E., & Cameron, P. A. (2011). Why does gender matter? Counteracting stereotypes with young children. Dimensions of Early Childhood, 39 (3). Aksoy, P. & Baran, G. (2017). Annelerin cinsiyet rollerine ilişkin özellikleri ile çocukların oyuncak tercihleri ve oynadıkları oyun türleri arasındaki ilişki üzerine bir çalışma. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5 (1), 102-136. Aydilek Çiftçi, M. (2011). Öğretmenlerin ve farklı sosyoekonomik düzeye sahip anne-babaların cinsiyet rolleri algısının 60-72 ay arası çocukların oyuncak tercihleri ve akran etkileşimleri ile ilişkisinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. Banse, R., Gawronski, B., Rebetez, C., Gutt, H., & Morton, J. C. (2010). The development of spontaneous gender stereotyping in childhood: Relations to stereotype knowledge and stereotype flexibility. Developmental Science, 13 (2), 298–306. Bayramoğlu, L. (2015). Okulöncesi dönem çocuklarının cinsiyet rollerine ilişkin algılarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Doğu Akdeniz Üniversitesi, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti. Bee H., & Boyd, D. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi. (O. Gündüz, Çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları. Berk, L. E. (2013). Çocuk gelişimi. (A. Dönmez, Çev.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları. Berk, L. E. (2013). Bebekler ve çocuklar. (N. I. Erdoğan, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Bigler, R., Hayes, A. R., & Hamilton, V. (2013). The role of schools in the early socialization of gender differences. Encyclopedia on Early Childhood Development, 1-4. Birnbaum, D. W., & Chemelski, B. E. (1984). Preschoolers' inferences about gender and emotion: The mediation of emotionality stereotypes. Sex Roles, 10 (7-8), 505-511. Birnbaum, D. W., & Croll, W. L. (1984). The etilogy of children's stereotypes about sex differences in emotionality. Sex Roles, 10 (9-10), 677-691. Brechet, C. (2013). Children’s gender stereotypes through drawings of emotional faces: Do boys draw angrier faces than girls? Sex Roles, 68 (5-6), 378-389. Burge, P. L., & Filer, K. (2008). Gender. N. J. Salkind (Ed.), In Encyclopedia of Educational Psychology (pp. 421- 427). Kaliforniya: SAGE. Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. (9. baskı). Ankara: Pegem Yayınları. ChoflÃ, S. A. (2016). Preschool educators' roles in creating supportive spaces for gender exploration and expression (Doctoral study). Walden University, Minneapolis, Washington, United States of America. Craig G. J., & Baucum D. (2002). Human development. (9th Ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education Ltd. Çelik, Ö. (2008). Ataerkil sistem bağlamında toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin benimsenmesi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara. D. Heyman, G., & H. Legare, C. (2004). Children's beliefs about gender differences in the academic and social domains. Sex Roles, 50 (3-4), 227-239. Dağlıoğlu, H. E. (2014). Okul öncesi öğretmeninin özellikleri ve okul öncesi eğitime öğretmen yetiştirme. G. Haktanır (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş içinde (s. 48). (8. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Domitrovich, C. E., M. T., Kusche, C., & Cortes, R. (1999). Manual for the preschool PATHS curriculum. South Deerfield, MA: Channing-Bete Company. Elibol, G. C., Kılıç, Y. & Burdurlu, E. (2006). Okul öncesi çocuk oyuncaklarında malzeme kullanımı ve 4-6 yaş çocuklarının renk tercihleri. