Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PROPOSALS OF ACTIVITIES FOR IMPROVING TURKISH SPEAKING SKILLS OF 6th-8th GRADE STUDENTS

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 2, 183 - 202, 30.08.2015

Öz

Speech is an important and effective means of communication needed for self-fulfilment in man's social life. This form of communication has become increasingly important issue each passing day in terms of regulation of the relationships with people through the ages of man, effecting of persons each other, being a nation, in every kind of interaction with other nations. Today, this importance has increased considerably due to the spread of the mass media related to advancing technology. In this sense, starting from pre-school education to all levels of education, regulating different, rich, enjoyable speaking activities is a need in order to gain students effective speaking skills. In the research implemented qualitative research method, document scanning technique has been used. Domestic and foreign studies have been analysed through document scanning method in literature. With the help of these studies, samples of original activities have been tried to be prepared. In this study, 13 samples of activities have been developed to improve speaking skills Turkish Education program (2006) considering the objectives and acquisitions. Developed activities are named as follows in relation to the content: 1. Fan, 2. Flag on You, 3. I'm in Parliament, 4. I'm the Announcer, 5. From region to region, 6. Take the Microphone, 7. Voice Record of Mine, 8. Intonation Game, 9. Speaking Bell Glass, 10. Imagination Chair, 11. With Whom We Are this week ?, 12. I'm Marketer, 13. It's your turn.

Kaynakça

  • Demir, T. (2010). Konuşma eğitiminde benmerkezci konuşmaya yönelik bir deneme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 415-430. Doğan, Y. (2009). Konuşma becerisinin geliştirilmesine yönelik etkinlik önerileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 185-204. Doğan, M. (2011) Doğan büyük Türkçe sözlük, Ankara: Yazar Yayınları Douglas, D. (1994). Quantity and quality in speaking test performance. Language Testing.
  • Douglas, D., Mayer, R. (2000). Fairness and validation in language assessment: Selected Papers From the 19th Language Testing Research Colloquium, Orlando, Florida (pp. 60-81). Cambridge, UK: Cambridge University Press. Kardaş, M.N. (2015) The effect of academic controversy technique on Turkish teachers candidates’ success to effective speaking skills and its relation with some variables (gender, multilingualism), Educational, Research and Reviews, Vol 10(7),pp.870-878

6-8 SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE KONUŞMA BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ETKİNLİK ÖNERİLERİ

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 2, 183 - 202, 30.08.2015

Öz

Konuşma, insanoğlunun toplumsal yaşamda kendini gerçekleştirebilmesi için ihtiyaç duyduğu önemli ve etkili bir iletişim yöntemidir. Bu iletişim biçimi, çağlar boyunca insanın insanla ilişkilerini düzenlemede, kişilerin birbirini etkilemelerinde, millet olmalarında, başka milletlerle her türlü etkileşimlerinde her geçen gün artan bir öneme sahip olmuştur. Günümüzde, ilerleyen teknolojiye bağlı olarak kitle iletişim araçlarının yaygınlaşmasıyla bu önem daha da artmıştır. Bu anlamda okul öncesi eğitimden başlayarak eğitim-öğretimin her kademesinde, öğrencilerin etkili konuşma becerisine sahip olmaları için değişik, zengin, zevkli konuşma etkinlikleri düzenlemek bir ihtiyaçtır. Nitel araştırma metodunun uygulandığı bu araştırmada doküman taraması tekniği kullanılmıştır. Doküman taraması yöntemiyle alanda verilen yerli ve yabancı eserler incelenmiş, bu eserlerden hareketle özgün etkinlik örnekleri hazırlama yoluna gidilmiştir. Bu çalışmada, Türkçe Öğretim Programı (2006)’nda konuşma becerisini geliştirmeye yönelik amaç kazanımlar göz önünde bulundurularak 13 etkinlik örneği geliştirilmiştir. Geliştirilen etkinlikler, içerikleriyle ilişkili olarak şu şekilde adlandırılmıştır: 1. Taraftar, 2. Bayrak Sende, 3. Meclisteyim, 4. Sunucuyum, 5. Diyardan Diyara, 6. Mikrofon Sende, 7. Sesimden, 8. Tonlama Oyunu, 9. Konuşma Fanusu, 10. Hayal Koltuğu, 11. Bu Hafta Kiminleyiz, 12. Pazarlamacıyım, 13. Sıra Sende.

Kaynakça

  • Demir, T. (2010). Konuşma eğitiminde benmerkezci konuşmaya yönelik bir deneme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 415-430. Doğan, Y. (2009). Konuşma becerisinin geliştirilmesine yönelik etkinlik önerileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 185-204. Doğan, M. (2011) Doğan büyük Türkçe sözlük, Ankara: Yazar Yayınları Douglas, D. (1994). Quantity and quality in speaking test performance. Language Testing.
  • Douglas, D., Mayer, R. (2000). Fairness and validation in language assessment: Selected Papers From the 19th Language Testing Research Colloquium, Orlando, Florida (pp. 60-81). Cambridge, UK: Cambridge University Press. Kardaş, M.N. (2015) The effect of academic controversy technique on Turkish teachers candidates’ success to effective speaking skills and its relation with some variables (gender, multilingualism), Educational, Research and Reviews, Vol 10(7),pp.870-878
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Nuri Kardaş

Muhammed Tunagür

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kardaş, M. N., & Tunagür, M. (2015). 6-8 SINIF ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE KONUŞMA BECERİLERİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ETKİNLİK ÖNERİLERİ. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3(2), 183-202.