Research Article
BibTex RIS Cite

THE MEDIATING ROLE OF CYBERLOAFING IN THE RELATIONSHIP BETWEEN FEAR OF MISSING OUT AND PERFORMANCE IN ACADEMIA

Year 2022, , 1308 - 1328, 28.12.2022
https://doi.org/10.17130/ijmeb.1165507

Abstract

Smartphones, computers, tablets, etc. can easily attract the focus of employees to non-work channels. With internet as a fast way of accessing information and communication, the desire to catch up with the constantly changing agenda, to be informed about new events and not to be left behind, increases the time individuals spend with such devices and this situation is reflected in their work performance in different ways. Academicians can be affected by the benefits and some possible harms of this technology in order to constantly research, improve themselves and not miss not only general events but also the latest developments in the literature. In this study, it is aimed to examine the mediating role of cyberloafing in the relationship between academic staff’s fear of missing out and their perceived academic performance. According to the study conducted with 495 academicians from the Central Anatolia region, a negative endirelationship was found between the fear of missing out and the perceived academic performance, and a positive relationship between the fear of missing out and cyberloafing. Although there was no statistical relationship between cyberloafing and academic performance perception, statistically significant mediating role of cyberloafing in the related relationship was determined.

References

  • Ai, J. T. T., Ting, C. Q., & Meng, L. L. (2021). Effects of digital addiction on work performance among private higher education academic staff in Malaysia. Journal of Education and Social Sciences, 18(2), 34-41.

AKADEMİDE GELİŞMELERİ KAÇIRMA KORKUSU İLE PERFORMANS ARASINDAKİ İLİŞKİDE SANAL KAYTARMANIN ARACI ROLÜ

Year 2022, , 1308 - 1328, 28.12.2022
https://doi.org/10.17130/ijmeb.1165507

Abstract

Akıllı telefonlar, bilgisayarlar, tabletler vb. türlü cihazlar, çalışanların odaklarını iş dışındaki mecralara rahatlıkla çekebilmektedir. Bilgiye ve iletişime hızlı erişim yolu olan internet ile birlikte, sürekli bir biçimde değişen gündemi yakalama, yeni olaylar hakkında haberdar olma ve yaşanan gelişmelerden geride kalmama isteği, bireylerin bu tür cihazlarla geçirdikleri zamanı arttırmakta ve bu durum da iş performanslarına farklı şekillerde yansımaktadır. Mesleği gereği sürekli araştırma yapmak, kendini geliştirmek ve sadece genel olayları değil aynı zamanda literatürdeki son gelişmeleri de kaçırmamak adına akademisyenler de bu teknolojinin faydalarından ve bazı olası zararlarından etkilenebilmektedir. Bu çalışmada akademik personelin gelişmeleri kaçırma korkusu ile akademik performans algıları arasındaki ilişkide sanal kaytarmanın aracılık rolünün incelenmesi amaçlanmaktadır. İç Anadolu bölgesindeki 495 akademisyen ile gerçekleştirilen çalışmaya göre gelişmeleri kaçırma korkusu ile akademik performans algısı arasında negatif, gelişmeleri kaçırma korkusu ile sanal kaytarma arasında ise pozitif ilişki tespit edilmiştir. Bununla birlikte sanal kaytarma ile akademik performans algısı arasında istatistiki olarak ilişki bulunmamış olmasına karşın, sanal kaytarmanın ilgili ilişkide istatistiki olarak anlamlı aracılık rolü de tespit edilmiştir.

References

  • Ai, J. T. T., Ting, C. Q., & Meng, L. L. (2021). Effects of digital addiction on work performance among private higher education academic staff in Malaysia. Journal of Education and Social Sciences, 18(2), 34-41.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Tayfun Arar 0000-0001-6132-1121

Gülşen Yurdakul This is me 0000-0003-2064-0278

Publication Date December 28, 2022
Submission Date August 22, 2022
Acceptance Date October 13, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Arar, T., & Yurdakul, G. (2022). AKADEMİDE GELİŞMELERİ KAÇIRMA KORKUSU İLE PERFORMANS ARASINDAKİ İLİŞKİDE SANAL KAYTARMANIN ARACI ROLÜ. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 18(4), 1308-1328. https://doi.org/10.17130/ijmeb.1165507