Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Classroom Teachers' Readiness for Change According to Different Variables in Hybrid Education System

Year 2023, Volume: 11 Issue: 4, 1 - 14, 30.12.2023
https://doi.org/10.29228/ijlet.72646

Abstract

This study was conducted to examine the readiness of classroom teachers for change towards the hybrid education system. For this purpose, a questionnaire form consisting of personal information form and readiness for change scales was applied to 221 classroom teachers working in Vezirköprü district of Samsun province in the 2020-2021 academic year, determined by convenience sampling method. The data obtained were analyzed in computer environment by means of SPSS 25.0 statistical package program. Frequency and percentage statistics were used to determine the descriptive characteristics of the teachers. In the study, teachers' readiness for change levels were determined by mean and standard deviation statistics. According to the descriptive characteristics of the teachers, t-test and one-way analysis of variance were used to examine the readiness of the teachers for change. As a result of the research, it was found that teachers were generally moderately ready for change in the hybrid education system, and when their readiness for change was analyzed on the basis of dimensions, the levels of change competence and individual benefit were high, while the levels of suitability and management support were moderate. As a result, teachers are not fully ready for change in the hybrid education system. In the study, the readiness levels of teachers for change do not differ according to gender, age, seniority, educational status and the institutions they graduated.

References

  • Alpar, C.R. (2014). Uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenilirlik. 3. bs. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Baki, A. (2010). Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi . İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 15-31. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/inuefd/issue/8701/108654
  • Bliuc, A.M., Goodyear, P. and Ellis, R. A. (2007). Reasearch focus and methodological choices in studies into students’ experiences of blended learning in higher education. Internet and Higher Education, 10, 231-244. http://dx.doi.org/10.1016/j.iheduc.2007.08.001
  • Çakır, B. M. (2019). İlköğretim okullarındaki yönetici ve öğretmenlerin örgütsel değişme ve örgütsel değişime direnme olgularını algılamaları üzerine bir araştırma (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Çalışkan, Ö. (2019). Örgütsel Değişime Hazır Olma Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24 (4), 663-692
  • Demirhan, S. (2019). Sınıf öğretmenlerinin öğretmen öz-yeterlik inançları ile değişime hazır olma durumları arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Driscoll, M. (2002). Blended learning: Let’s get beyond the hype. LTI Newsline: E- learning Magazine. http://www-07.ibm.com/services/pdf/blended_learning.pdf sayfasından erişilmiştir
  • Eken, Ö, Tosun, N, Tuzcu Eken, D . (2020). Covıd-19 salgını ile acil ve zorunlu uzaktan eğitime geçiş: genel bir değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de Ve Dünyada Eğitim,113128 . DOI: 10.37669/milliegitim.780722
  • George, D. and Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by Step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Gılıç, F. (2015). Öğretmenlerin karar verme sürecine katılma düzeyleri, okul kültürü ve öğretmenlerin değişime hazır olma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Graham, C. R. (2006). Handbook of blended learning: Global perpectives, local desings.. C. J. Bonk ve C. Graham (Ed.), Blended learning systems: definition, current trends, and future directions içinde (pp. 3-21). San Francisco, CA: Pfeiffer.
  • Harwiki, W. (2013). The ınfluence of servant leadership on organizational culture, organizational commitment, organizational citizenship behavior, and employees’ performance (study of out standing cooperatives in east java province, Indonesia. Journal of Economics and Behavioral Studies, 5(12), 876-885.
  • Johnson, R. A. and Wichern, D. W. (2002). Applied multivariate statisitical analysis. USA: Prentice Hall.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS 23 ve Amos 23 uygulamalı istatistiksel analizler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler ve teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Levent, F. (2016). Öğretmenlerin değişime hazır olma durumlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim Bilimleri Dergisi, 43(43), 117–134.
  • Malhotra, N. K. (2004). Marketing research an applied orientation, (4. Edition). Pearson Prentice Hall, New Jersey
  • Neuman, L.W (2003). Social research methods qualitative and quantitative approaches, (5th ed.) Allyn and Bacon.
  • Özer, A. (2020) . Öğretmenlerin örgütsel değişime hazır olma durumları ile örgütsel mutluluk algıları arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Rovai, A. P. and Joardan, H.M. (2004). Blended learning and sense of community: A comparative analysis with traditional and fully online graduate courses. İnternationel Rewiev of Research in Open and Distance Learning, 5(2), 1-13.
  • Scherer, R., Howard, S., Tondeur, J. And Siddiq, F. (2021). Profiling teachers' readiness for online teaching and learning in higher education: Who's ready? Comput. Hum. Behav., 118, 106675.
  • Tabachnick, G. Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (sixth ed.)Pearson, Boston.
  • Tuğtekin, U., Tuğtekin, E. B., ve Dursun, Ö. Ö. (2018). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının değişime hazır olma ve öz yeterlik durumlarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 1200-1221.
  • Yılmaz, M.S. ve Orhan, Ş. (2018). Öğretmenlerin iş motivasyonlarının değişime hazır olma düzeylerine etkisi. International Social and Educational Sciences Symposium. 2 (ISCER). 22-23-24 Ekim 2018, Konya.

