Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik Dersinde Bir Eğitim Aracı Olarak Sanal Müze Kullanımı

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 1, 51 - 70, 30.06.2022

Öz

Bu çalışma, Türkiye’de bulanan müzelerin sanal gerçeklik uygulamalarını kullanarak geçmiş yıllarda kullanılan matematiği incelemek ve bu matematiği öğrencilere aktarmak amacıyla yapılmıştır. Özellikle salgın döneminde kültürel bir etkinlik olarak karşımıza çıkan sanal müzeler, bu çalışmada matematik ile geçmiş arasında bağlantı kurmak için bir köprü oluşturmuştur. Araştırmada nitel araştıma yöntemlerinden özel durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmada detaylı bilgiler elde etmek amacıyla uygulama öncesi ve sonrası katılımcılarla görüşme yapılmıştır. Araştırmada gönüllü olan 25 yedinci sınıf öğrencisi katılımcı olarak yer almıştır. İlk aşamada araştırmacılar geçmişteki matematik üzerine araştırmalar yapmış ardından sanal müze keşifleri yaparak rotalar belirlemişlerdir. Bu rotalar matematiğin farklı kullanım alanları (ticaret, mimari, süsleme vb.) düşünülerek İstanbul Pera Müzesi, İzmir Efes Müzesi, Efes Ören Yeri, Mersin Arkeoloji Müzesi ve Gaziantep Zeugma Müzesi olarak seçilmiştir. Sonraki aşamada uygulamaya geçilerek katılımcılar ile birlikte sanal müzelerde matematiksel yolculuğa çıkılmıştır. Araştırmacılar gezi esnasında keşfettikleri, inceledikleri kısımları katılımcılara aktararak rehberlik etmişlerdir. Katılımcılarla yapılan görüşmelerde elde edilen verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda daha önceden katılımcıların %44’ünün hiç müzeye gitmediği, yaklaşık %72’sinin ise hiç sanal müze ziyareti yapmadığı anlaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin müzelerde matematiğin bulunamayacağına dair düşüncelerinin olduğu da saptanmıştır. Sanal müze gezileri sonrasında öğrencilerin çoğu kendilerinde geçmişteki matematik hakkında farkındalık oluştuğunu ifade etmiştir. Katılımcıların %80’i yapılan çalışmanın matematik dersine olumlu katkıda bulunduğunu dile getirmiştir. Katılımcıların tamamının matematik ile müze ilişkisini ortaya koyan etkinliklerden hoşlandıkları ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak bu araştırmanın, okul dışı öğrenme ortamı olarak sanal müzelerin matematik dersiyle ilişkilendirilmesine yönelik araştırmalara katkı sağlayacağı düşünülmüştür.

