Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf öğretmeni adaylarının üst düzey düşüme becerileri ile problem çözmeye ilişkin inançları arasındaki ilişki

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 43 - 52, 31.01.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının üst düzey düşünme becerileri ile problem çözmeye ilişkin inançları arasındaki ilişkininin incelenmesidir. Bu amaç doğrulusunda çalışma ilişkisel tarama yöntemi ile yürütülmüştür. Çalışma grubunu Eskişehir’de yer alan üniversitelerin birinde sınıf eğitimi alanında öğrenim gören 287 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veriler “Matematiksel Problem Çözmeye İlişkin İnanç Ölçeği “ve “Üst Düzey Düşünme Becerileri Ölçeği” ölçekleri ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler betimleyici analizler ile parametrik analizler olan bağımsız gruplar için t-testi, tek yönlü varyans analizi testi (ANOVA), Pearson Çarpım Moment Korelasyon Analizi ve basit doğrusal regresyon analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre sınıf öğretmeni adaylarının üst düzey düşünme becerileri ile problem çözmeye ilişkin inançları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca üst düzey düşünme becerileri, problem çözmeye ilişkin inancın %8’ini açıklamaktadır.

Kaynakça

  • Akyıldız, P. (2019). Matematik öğretmeni adaylarının öğretimsel açıklamalarında matematiksel inanç perspektifinden incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Albayrak, M., & Şimşek, M. (2018). Problem çözmeye yönelik inanç ve yansıtıcı düşünme becerisinin matematik başarısını yordama gücü. Journal of Human Sciences, 15(2), 807-815.
  • Altun, M. (2007). Ortaöğretimde Matematik Öğretimi. İstanbul: Alfa Aktüel Kitapevi.
  • Aydın, F. & Coşkun, M. (2011). Geography teacher candidates’ metacognitive awareness levels: A case study from Turkey. Archives of Applied Science Research. 3(2), 551-557.
  • Ambrose, R., Clement, L., Philipp, R., & Chauvot, J. (2004). Assessing prospective elementary school teachers' beliefs about mathematics and mathematics learning: Rationale and development of a constructed‐response‐format beliefs survey. School Science and Mathematics, 104(2), 56-69.
  • Bars, M. (2016). Öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıkları, öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlilikleri ve problem çözme becerilerine ilişkin algılarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Baysal, Z. N., Ayvaz, A., Çekirdekçi, S. & Malbeği, F. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının üstbilişsel farkındalıklarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi. 13(37). 68-81.
  • Brown, T. (2004). Higher order thinking skills. In Kincheloe, J. L. &Danny, K. W. (Ed.). Critical Thinking and Larning: Anc Encylcopedia for parantes and teacher. (s.458-463). Westport, CT: Greenwood Publishing Group.
  • Buluç, B., Kuru, O. & Taneri, A. (2010). Sınıf öğretmenliği anabilim dalında okuyan öğretmen adaylarının problem çözme becerileri. 9. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Elazığ (20-22 Mayıs 2010).
  • Çakır, N. (2013). Üniversite eğitiminin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Çakıroğlu, A. (2007). Üst biliş. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(2), 22-27.
  • Demir, Ö. & Özmen, S. (2011). Üniversite öğrencilerinin üstbiliş düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3). 145-160.
  • Deringöl, Y. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik problemi çözmeye yönelik inançları ile problem kurma özyeterlik inançlarının incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 9(1), 31-53.
  • Dikmen, M. & Tuncer, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin üstbiliş düşünme beceri algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Fırat Üniversitesi örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 8(2), 392-400.
  • Dilci, T. ve Kaya, S. (2012). 4. ve 5. sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin üstbilişsel farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 12(27), 247-267.
  • Doğanay, A. (2017). Üst düzey düşünme becerilerinin öğretimi. Doğanay, A. (Ed.), Öğretim İlke ve Yöntemleri (s.303-349). Ankara: Pegem.
  • Genç, S. Z. & Kalafat, T. (2010). Öğretmen adaylarının empatik becerileri ile problem çözme becerileri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(2).
  • Haciömeroğlu, G. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel problem çözmeye ilişkin inançlarını yordamada epistemolojik inançlarının incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 30.
  • Ivie, S. D. (1998). Ausubel's learning theory: An approach to teaching higher order thinking skills. The High School Journal, 82(1), 35-42.