Hibrit Eğitim Sistemi Özelinde Sınıf Öğretmenlerinin Değişim Hazır Olma Durumlarının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Year 2023, Volume: 11 Issue: 4, 1 - 14, 30.12.2023
https://doi.org/10.29228/ijlet.72646

Abstract

Bu araştırma sınıf öğretmenlerinin hibrit eğitim sistemine yönelik değişime hazır olma durumlarını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Amaç doğrultusunda kişisel bilgi formu ve değişime hazır olma ölçeklerinden oluşan anket formu; 2020-2021 eğitim öğretim yılında Samsun ili Vezirköprü ilçesinde görev yapan kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 221 sınıf öğretmen uygulanmıştır. Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 25.0 istatistik paket programı aracılığı ile analiz edilmiştir. Öğretmenlerin tanımlayıcı özelliklerini belirlenmesinde frekans ve yüzde istatistiklerinden faydalanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin değişime hazır olma düzeyleri ortalama ve standart sapma istatistikleri ile belirlenmiştir. Öğretmenlerin tanımlayıcı özelliklerine göre öğretmenlerin değişime hazır olma durumlarının incelenmesinde ise t-testi ve tek yönlü varyans analizinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin hibrit eğitim sistemi özelinde değişime genel olarak orta düzeyde hazır oldukları, değişime hazır olma durumları boyut bazında incelendiğinde ise değişim yeterliği ve bireysel yarar düzeyleri yüksek, uygunluk ve yönetim desteği düzeyleri orta düzeydedir. Sonuç olarak hibrit eğitim sistemi özelinde öğretmenler değişime tam anlamıyla hazır değillerdir. Araştırmada öğretmenlerin cinsiyet, yaş, kıdem, eğitim durumu ve mezun oldukları kurumlara göre değişime hazır olma düzeylerinin farklılık göstermemektedir.

References

  • Alpar, C.R. (2014). Uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenilirlik. 3. bs. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Baki, A. (2010). Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi . İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 15-31. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/inuefd/issue/8701/108654
  • Bliuc, A.M., Goodyear, P. and Ellis, R. A. (2007). Reasearch focus and methodological choices in studies into students’ experiences of blended learning in higher education. Internet and Higher Education, 10, 231-244. http://dx.doi.org/10.1016/j.iheduc.2007.08.001
  • Çakır, B. M. (2019). İlköğretim okullarındaki yönetici ve öğretmenlerin örgütsel değişme ve örgütsel değişime direnme olgularını algılamaları üzerine bir araştırma (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Çalışkan, Ö. (2019). Örgütsel Değişime Hazır Olma Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24 (4), 663-692
  • Demirhan, S. (2019). Sınıf öğretmenlerinin öğretmen öz-yeterlik inançları ile değişime hazır olma durumları arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Driscoll, M. (2002). Blended learning: Let’s get beyond the hype. LTI Newsline: E- learning Magazine. http://www-07.ibm.com/services/pdf/blended_learning.pdf sayfasından erişilmiştir
  • Eken, Ö, Tosun, N, Tuzcu Eken, D . (2020). Covıd-19 salgını ile acil ve zorunlu uzaktan eğitime geçiş: genel bir değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de Ve Dünyada Eğitim,113128 . DOI: 10.37669/milliegitim.780722
  • George, D. and Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by Step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Gılıç, F. (2015). Öğretmenlerin karar verme sürecine katılma düzeyleri, okul kültürü ve öğretmenlerin değişime hazır olma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Graham, C. R. (2006). Handbook of blended learning: Global perpectives, local desings.. C. J. Bonk ve C. Graham (Ed.), Blended learning systems: definition, current trends, and future directions içinde (pp. 3-21). San Francisco, CA: Pfeiffer.
  • Harwiki, W. (2013). The ınfluence of servant leadership on organizational culture, organizational commitment, organizational citizenship behavior, and employees’ performance (study of out standing cooperatives in east java province, Indonesia. Journal of Economics and Behavioral Studies, 5(12), 876-885.
  • Johnson, R. A. and Wichern, D. W. (2002). Applied multivariate statisitical analysis. USA: Prentice Hall.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS 23 ve Amos 23 uygulamalı istatistiksel analizler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler ve teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Levent, F. (2016). Öğretmenlerin değişime hazır olma durumlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim Bilimleri Dergisi, 43(43), 117–134.
  • Malhotra, N. K. (2004). Marketing research an applied orientation, (4. Edition). Pearson Prentice Hall, New Jersey
  • Neuman, L.W (2003). Social research methods qualitative and quantitative approaches, (5th ed.) Allyn and Bacon.
  • Özer, A. (2020) . Öğretmenlerin örgütsel değişime hazır olma durumları ile örgütsel mutluluk algıları arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Rovai, A. P. and Joardan, H.M. (2004). Blended learning and sense of community: A comparative analysis with traditional and fully online graduate courses. İnternationel Rewiev of Research in Open and Distance Learning, 5(2), 1-13.
  • Scherer, R., Howard, S., Tondeur, J. And Siddiq, F. (2021). Profiling teachers' readiness for online teaching and learning in higher education: Who's ready? Comput. Hum. Behav., 118, 106675.
  • Tabachnick, G. Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (sixth ed.)Pearson, Boston.
  • Tuğtekin, U., Tuğtekin, E. B., ve Dursun, Ö. Ö. (2018). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının değişime hazır olma ve öz yeterlik durumlarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 1200-1221.
  • Yılmaz, M.S. ve Orhan, Ş. (2018). Öğretmenlerin iş motivasyonlarının değişime hazır olma düzeylerine etkisi. International Social and Educational Sciences Symposium. 2 (ISCER). 22-23-24 Ekim 2018, Konya.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish and Social Sciences Education (Diğer)
Journal Section Research Article
Authors

Abdullah Mesut Akpınar This is me 0009-0003-0394-4330

Üzeyir Agbulut This is me 0009-0002-2399-2623

Cemile Akpınar This is me 0009-0004-4194-7353

Publication Date December 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 11 Issue: 4

Cite

APA Akpınar, A. M., Agbulut, Ü., & Akpınar, C. (2023). Hibrit Eğitim Sistemi Özelinde Sınıf Öğretmenlerinin Değişim Hazır Olma Durumlarının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 11(4), 1-14. https://doi.org/10.29228/ijlet.72646