This study was conducted to examine the readiness of classroom teachers for change towards the hybrid education system. For this purpose, a questionnaire form consisting of personal information form and readiness for change scales was applied to 221 classroom teachers working in Vezirköprü district of Samsun province in the 2020-2021 academic year, determined by convenience sampling method. The data obtained were analyzed in computer environment by means of SPSS 25.0 statistical package program. Frequency and percentage statistics were used to determine the descriptive characteristics of the teachers. In the study, teachers' readiness for change levels were determined by mean and standard deviation statistics. According to the descriptive characteristics of the teachers, t-test and one-way analysis of variance were used to examine the readiness of the teachers for change. As a result of the research, it was found that teachers were generally moderately ready for change in the hybrid education system, and when their readiness for change was analyzed on the basis of dimensions, the levels of change competence and individual benefit were high, while the levels of suitability and management support were moderate. As a result, teachers are not fully ready for change in the hybrid education system. In the study, the readiness levels of teachers for change do not differ according to gender, age, seniority, educational status and the institutions they graduated.
Clasroom teacher Change Readiness for change Hybrid education system
Bu araştırma sınıf öğretmenlerinin hibrit eğitim sistemine yönelik değişime hazır olma durumlarını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Amaç doğrultusunda kişisel bilgi formu ve değişime hazır olma ölçeklerinden oluşan anket formu; 2020-2021 eğitim öğretim yılında Samsun ili Vezirköprü ilçesinde görev yapan kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 221 sınıf öğretmen uygulanmıştır. Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 25.0 istatistik paket programı aracılığı ile analiz edilmiştir. Öğretmenlerin tanımlayıcı özelliklerini belirlenmesinde frekans ve yüzde istatistiklerinden faydalanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin değişime hazır olma düzeyleri ortalama ve standart sapma istatistikleri ile belirlenmiştir. Öğretmenlerin tanımlayıcı özelliklerine göre öğretmenlerin değişime hazır olma durumlarının incelenmesinde ise t-testi ve tek yönlü varyans analizinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin hibrit eğitim sistemi özelinde değişime genel olarak orta düzeyde hazır oldukları, değişime hazır olma durumları boyut bazında incelendiğinde ise değişim yeterliği ve bireysel yarar düzeyleri yüksek, uygunluk ve yönetim desteği düzeyleri orta düzeydedir. Sonuç olarak hibrit eğitim sistemi özelinde öğretmenler değişime tam anlamıyla hazır değillerdir. Araştırmada öğretmenlerin cinsiyet, yaş, kıdem, eğitim durumu ve mezun oldukları kurumlara göre değişime hazır olma düzeylerinin farklılık göstermemektedir.
Sınıf öğretmeni Değişim Değişime hazır olma Hibrit eğitim sistemi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 4 |