Kaynakça

  • Aktaş, V., Yılmaz, A., & İbrahimoğlu, Z. (2021). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sanal Müze Kullanımına Yönelik Tutumları. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1294-1313.
  • Altınbay, R. & Gümüş, N. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sanal Tur Uygulamalarıyla İlgili Görüşleri. Journal of Innovative Research in Teacher Education, 1(1), 60-71. doi: 10.29329/jirte.2020.321.5
  • Ambusaidi, N.A & Al-Rabaani, A. H. ( 2019). Umman'da sekizinci sınıf öğrencilerinin arkeolojiye yönelik başarılarının ve tutumlarının geliştirilmesinde sanal müzenin etkinliği. International Journal of Educational Research Review, 4 (4), 496-503.
  • Bahadır, E., & Hırdıç, K. (2018). Matematik Müzesinde Yürütülen Öğrenme Etkinliklerinin Öğrencilerin Matematikleştirme Sürecine Katkıları Ve Uygulama Hakkında Öğrenci Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 13(26).
  • Buyurgan, S., Özsoy, V., & Mercin, L. (2005). Görsel sanatlar eğitiminde müze eğitimi ve uygulamaları. Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz. Ş. ve Demirel. F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. 17.Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Canlı, K. (2016). İlkokul 4. sınıf görsel sanatlar dersinde sanal müze uygulamasına ilişkin öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri (Doctoral dissertation, Necmettin Erbakan University (Turkey)).
  • Canlı, K., & Saban, A. (2016). İlkokul 4. sınıf görsel sanatlar dersinde sanal müze uygulamasına ilişkin öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri (Master's thesis, Necmettin Erbakan Üniversitesi).
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design (3. Baskı). Thousand Oaks: Sage.
  • Doğanlı, A. S. (2019). Sanal müze gezilerinin farklı lise türlerindeki 9. sınıf öğrencilerinin başarısına etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaya, R. ve Okumuş, O. (2018). Sanal Müzelerin Tarih Derslerinde Kullanımının Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 7 (1), 113-153.
  • Kır, H., Kalfaoğlu, M., & Aksu, H. H. (2021). Matematik Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarının Kullanımına Yönelik Görüşleri. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 8(1), 59-76.
  • Maccario, N. K. (2002). Müzelerin Eğitim Ortamı Olarak Kullanımı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 275-285. McKenzie, J. (1997). Building a virtual museum community. In Museums and the Web (Los Angeles CA, March 1997, selected papers) (pp. 77-86).
  • İlhan, G. O., Tokmak, A. & Aktaş, V. (2021). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sanal Müze Deneyimleri. Uluslararası Müze Eğitimi Dergisi, 3 (1) , 74-93 . DOI: 10.51637/jimuseumed.958918
  • Schweibenz, W. (1998). The" Virtual Museum": New Perspectives For Museums to Present Objects and Information Using the Internet as a Knowledge Base and Communication System. Isi, 34, 185-200.
  • Şule, E. G. Ü. Z., & Kesten, A. (2012). Sosyal Bilgiler dersinde müze ile eğitimin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi: Samsun ili örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 81-104.
  • Turgut, G. (2015). Sosyal bilgiler dersinde bir eğitim aracı olarak sanal müze kullanımı (Master's thesis, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü).
  • Ustaoğlu, A. (2012). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler dersi Türk tarihinde yolculuk ünitesinde sanal müzelerin kullanımının öğrenci başarısına etkisi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, T., & Tahiroğlu, M. (2012). Sanal ortamda gerçekleştirilen müze gezilerinin ilkoğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarına etkisi.
  • Yıldız, S. (2016). Tarih öğretiminde sanal müzelerin kullanılmasının 10.sınıf öğrencilerinin tarih dersine yö¬nelik tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • https://www.dreamreality.com.tr/3d-model/anadolu-agirlik-ve-olculeri-koleksiyonu/fullscreen adresinden 13.09.2021 tarihinde indirilmiştir.
  • https://sanalmuze.gov.tr/TR-259959/efes-muzesi---izmir.html adresinden 13.09.2021 tarihinde indirilmiştir.
  • https://sanalmuze.gov.tr/muzeler/IZMIR_EFES_ORENYERI/ adresinden 13.09.2021 tarihinde indirilmiştir.
  • https://sanalmuze.gov.tr/muzeler/MERSIN_ARKEOLOJI_MUZESI/ adresinden 13.09.2021 tarihinde indirilmiştir.
  • https://sanalmuze.gov.tr/muzeler/GAZIANTEP_ZEUGMA_MOZAIK_MUZESI/ adresinden 13.09.2021 tarihinde indirilmiştir.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayşe Simge Ergin Aydoğdu 0000-0002-3281-5912

Mustafa Aydoğdu 0000-0003-1163-2890

Veysi Aktaş 0000-0002-5174-7505

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Kabul Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ergin Aydoğdu, A. S., Aydoğdu, M., & Aktaş, V. (2022). Matematik Dersinde Bir Eğitim Aracı Olarak Sanal Müze Kullanımı. International Journal of Social Science Research, 11(1), 51-70.
AMA Ergin Aydoğdu AS, Aydoğdu M, Aktaş V. Matematik Dersinde Bir Eğitim Aracı Olarak Sanal Müze Kullanımı. IJSSR. Haziran 2022;11(1):51-70.
Chicago Ergin Aydoğdu, Ayşe Simge, Mustafa Aydoğdu, ve Veysi Aktaş. “Matematik Dersinde Bir Eğitim Aracı Olarak Sanal Müze Kullanımı”. International Journal of Social Science Research 11, sy. 1 (Haziran 2022): 51-70.
EndNote Ergin Aydoğdu AS, Aydoğdu M, Aktaş V (01 Haziran 2022) Matematik Dersinde Bir Eğitim Aracı Olarak Sanal Müze Kullanımı. International Journal of Social Science Research 11 1 51–70.
IEEE A. S. Ergin Aydoğdu, M. Aydoğdu, ve V. Aktaş, “Matematik Dersinde Bir Eğitim Aracı Olarak Sanal Müze Kullanımı”, IJSSR, c. 11, sy. 1, ss. 51–70, 2022.
ISNAD Ergin Aydoğdu, Ayşe Simge vd. “Matematik Dersinde Bir Eğitim Aracı Olarak Sanal Müze Kullanımı”. International Journal of Social Science Research 11/1 (Haziran 2022), 51-70.
JAMA Ergin Aydoğdu AS, Aydoğdu M, Aktaş V. Matematik Dersinde Bir Eğitim Aracı Olarak Sanal Müze Kullanımı. IJSSR. 2022;11:51–70.
MLA Ergin Aydoğdu, Ayşe Simge vd. “Matematik Dersinde Bir Eğitim Aracı Olarak Sanal Müze Kullanımı”. International Journal of Social Science Research, c. 11, sy. 1, 2022, ss. 51-70.
Vancouver Ergin Aydoğdu AS, Aydoğdu M, Aktaş V. Matematik Dersinde Bir Eğitim Aracı Olarak Sanal Müze Kullanımı. IJSSR. 2022;11(1):51-70.

*