Reading is more than an act of vocalization, it is the ability to process a text in the mind and integrate it with old information. It is important for students to use reading strategies to read the text more fluently and more meaningfully. The aim of the research is to measure the effect of reading strategies on secondary school students' reading comprehension and higher order thinking skills and to determine the students' opinions on the implementation of reading strategies. In this regard, in the research, 5 different reading strategies were applied to 7th grade students for 10 weeks. The students were given strategy training and asked to apply these strategies on the determined texts. In the research, multiple case, holistic multiple case design, which is one of the case study types, was used. Students' note-taking sheets were evaluated according to the criteria of the strategies. Student opinions were interpreted together with the research results. As a result of the study, when students' success in answering subtext questions regarding higher-level thinking skills was examined, it was seen that out of the 5 strategies, the SQ3R strategy affected the success the most (89.2 %) and the face of the story strategy the least (32.1%). In all strategies, students were able to apply the stages of identifying keywords and creating short sentences, and when strategy training was given, students were successful in solving subtext questions involving higher-level thinking skills; It has been concluded that when education is not provided, students tend to be unable to detect the flow, problems and prominent elements in the text. Based on these results, it has been suggested that reading strategies training should be included in textbooks and that each strategy should be implemented with texts with appropriate content, in line with the data obtained from the findings.
Okuma bir seslendirme eyleminden öte bir metni zihinde işleme, eski bilgilerle bütünleştirme becerisidir. Öğrencilerin okuma stratejilerini kullanmaları metni daha akıcı ve daha anlamlı okumaları için önemlidir. Araştırmada okuma stratejilerinin ortaokul öğrencilerinde okuduğunu anlama ve üst düzey düşünme becerileri üzerindeki etkisini ölçmek ve öğrencilerin okuma stratejilerinin uygulanmasına yönelik görüşlerini tespit etmek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, araştırmada 7. sınıf öğrencilerine 10 hafta boyunca 5 farklı okuma stratejisi işe koşulmuştur.. Öğrencilere strateji eğitimi verilip belirlenen metinler üzerinde bu stratejileri uygulamaları istenmiştir. Araştırmada durum çalışması türlerinden çoklu durum, bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Öğrencilerin not alma kâğıtları stratejilerin ölçütlerine göre değerlendirilmiştir. Öğrenci görüşleri ise araştırma sonuçlarıyla birlikte yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerine yönelik metin altı soruları cevaplama başarılarına bakıldığında 5 stratejiden en çok (%89,2) SQ3R stratejisinin, en az ise (%32,1) hikâyenin yüzü stratejisinin başarıya etki ettiği görülmüştür. Stratejilerin tamamında öğrencilerin anahtar kelime belirleme, kısa cümleler oluşturma aşamalarını uygulayabildikleri, strateji eğitimi verildiğinde öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerini içeren metin altı soruları çözmede başarılı oldukları; eğitim verilmediğinde öğrencilerin metindeki akışı, problemleri, ön plana çıkan unsurları tespit edememe eğiliminde oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlardan hareketle okuma stratejileri eğitimlerinin ders kitaplarında yer alması gerektiği, her bir stratejinin uygun içeriğe sahip metinler ile uygulanması bulgulardan elde edilen veriler doğrultusunda önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | March 11, 2024 |
Acceptance Date | May 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 2 |