The goal of the current study is to investigate the levels of academicians’ self-efficacy beliefs in oral communication in foreign language and examine their self-efficacy beliefs depending on gender, the school where they learn a foreign language and being abroad. The research group was consisted of 16 males and 14 females, a total of 30 academicians working at different departments of a state university in Turkey. The data were gathered through online survey in the fall semester of 2020/2021 academic year. The data was gathered through the use of Demographic Information Form and the Scale for Academics’ Selfefficacy Beliefs in Oral Communication in a Foreign Language developed by Özer, Çakır and Uzun (2019). Additionally, semistructured interviews were conducted with two academicians participated in the research. The reliability coefficient of the Scale for Academics’ Self-efficacy Beliefs in Oral Communication in a Foreign Language was found to be .98. Kruskal Wallis H and Mann Whitney U tests were used for the analysis of the data. The results of the study displayed that academicians had moderate level of self-efficacy beliefs in oral communication in foreign language learning. Moreover, the results revealed significant difference between academicians’ gender and their self-efficacy beliefs since male academicians had higher level of self-efficacy beliefs than the female academicians. However; no significant differences were found in the participants’ selfefficacy beliefs with respect to the school where they learned a foreign language and being abroad.
Higher education academicians oral communication foreign language learning self-efficacy beliefs
Bu çalışmanın amacı akademisyenlerin yabancı dilde sözlü iletişim kurabilme öz-yeterlik inanç düzeylerini belirlemek ve özyeterlik inancının cinsiyet, bölüm, yabancı dil öğrendikleri okul ve yurtdışında bulunma değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırma grubunu bir devlet üniversitesinin çeşitli bölümlerinde görev yapmakta olan 14’ü kadın ve 16’sı erkek olmak üzere toplam 30 akademisyen oluşturmaktadır. Nicel veriler 2020/2021 öğretim yılı güz döneminde çevrimiçi anket yöntemiyle toplanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Demografik Bilgi Formu ve Akademisyenler İçin Yabancı Dilde Sözlü İletişim Kurabilme Özyeterlik Ölçeği (Özer, Çakır ve Uzun, 2019) kullanılmıştır. Ayrıca, çalışmaya katılan iki katılımcıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Özyeterlik ölçeğine ait güvenirlik değeri .98 olarak hesaplanmıştır. Kruskal Wallis H ve Mann Whitney U testleri çalışma bulgularını değerlendirmek için kullanılmıştır. Araştırma sonuçları akademisyenlerin yabancı dilde sözlü iletişim özyeterlik inançlarının ortalama düzeyde olduğunu göstermiştir. Ayrıca, araştırma sonuçları akademisyenlerin sözlü iletişim kurabilme öz-yeterlilik inançlarının cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterdiğini, erkek akademisyenlerin kadın akademisyenlerden daha yüksek özyeterlik inancına sahip olduklarını ortaya çıkarmıştır. Bununla birlikte, akademisyenlerin yabancı dil öğrendikleri okul ve yurt dışında bulunma değişkenleri ile özyeterlik inançları arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.
Yüksek öğretim akademisyenler sözlü iletişim yabancı dil öğrenimi özyeterlik inancı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |