Dünya Sağlık Örgütü sağlık kavramını fiziksel, sosyal ve ruhsal olmak üzere üç boyutta tanımlamaktadır. Buna göre sağlık ve sağlıklı olma hali, bu üç unsurun bir arada bulunmasına işaret eden tam bir iyilik hali olarak açıklanmaktadır. Disiplinlerarası bir konu olan sağlığın tanımı, kültüre ve topluma göre şekillenebilmektedir. Bu noktadan hareketle bu çalışmanın amacı, popüler kültür ürünlerinden biri olan kadın dergilerinde sağlığın nasıl ele alındığını incelemektedir. Çalışmanın örneklemini Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri’nde yayınlanmış olan Women’s Health dergisinin 2009-2019 yılları arasındaki tüm sayılarının kapakları oluşturmaktadır. Dergi kapakları içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda her iki ülkede de yayınlanan dergilerde sağlığın daha çok fiziksel sağlık ve bedenin görünümü kapsamında ele alındığı, en az içeriğin sosyal sağlık ile ilgili olduğu, her iki ülkede fiziksel sağlık alt kategorisinde en çok “spor/egzersiz” içeriklerine yer verildiği saptanmıştır. Türkiye’de yayınlanan dergilerin kapaklarında Amerikalı ve Türklerin eşit sayıda yer aldığı, ancak Amerika’da yayınlanan sayılarda herhangi bir Türk kapak kızına yer verilmediği görülmüştür. Bu bağlamda popüler kültür ürünlerinin, kültürlerarası farklılıkları silikleştirdiğini söylemek mümkündür
The World Health Organization defines the concept of health in three dimensions as physical, mental, and social. Accordingly, the state of well-being occurs once these three dimensions are existed. The definition of health, which is an interdisciplinary subject, can be shaped according to culture and society. From this point of view, the purpose of this study is to examine how health is represented in women's magazines which is a product of popular culture. The sample of this study is the Women's Health magazine covers which is published between 2009-2019 in Turkey and United States of America. Magazine covers were examined with content analysis. As a result of this examination, it was determined that health is mostly discussed within the scope of physical health and appearance. Social health related topics are not covered as the other health dimension. The content of "sports/exercise" is mostly included in the physical health subcategory in both countries. In Turkish issues, the nationality of cover girls have an equal number of Americans and Turks. In contrary, no Turkish cover girls are seen in the issues published in United States. In this context, it is possible to say that popular culture products obscure the intercultural differences.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | March 25, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 54 |