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 3 (9), 35-43. European Commission, 2009c. Gender and Education (and Employment): Gendered imperatives and their implications for women and men. Lessons from resear ch for policy makers. [pdf] Brussels: European Commission (Published July 2009). Available at: http://www.nesse.fr/nesse/activities/reports/activities/reports/gender -report-pdf [Accessed 28 October 2009]. Eurydice, 2009. Educational Outcomes: Study on the Measures Taken and the Current Situation in Europe. Brussels: Eurydice. Feldman R. S. (2003). Development across the life span. (3th Ed.). Newjersey: Prentice Hall. Franzoi, S. L. (1996). Social psychology. IA: Brown and Benchmark. Goble, P., Martin, C., D. Hanish, L., & A. Fabes, R. (2012). Chidren's gender -typed activity choices across preschool social contexts. Springer Science & Business Media, 67 (7-8), 435-451. Goodey, J. (1997). Boys don't cry. The British Journal of Criminolog, 37 (3), 401-418. Güder, S. Y. & Yıldız, T. G. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların toplumsal cinsiyet algılarında ailenin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (2), 424-446. Gündüz Kalan, Ö. (2010). Reklamda çocuğun toplumsal cinsiyet teorisi bağlam ında konumlandırılışı: ‘Kinder’ reklam filmleri üzerine bir inceleme. İstanbul İletişim Fakültesi Dergisi, 1 (38), 75-89. Jadva, V., Hines, M., & Golombok, S. (2010). Infants' preferences for toys, colors, and shapes: sex differences and similarities. Springer Science & Business Media, 39 (6), 1261-1273. Kahraman, P. B. & Başal, H. A. (2011). Anne eğitim düzeyine göre çocukların cinsiyet kalıpyargıları ile oyun ve oyuncak tercihleri. Education Sciences, 6 (1), 1335-1357. Kaluger, G., & Kaluger, M. F. (1984). Human development. (3th Ed.). United States of America: Times Mirror/Mosby College Publishing. Newman B. M., & Newman P. R. (1991). Development through life a psychosocial approach. (5th Ed.). United States of America: Brooks/Cole Publishing. Papalia, D. E., Olds. S. W., & Feldman R. D. (2004). Human development. United States of America: The McGraw-Hill Companies, Inc. Senemoğlu, N. (1994). Okul öncesi eğitim programı hangi yeterlikleri kazandırmalıdır? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 21-30. Shaffer D. R., & Kipp, K. (2010). Developmental psychology. (8th Ed.). Canada: Nelson Education Ltd. Şıvgın, N. & Deniz, Ü. (2017). Cinsiyet rolleri eğitim etkinliklerinin anasınıfına devam eden 60 -72 aylık çocukların toplumsal cinsiyet kalıpyargılarına etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (50), 589-600. Şirvanlı Özen, D. (1992). Annenin çalışma durumu ve ebeveynin benimsediği cinsiyet rolü değişkenlerinin çocuğun cinsiyet özelliklerine ilişkin kalıpyargılarının gelişimi üzerindeki rolleri (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Trawick-Swith, J. (2013). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim. (B. Akman, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Todor, I. (2010). Gender in education: teacher’s perspective. The International Journal of Interdisciplinary Social Science, 4 (12), 45-52. UNICEF, (United Nations Childrens’s Fund). (2003). Eğitimin Toplumsal Cinsiyet Açısından İncelenmesi. Türkiye. Ünlü, A. (2012). Bazı değişkenlere göre okulöncesi çocuklarının cinsiyet rolü davranışlarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya. Vasta, R., Haith, M. M., & Miller, S. A. (1992). Child psychology the modern science. Canada: John Wiley & Sons, Inc. Wolter, I., Braun, E., & Hannover, B. (2015). Reading is for girls!? The negative impact of preschool teachers' traditional gender role attitudes on boys' reading related motivation and skills. Frontiers in Psychology, 6, 1-11. Yaşın Dökmen, Z. (2009). Toplumsal cinsiyet sosyal psikolojik açıklamalar. İstanbul: Remzi Kitabevi.

