The aim of this study is to investigate the effects of vocabulary
presentation videos taken by high school students via mobile phones on their
vocabulary learning achievement and material motivation. The study was
conducted in semi-experimental design. The research group of the study
consisted of 60 students at an Anatolian High School in the 2017-2016 academic
year. The experimental process lasted 8 weeks. As the data collection tools,
the word test and open-ended questions form developed by the researchers were
used and the Teaching Materials Motivation Scale developed by other researchers
was used. The results showed that there was a significant difference between
the experimental and control groups' vocabulary learning academic achievements
in favor of the experimental group but there was no significant difference
between the motivations of the material use. In addition, experimental group
students reported positive opinions about the use of mobile phone-supported
video.
Bu araştırmada,
ortaöğretim öğrencileri tarafından cep telefonuyla çekilen kelime sunum
videolarının öğrencilerin kelime öğrenme başarıları ve materyal motivasyonları
üzerindeki etkilerini incelemek amaçlanmıştır. Çalışma yarı deneysel desende
yürütülmüş ve araştırma grubunu 2017- 2018 eğitim öğretim yılında bir Anadolu
Lisesinde öğrenim gören toplam 60 öğrenci oluşturmuştur. Deneysel süreç 8 hafta
sürmüştür. Veri toplama araçları olarak,
araştırmacılar tarafından geliştirilen kelime testi ve açık uçlu sorular formu
ile başka araştırmacılar tarafından geliştirilmiş Öğretim Materyalleri
Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. Sonuçlar deney ve kontrol grubunun kelime
öğrenme akademik başarıları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılığın
olduğunu ancak materyal kullanımlarına yönelik motivasyonları arasında anlamlı
bir farklılığın olmadığını göstermiştir. Ayrıca deney grubu öğrencileri cep
telefonu destekli video kullanımına yönelik olumlu görüşler bildirmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.