Araştırmamızın amacı Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet okullarının farklı kademelerinde görev yapan öğretmenlerin Covid-19 salgını ardından ani ve yoğun bir şekilde geçilen uzaktan eğitim sürecine yönelik algılarını farklı değişkenlere göre belirlemektir. Betimsel tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020–2021 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet okullarda görev yapan 1938 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Gök ve Kılıç Çakmak (2020) tarafından geliştirilen “Uzaktan Eğitime Yönelik Algı Ölçeği” ile toplanmıştır. Örneklemde yer alan öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin tutumları ve alt boyutları incelenmiş demografik bilgilere göre analiz edilmiştir. Genel olarak öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik algıları “orta” düzeydeyken temel algıya ilişkin boyutun “düşük” düzeyde, kaynaklara erişime ilişkin boyutun “orta” düzeyde, eğitim öğretim planlamasına ilişkin boyutun “yüksek” düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen algıları, cinsiyet değişkeninde eğitim öğretim ve planlama boyutunda farklılık gösterirken eğitim düzeylerine yönelik değişkende herhangi bir farklılık göstermemektedir. Ayrıca mesleki deneyim değişkeni tüm alt boyutlarda farklılaşma gösterirken okul türü değişkeninde farklılaşma göstermemektedir.
The aim of our research is to determine the perceptions of teachers working in different levels of public schools affiliated to the Ministry of National Education regarding the distance education process, which was passed suddenly and intensely after the Covid-19 epidemic, according to different variables. It is a research in descriptive survey model. The study group of the research consists of 1938 teachers working in public schools affiliated to the Ministry of National Education in Istanbul in the 2020-2021 academic year. The data of the research were collected with the "Perception Scale for Distance Education" developed by Gök and Kılıç Çakmak (2020). The attitudes and sub-dimensions of the teachers in the sample towards distance education were analyzed according to demographic information. In general, it was determined that while teachers' perceptions of distance education were at "moderate" level, the dimension related to basic perception was at "low" level, the dimension regarding access to resources was at "medium" level, and the dimension regarding education and training planning was at "high" level. While teacher perceptions differ in terms of education and planning in the gender variable, they do not show any difference in the variable for education levels. In addition, while the professional experience variable differs in all sub-dimensions, it does not differ in the school type variable.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Submission Date | November 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 17 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.