The Effects of Social Gender Equality-Oriented Educational Activities and Materials on Gender Stereotypes of Children

Year 2019, Volume: 4 Issue: 3, 275 - 287, 01.07.2019
https://doi.org/10.24331/ijere.573855

Abstract

It is frequently stated that stereotypes and cultural values about gender roles are effective in
children’s adoption of sexual identities, shaping of their emotions, thoughts, and behaviors in
accordance with their sexual identities and the construction of their gender roles. By creating
learning environments where roles that will satisfy the needs of modern life developed
independently from gender stereotypes, preschool teachers can help structuring perceptions of
children on gender equality. In this context, it is considered that preschool education program
should be enriched with educational materials and activities to improve a point of view related to
gender equality in early childhood period. In this research, it is aimed to investigate the effects of
educational activities and materials for gender equality on the gender stereotypes of children in
preschool period. The research was conducted as an experimental field study with experimental and
control groups. The study group consists of 84 children aged 5 in an independent kindergarten in
İzmir. It was found that there was a significant difference between the posttest scores of the
experimental and control groups in terms of tasks/jobs, professions, toys, games, hobbies and
emotions after the implementation of the education program supporting gender equality

References

  • Aina, O. E., & Cameron, P. A. (2011). Why does gender matter? Counteracting stereotypes with young children. Dimensions of Early Childhood, 39 (3). Aksoy, P. & Baran, G. (2017). Annelerin cinsiyet rollerine ilişkin özellikleri ile çocukların oyuncak tercihleri ve oynadıkları oyun türleri arasındaki ilişki üzerine bir çalışma. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5 (1), 102-136. Aydilek Çiftçi, M. (2011). Öğretmenlerin ve farklı sosyoekonomik düzeye sahip anne-babaların cinsiyet rolleri algısının 60-72 ay arası çocukların oyuncak tercihleri ve akran etkileşimleri ile ilişkisinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. Banse, R., Gawronski, B., Rebetez, C., Gutt, H., & Morton, J. C. (2010). The development of spontaneous gender stereotyping in childhood: Relations to stereotype knowledge and stereotype flexibility. Developmental Science, 13 (2), 298–306. Bayramoğlu, L. (2015). Okulöncesi dönem çocuklarının cinsiyet rollerine ilişkin algılarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Doğu Akdeniz Üniversitesi, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti. Bee H., & Boyd, D. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi. (O. Gündüz, Çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları. Berk, L. E. (2013). Çocuk gelişimi. (A. Dönmez, Çev.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları. Berk, L. E. (2013). Bebekler ve çocuklar. (N. I. Erdoğan, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Bigler, R., Hayes, A. R., & Hamilton, V. (2013). The role of schools in the early socialization of gender differences. Encyclopedia on Early Childhood Development, 1-4. Birnbaum, D. W., & Chemelski, B. E. (1984). Preschoolers' inferences about gender and emotion: The mediation of emotionality stereotypes. Sex Roles, 10 (7-8), 505-511. Birnbaum, D. W., & Croll, W. L. (1984). The etilogy of children's stereotypes about sex differences in emotionality. Sex Roles, 10 (9-10), 677-691. Brechet, C. (2013). Children’s gender stereotypes through drawings of emotional faces: Do boys draw angrier faces than girls? Sex Roles, 68 (5-6), 378-389. Burge, P. L., & Filer, K. (2008). Gender. N. J. Salkind (Ed.), In Encyclopedia of Educational Psychology (pp. 421- 427). Kaliforniya: SAGE. Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. (9. baskı). Ankara: Pegem Yayınları. ChoflÃ, S. A. (2016). Preschool educators' roles in creating supportive spaces for gender exploration and expression (Doctoral study). Walden University, Minneapolis, Washington, United States of America. Craig G. J., & Baucum D. (2002). Human development. (9th Ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education Ltd. Çelik, Ö. (2008). Ataerkil sistem bağlamında toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin benimsenmesi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara. D. Heyman, G., & H. Legare, C. (2004). Children's beliefs about gender differences in the academic and social domains. Sex Roles, 50 (3-4), 227-239. Dağlıoğlu, H. E. (2014). Okul öncesi öğretmeninin özellikleri ve okul öncesi eğitime öğretmen yetiştirme. G. Haktanır (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş içinde (s. 48). (8. