Research Article
BibTex RIS Cite

Geleneksel Medya Gündeminin Belirlenmesinde Sosyal Medyanın Rolü

Year 2014, Issue: 38, 56 - 73, 30.06.2014

Abstract

Bu çalışmada gündem kurma kuramı çerçevesinde, Türkiye’de sosyal medyanın geleneksel medya gündemini belirlemedeki rolü incelenmiştir. Çalışmada, Türkiye’de 2013 yılının Ocak ve Şubat aylarında yayımlanmış en çok izlenen ulusal üç televizyon kanalının ana haber bültenleri ve en çok okunan üç gazetenin ilk sayfaları, nicel içerik çözümlemesi yöntemi ile incelenmiş ve sosyal medya içeriklerinin bu örneklemdeki kullanımı araştırılmıştır. Çalışma sonucunda sosyal medyanın ana haber bültenleri ve gazetelerin ilk sayfalarında yeterince yer bulamadığı, sosyal medya içeriklerinin ciddi meselelerden ziyade genellikle haberlere eğlence unsuru katmak amacıyla kullanıldığı ve bu içeriklerden gündemde önemli yer tutan ve haber değeri olan olayları görsellerle desteklemede faydalanıldığı belirlenmiştir. Sonuç olarak çalışmanın yapıldığı dönemde sosyal medyanın geleneksel medya gündemini belirlemediği, geleneksel medya tarafından belirlenen gündemin konuşulduğu bir alan olduğu görülmüştür.

References

  • Akarcalı, Sezer, (1994). “Halkın Şiddete Tepkisi ve Bunun Medyaya Taşınması”, Bülten, Mart (17), Ankara: TDV Yayın Organı, Yetkin Basımevi.
  • Dearing, J. W. ve Rogers, E. M., (1996). Agenda-Setting, Sage Publications, Thousand Oaks.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K., (2010). Öteki Kuram, (3. Baskı) Ankara: Erk.
  • Erdoğan, İlker, (2009). “Türkiye’de Gündem Belirlemede Baskı Gruplarının Rolü: Avrupa Birliği Müzakere Süreci Örneğinde Siyaset-Medya-Kamuoyu İlişkisi”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsü.
  • Gandy, Oscar, (2003). “Gündem Saptamanın Ötesinde”, Ruhdan Uzun (çev.), KocaeliÜniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi: Kilad, Yıl: 2, Sayı: 4, s.135- 150.
  • İrvan, Süleyman, (2008). “Gündem Belirleme Yaklaşımının Genel Bir Değerlendirmesi”, Cem Yaşın (der.), Gündem Belirleme Kuram ve Araştırmaları, Ankara: Yargı Yayınevi, s.55-84.
  • Martin, L. J., (1989). “Developments in Political Communication Theory on Mass Media Potential”, Agee, W. K. ve diğerleri (Ed.), Maincurrents in Mass Communications , Harperow Publisher, New York, s.48-56.
  • Mathes, R. ve Pfetsch, B., (1991). “The Role of theAlternativePress in theAgenda- Building Process: Spill - over Effect sand Media Opinion Leadership”, EuropeanJournal of Communication, 6 (1), s. 33-62.
  • McCombs, M. ve Shaw, D. L., (1972). “The Agenda Setting Function of Mass Media”, Public Opinion Quarterly, 36(2), s. 176-184.
  • Mutlu, Erol, (2008). İletişim Sözlüğü, Ankara: Ayraç Kitabevi.
  • Stone, G. C. ve McCombs, M. E., (1981). “Tracingthe Time Lag inAgenda- Setting,” JournalismQuarterly, 58, s. 51-55.
  • Tanner, A. H., (2004). “Agenda Building, Source Selection and Health News at Local Television Stations: A Nation wide Survey of Local Television Health Reporters”, Science Communication, 25 (4), s.350-363.
  • Watt, J. H. Jr. ve Sjef, van den B., (1981) “How Time DependencyInfluences Media Effects in a CommunityControversy,” JournalismQuarterly, 58, s. 43-50.
  • Yaşın, Cem, (2008). “Gündem Belirleme Kuram ve Araştırmalarının Tarihsel Gelişimi”, Cem Yaşın (der.), Gündem Belirleme Kuram ve Araştırmaları, Ankara: Yargı Yayınevi, s.1-55.
  • Yumlu, Konca, (1994). Kitle İletişim Kuram ve Araştırmaları, İzmir: Nam Basım. Yüksel, Erkan, (2001). Medyanın Gündem Belirleme Gücü, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • “Suriye’de Süregelen Çatışmada Gazeteciler Hedef Alınıyor”, http://www. amnesty.org.tr/ai/node/2164, Erişim: 25 Mayıs 2013.
  • “SBT 2012/1 Enler”, http://www.medyafaresi.com/fotogaleri/2012-ilk-6-aylik- reytingler_2113_ 29816.html, Erişim: 10 Aralık 2012.

