In recent years, studies have been started to increase the quality of accounting education as a result of technological developments and system changes made in education.Some of these studies are aimed at determining the perceptions of students who perform learning activities towards accounting education. In this study, it is investigated which factors affect the perceptions of students about accounting education. In this respect, it is examined whether different education programs affect the perception of accounting education. In this context, data obtained from students studying in Business Administration, Economics, International Trade and Banking and Finance departments at Çankırı Karatekin University were examined. In the study demographic characteristics were analyzed by frequency analysis and the other data by factor analysis, paired t test, Pearson Correlation test and multiple regression analysis. As a result, it has been determined that the characteristics of the students in different education programs affect the perspective of financial accounting education
Son yıllarda yaşanan teknolojik gelişmeler ve eğitimde yapılan sistem değişiklikleri neticesinde muhasebe eğitiminde kaliteyi arttırmaya yönelik çalışmalar yapılmaya başlanmıştır. Bu çalışmalardan bazıları öğrenme eylemini gerçekleştiren öğrencilerin muhasebe eğitimine yönelik algılarını tespit etmeye yöneliktir. Bu çalışma da öğrencilerin muhasebe eğitimine yönelik algılarını hangi faktörlerin etkilediği araştırılmaktadır. Bu doğrultuda farklı eğitim programlarının muhasebe eğitimine yönelik algıyı etkileyip etkilemediği incelenmektedir. Bu kapsamda Çankırı Karatekin Üniversitesi’nde İşletme, İktisat, Uluslararası Ticaret ile Bankacılık ve Finans bölümlerinde eğitim görmekte olan öğrencilerden elde edilen veriler incelenmiştir. Çalışmada demografik özellikler frekans analizi ile diğer veriler ise faktör analizi, eşli t testi, Pearson Korelasyon testi ve çoklu regresyon analizleri ile incelenmiştir. Sonuç olarak farklı eğitim programlarında yer alan öğrencilerin özelliklerinin finansal muhasebe eğitimine yönelik bakış açısını etkilediği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Submission Date | October 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 ICMEB17 Özel Sayısı |