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Domitrovich, C. E., M. T., Kusche, C., & Cortes, R. (1999). Manual for the preschool PATHS curriculum. South Deerfield, MA: Channing-Bete Company. Elibol, G. C., Kılıç, Y. & Burdurlu, E. (2006). Okul öncesi çocuk oyuncaklarında malzeme kullanımı ve 4-6 yaş çocuklarının renk tercihleri. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 3 (9), 35-43. European Commission, 2009c. Gender and Education (and Employment): Gendered imperatives and their implications for women and men. Lessons from resear ch for policy makers. [pdf] Brussels: European Commission (Published July 2009). Available at: http://www.nesse.fr/nesse/activities/reports/activities/reports/gender -report-pdf [Accessed 28 October 2009]. Eurydice, 2009. Educational Outcomes: Study on the Measures Taken and the Current Situation in Europe. Brussels: Eurydice. Feldman R. S. (2003). Development across the life span. (3th Ed.). Newjersey: Prentice Hall. Franzoi, S. L. (1996). Social psychology. IA: Brown and Benchmark. Goble, P., Martin, C., D. Hanish, L., & A. Fabes, R. (2012). Chidren's gender -typed activity choices across preschool social contexts. Springer Science & Business Media, 67 (7-8), 435-451. Goodey, J. (1997). Boys don't cry. The British Journal of Criminolog, 37 (3), 401-418. Güder, S. Y. & Yıldız, T. G. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların toplumsal cinsiyet algılarında ailenin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (2), 424-446. Gündüz Kalan, Ö. (2010). Reklamda çocuğun toplumsal cinsiyet teorisi bağlam ında konumlandırılışı: ‘Kinder’ reklam filmleri üzerine bir inceleme. İstanbul İletişim Fakültesi Dergisi, 1 (38), 75-89. Jadva, V., Hines, M., & Golombok, S. (2010). Infants' preferences for toys, colors, and shapes: sex differences and similarities. Springer Science & Business Media, 39 (6), 1261-1273. Kahraman, P. B. & Başal, H. A. (2011). Anne eğitim düzeyine göre çocukların cinsiyet kalıpyargıları ile oyun ve oyuncak tercihleri. Education Sciences, 6 (1), 1335-1357. Kaluger, G., & Kaluger, M. F. (1984). Human development. (3th Ed.). United States of America: Times Mirror/Mosby College Publishing. Newman B. M., & Newman P. R. (1991). Development through life a psychosocial approach. (5th Ed.). United States of America: Brooks/Cole Publishing. Papalia, D. E., Olds. S. W., & Feldman R. D. (2004). Human development. United States of America: The McGraw-Hill Companies, Inc. Senemoğlu, N. (1994). Okul öncesi eğitim programı hangi yeterlikleri kazandırmalıdır? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 21-30. Shaffer D. R., & Kipp, K. (2010). Developmental psychology. (8th Ed.). Canada: Nelson Education Ltd. Şıvgın, N. & Deniz, Ü. (2017). Cinsiyet rolleri eğitim etkinliklerinin anasınıfına devam eden 60 -72 aylık çocukların toplumsal cinsiyet kalıpyargılarına etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (50), 589-600. Şirvanlı Özen, D. (1992). Annenin çalışma durumu ve ebeveynin benimsediği cinsiyet rolü değişkenlerinin çocuğun cinsiyet özelliklerine ilişkin kalıpyargılarının gelişimi üzerindeki rolleri (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Trawick-Swith, J. (2013). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim. (B. Akman, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Todor, I. (2010). Gender in education: teacher’s perspective. The International Journal of Interdisciplinary Social Science, 4 (12), 45-52. UNICEF, (United Nations Childrens’s Fund). (2003). Eğitimin Toplumsal Cinsiyet Açısından İncelenmesi. Türkiye. Ünlü, A. (2012). Bazı değişkenlere göre okulöncesi çocuklarının cinsiyet rolü davranışlarının incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya. Vasta, R., Haith, M. M., & Miller, S. A. (1992). Child psychology the modern science. Canada: John Wiley & Sons, Inc. Wolter, I., Braun, E., & Hannover, B. (2015). Reading is for girls!? The negative impact of preschool teachers' traditional gender role attitudes on boys' reading related motivation and skills. Frontiers in Psychology, 6, 1-11. Yaşın Dökmen, Z. (2009). Toplumsal cinsiyet sosyal psikolojik açıklamalar. İstanbul: Remzi Kitabevi.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Şakire Ocak Karabay

