Din[ler] her zaman sinema için bir konu teşkil etmiştir ve Türk sinemasında din
konusuyla ilgili ya da dini bakış açısıyla pek çok film yapılmıştır. Ancak bu filmlerin
çoğu tarihsel ve toplumsal bağlamdan yoksun şabloncu filmlerdir. Türk sinema
tarihinde ilk defa Takva filmi, din meselesini tarihsel ve toplumsal bağlamına oturtan,
dini sosyo-ekonomik ve politik bir kurum olarak ele alan bir filmdir ve bu açıdan
incelenmeye değerdir. Bu bağlamda bu makalede Takva filminin içeriği metin analizi
tekniğiyle incelenmiş ve böylece bu filmde dine (dergahlara) bakışın nasıl olduğu
ortaya çıkarılmıştır.
Cinema and religion has always been interrelated. Religion[s] have always
constitute a subject for cinema, and in Turkish cinema a lot of films are shooted either
about religion or with a religious view. But the majority of films, related to religion,
have no historical and social context and have a similar template. In the history of
Turkish cinema for the first time the film, named Takva, handled the question of
religion in its historical and social context and that.s why it worths analysing. In that
context in this article the content of the film of Takva was analysed through textual
analysis, so that the ideological aprroach of film related to religion (and sects) was
revealed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2012 |
Submission Date | March 25, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Issue: 34 |