The purpose of study was to examine the relationship between reading attitudes and reading comprehension skills of middle school students and to determine whether students' reading attitudes and reading comprehension skills differ according to the gender variable. The data were collected from 525 students in 7th grade in the Samsun city. The research was conducted in a relational screening model. “The Attitude toward Reading Scale” which was developed by Sallabaş (2008) in order to measure the reading attitudes of the students; “The Reading and Comprehension Test” that was selected from the examinations prepared in the past years by the Ministry of National Education was used to measure the ability of the students to understand. The relationship between students' reading attitudes and reading comprehension skills was analyzed by simple partial correlation method. Independent groups’ t-test was used to determine students' reading attitudes and their reading comprehension skills by gender. Findings from the study showed that there was a low, positive and meaningful relationship between students' reading attitudes and reading comprehension skills. It was determined that the students' reading attitudes and reading comprehension skills showed meaningful differences according to gender.
Çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin okuma tutumları ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek ve öğrencilerin okuma tutumları ve okuduğunu anlama becerilerinin cinsiyet değişkenine göre farklılaşma durumunu tespit etmektir. Veriler, Samsun ilinde 7. sınıfta öğrenim gören 525 öğrenciden toplanmıştır. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde yapılmıştır. Öğrencilerin okuma tutumlarını ölçmek amacıyla Sallabaş’ın (2008) geliştirdiği “Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği”; öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini ölçmek amacıyla, MEB tarafından hazırlanan sınavlardan seçilerek oluşturulan “Okuma ve Anlama Testi” kullanılmıştır. Öğrencilerin okuma tutumları ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki basit kısmi korelasyon yöntemi ile analiz edilmiştir. Öğrencilerin okuma tutumları ve okuduğunu anlama becerilerinin cinsiyete göre farklılaşma durumunu belirlemek üzere bağımsız gruplar t- testinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin okuma tutumları ile okuduğunu anlama becerileri arasında düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Öğrencilerin okuma tutumları ve okuduğunu anlama becerilerinin cinsiyete göre anlamlı farklılıklar gösterdiği tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 4 |