Damla Güzeldere Aydın This is me

Merve Tunç This is me

Bilge Nur Kanbur This is me

Publication Date July 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Ocak Karabay, Ş., Güzeldere Aydın, D., Tunç, M., Kanbur, B. N. (2019). The Effects of Social Gender Equality-Oriented Educational Activities and Materials on Gender Stereotypes of Children. International Journal of Educational Research Review, 4(3), 275-287. https://doi.org/10.24331/ijere.573855
AMA Ocak Karabay Ş, Güzeldere Aydın D, Tunç M, Kanbur BN. The Effects of Social Gender Equality-Oriented Educational Activities and Materials on Gender Stereotypes of Children. IJERE. July 2019;4(3):275-287. doi:10.24331/ijere.573855
Chicago Ocak Karabay, Şakire, Damla Güzeldere Aydın, Merve Tunç, and Bilge Nur Kanbur. “The Effects of Social Gender Equality-Oriented Educational Activities and Materials on Gender Stereotypes of Children”. International Journal of Educational Research Review 4, no. 3 (July 2019): 275-87. https://doi.org/10.24331/ijere.573855.
EndNote Ocak Karabay Ş, Güzeldere Aydın D, Tunç M, Kanbur BN (July 1, 2019) The Effects of Social Gender Equality-Oriented Educational Activities and Materials on Gender Stereotypes of Children. International Journal of Educational Research Review 4 3 275–287.
IEEE Ş. Ocak Karabay, D. Güzeldere Aydın, M. Tunç, and B. N. Kanbur, “The Effects of Social Gender Equality-Oriented Educational Activities and Materials on Gender Stereotypes of Children”, IJERE, vol. 4, no. 3, pp. 275–287, 2019, doi: 10.24331/ijere.573855.
ISNAD Ocak Karabay, Şakire et al. “The Effects of Social Gender Equality-Oriented Educational Activities and Materials on Gender Stereotypes of Children”. International Journal of Educational Research Review 4/3 (July 2019), 275-287. https://doi.org/10.24331/ijere.573855.
JAMA Ocak Karabay Ş, Güzeldere Aydın D, Tunç M, Kanbur BN. The Effects of Social Gender Equality-Oriented Educational Activities and Materials on Gender Stereotypes of Children. IJERE. 2019;4:275–287.
MLA Ocak Karabay, Şakire et al. “The Effects of Social Gender Equality-Oriented Educational Activities and Materials on Gender Stereotypes of Children”. International Journal of Educational Research Review, vol. 4, no. 3, 2019, pp. 275-87, doi:10.24331/ijere.573855.
Vancouver Ocak Karabay Ş, Güzeldere Aydın D, Tunç M, Kanbur BN. The Effects of Social Gender Equality-Oriented Educational Activities and Materials on Gender Stereotypes of Children. IJERE. 2019;4(3):275-87.

International Journal of Educational Research Review (ISSN:2458-9322)
International Journal of Educational Research Review publishes scholarly articles that are of general significance to the education research community and that come from a wide range of areas. The International Journal of Educational Research Review aims to provide a forum for scholarly understanding of the field of education. Articles focus upon concepts, research, review and practices that emphasizes the intersections between education research and other fields, raises new questions, and develops innovative approaches to our understandings of pressing issues.
The range of topics covered in the International Journal of Educational Research Review include; read full aims and scope; https://www.ijere.com/page/journal-scopes
Peer Review Policy: All articles in this journal will undergo initial editor screening, rigorous double-anonymous peer review, and review by the editorial board.
Double-blind peer review
International Journal of Educational Research Review follows a double-blind reviewing procedure. This means that the author will remain anonymous to the reviewers throughout peer review. It is the responsibility of the author to anonymize the manuscript and any associated materials. read full Peer Review Policy; https://www.ijere.com/page/peer-review-policy
Ownership and management
IJERE journal is hosted by Dergipark/Tubitak. IJERE Journal is published with the support of Sakarya University Faculty of Education/TURKEY.
Governing body
Editor in Chief
Dr. Serhat Arslan, Necmettin Erbakan University, Turkey (serhat.arslan@erbakan.edu.tr)
read full Governing body /Ownership and management/ Editorial board member ; https://www.ijere.com/page/editorial-board
Copyright and licensing
Copyright Statement
Copyright violation is an important, and possibly related, ethical issue. Authors should check their manuscripts for possible breaches of copyright law (e.g., where permissions are needed for quotations, artwork or tables taken from other publications or from other freely available sources on the Internet) and secure the necessary permissions before submission to International Journal of Educational Research Review.
read full Copyright and licensing; https://www.ijere.com/page/copyright-and-licensing-open-access-statement