The Role of Social Media in Media of Agenda Setting

Year 2014, Issue: 38, 56 - 73, 30.06.2014

Abstract

In this study, the role of social media in agenda setting in a specific time period in Turkey has been discussed in the framework of the theory of agenda building. The usage of social media contents has been studied by applying quantitive content analysis in three highly rated national television news and the cover pages of most popular newspapers in the first two months of 2013. It is figured out that it has not gained much attraction on TV news and the cover pages of the newspapers. It has been witnessed that social media content has been used as an entertainment figure rather than a driver in critical matters. Social media is primarily exploited as a visual supporting news. Finally it’s concluded that social media is a platform on which the setled agenda is discussed rather than setting the agenda itself in the time frame of research in Turkey.

References

  • Akarcalı, Sezer, (1994). “Halkın Şiddete Tepkisi ve Bunun Medyaya Taşınması”, Bülten, Mart (17), Ankara: TDV Yayın Organı, Yetkin Basımevi.
  • Dearing, J. W. ve Rogers, E. M., (1996). Agenda-Setting, Sage Publications, Thousand Oaks.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K., (2010). Öteki Kuram, (3. Baskı) Ankara: Erk.
  • Erdoğan, İlker, (2009). “Türkiye’de Gündem Belirlemede Baskı Gruplarının Rolü: Avrupa Birliği Müzakere Süreci Örneğinde Siyaset-Medya-Kamuoyu İlişkisi”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsü.
  • Gandy, Oscar, (2003). “Gündem Saptamanın Ötesinde”, Ruhdan Uzun (çev.), KocaeliÜniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi: Kilad, Yıl: 2, Sayı: 4, s.135- 150.
  • İrvan, Süleyman, (2008). “Gündem Belirleme Yaklaşımının Genel Bir Değerlendirmesi”, Cem Yaşın (der.), Gündem Belirleme Kuram ve Araştırmaları, Ankara: Yargı Yayınevi, s.55-84.
  • Martin, L. J., (1989). “Developments in Political Communication Theory on Mass Media Potential”, Agee, W. K. ve diğerleri (Ed.), Maincurrents in Mass Communications , Harperow Publisher, New York, s.48-56.
  • Mathes, R. ve Pfetsch, B., (1991). “The Role of theAlternativePress in theAgenda- Building Process: Spill - over Effect sand Media Opinion Leadership”, EuropeanJournal of Communication, 6 (1), s. 33-62.
  • McCombs, M. ve Shaw, D. L., (1972). “The Agenda Setting Function of Mass Media”, Public Opinion Quarterly, 36(2), s. 176-184.
  • Mutlu, Erol, (2008). İletişim Sözlüğü, Ankara: Ayraç Kitabevi.
  • Stone, G. C. ve McCombs, M. E., (1981). “Tracingthe Time Lag inAgenda- Setting,” JournalismQuarterly, 58, s. 51-55.
  • Tanner, A. H., (2004). “Agenda Building, Source Selection and Health News at Local Television Stations: A Nation wide Survey of Local Television Health Reporters”, Science Communication, 25 (4), s.350-363.
  • Watt, J. H. Jr. ve Sjef, van den B., (1981) “How Time DependencyInfluences Media Effects in a CommunityControversy,” JournalismQuarterly, 58, s. 43-50.
  • Yaşın, Cem, (2008). “Gündem Belirleme Kuram ve Araştırmalarının Tarihsel Gelişimi”, Cem Yaşın (der.), Gündem Belirleme Kuram ve Araştırmaları, Ankara: Yargı Yayınevi, s.1-55.
  • Yumlu, Konca, (1994). Kitle İletişim Kuram ve Araştırmaları, İzmir: Nam Basım. Yüksel, Erkan, (2001). Medyanın Gündem Belirleme Gücü, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • “Suriye’de Süregelen Çatışmada Gazeteciler Hedef Alınıyor”, http://www. amnesty.org.tr/ai/node/2164, Erişim: 25 Mayıs 2013.
  • “SBT 2012/1 Enler”, http://www.medyafaresi.com/fotogaleri/2012-ilk-6-aylik- reytingler_2113_ 29816.html, Erişim: 10 Aralık 2012.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Muharrem Çetin This is me

Arif Bel This is me

Publication Date June 30, 2014
Submission Date March 25, 2014
Published in Issue Year 2014 Issue: 38

Cite

APA Çetin, M., & Bel, A. (2014). Geleneksel Medya Gündeminin Belirlenmesinde Sosyal Medyanın Rolü. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 2014(38), 56-73.