  • Evrekli, E., İnel, D., ve Türkmen, L. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının problem çözme becerilerinin araştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 167-178.
  • Kalaycı, N. (2001). Sosyal bilgilerde problem çözme ve uygulamalar. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Karakelle, S. (2012). Üst bilişsel farkındalık, zeka, problem çözme algısı ve düşünme ihtiyacı arasındaki bağlantılar. Eğitim ve Bilim, 37(164), 237-250.
  • Kayan, F. & Çakıroğlu, E. (2008). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel problem çözmeye yönelik inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 218–226.
  • Ketenci, D. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi yeterlik inançları ile matematiksel problem çözmeye ilişkin inançları arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Kiremitçi, O. & Canpolat, A., M. (2014). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin çoklu zeka alanlarının üstbilişsel farkındalık ve problem çözme becerilerini belirlemedeki rolü. Hacettepe Journal of Sport Sciences. 25(3), 118-126.
  • Kloosterman, P., & Stage, F. K. (1992). Measuring beliefs about mathematical problem solving. School Science and Mathematics, 92(3), 109–115.
  • MEB. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Newman, P.M. (1990). Higher order thinking in teaching social studies: A rationale for the assessment of classroom thoughtfulness. Journal of Curriculum Studies, 22, 41-56.
  • Resnick, L. (1987). Education and learning to think. Washington, D.C.: National Academy Press.
  • Rohmah, M., & Sutiarso, S. (2018). Analysis problem solving in mathematical using theory Newman. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(2), 671-681.
  • Toptaş, V. ve Gözel, E. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik ile matematiksel problem çözmeye yönelik inançları. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 439-460.
  • Tuncer, M. ve Kaysi, F. (2013). Öğretmen adaylarının üst biliş düşünme becerileri açısından değerlendirilmesi. Turkish Journal of Education, 2(4), 44-54.
  • Walkington, C., Clinton, V., ve Sparks, A. (2019). The effect of language modification of mathematics story problems on problem-solving in online homework. Instructional Science, 1-31.
  • Uçar, Z. T., ve Demirsoy, N. H. (2010). Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 321-332.
  • Neslihan, U., Özdemir, B. G., ve Kutluca, T. (2019). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine ilişkin öz-yeterlik, matematiksel problem çözmeye yönelik, matematiksel inançları ve bu inançlar arasındaki ilişki. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(28), 347-371.
  • Toptaş, V., ve Gözel, E. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik ile matematiksel problem çözmeye yönelik inançları. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 439-460.
  • Ünlü, M., ve Aktaş, G. S. (2016). İlköğretim matematik öğretmen adaylarinin problem kurma öz yeterlik ve problem çözmeye yönelik inançlari. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4).
  • Yen, T. S. ve Halili, S. H. (2015). Effective teaching of higher order thinking (HOT) in education. The Online Journal of Distance Education and e-Learning, 3(2), 41-47.
  • Yenice, N. (2012). Öğretmen adaylarının öz-yeterlilik düzeyleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 11(39), 36-58.
  • Yıldız, A. Ve Güven, B. (2016). Matematik öğretmenlerinin problem çözme ortamlarında öğrencilerinin üstbilişlerini harekete geçirmeye yönelik davranışları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 17(1), 575-598.
  • Zoller, U. (1997). The traditional-to-innovative switch in college sciende teaching: An illustrative, longitudinal case study on the reform trail. In From Traditional Approaches toward Innovation (Caprio, M. W., ed.), s(3-10). The SCST Monograph Series.
  • Zoller, U. (2000). Teaching college science towards the nect millenium: Are we getting it right? Journal of College Science Teaching, 29, 409-414.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Berat Demirtaş 0000-0001-9875-3147

Nur Özge Menşan 0000-0002-6735-6218

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2021
Gönderilme Tarihi 4 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demirtaş, B., & Menşan, N. Ö. (2021). Sınıf öğretmeni adaylarının üst düzey düşüme becerileri ile problem çözmeye ilişkin inançları arasındaki ilişki. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 2(1), 43-52.

images?q=tbn%3AANd9GcSRmI3PyWhHEzu0GcR4VCZcs8WmlTRr8mPSkrLwlhJV7Y2pyBwd&usqp=CAUqMV-nsBH.png