Since the beginning of the 19th century, newspapers have been known to have an increasing role in the construction of nationalism. With its massifying character, traditional media has prepared a suitable ground for national communication. In the 20th century, international publications accelerated the globalization process. Today the new media not only actively spreads a global culture but also has an increasing effect on nationalism. Digital transformation has eliminated the perception around time and space, no longer requiring the individuals or communities to be in the same geography. Therefore, individuals around the world who share the same cultural identity are now brought together by the shared national communication contents. Prepared with a literature review approach, this study examines new nationalism in the context of globality and locality, enabled by the new media.
19. yüzyılın başından itibaren gazetelerin milliyetçiliğin inşasındaki rolüne dikkat çekilmiştir. Geleneksel medya, kitleselleştirici karakteri ile milli iletişime uygun bir zemin hazırlamıştır. 20. yüzyılda ise uluslararası yayınlarla küreselleşme süreci başlamıştır. Günümüzde yeni medya bir yandan küresel kültürü yaygınlaştırmakta, diğer yandan milliyetçiliğe yönelik etkisi giderek artmaktadır. Dijital dönüşüm zaman ve mekan algısını etkileyerek birey veya toplulukların aynı coğrafyada bulunma zorunluluğunu ortadan kaldırmaktadır. Böylece ülke içinde veya ülke dışında olup aynı kültürel aidiyeti paylaşan bireyler milli iletişim içerikleri etrafında toplanabilmektedirler. Literatür taraması yapılarak hazırlanan bu çalışmanın amacı, küresellik ve yerellik bağlamında yeni medyadaki yeni milliyetçiliği incelemektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | April 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 54 |