20. yüzyılda bir bilim olarak ortaya çıkan halkla ilişkiler kısa süre içerisinde giderek önem kazanan, pek çok araştırmanın ve incelemenin yapıldığı bir alana dönüşmüştür. Özellikle 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren ulaşım, iletişim ve teknolojide yaşanan değişimlerle birlikte halkla ilişkilerin uluslararası bir alan haline geldiği söylenebilir. Ancak uluslararası halkla ilişkiler alanında halkla ilişkilerin diğer alanlarıyla kıyaslandığında az sayıda çalışma bulunmaktadır. Uluslararası halkla ilişkiler araştırmalarının pek çoğunun da etnosentrik bir perspektiften yola çıkarak kurgulandığı görülmektedir. Pek çok çalışmada farklı ülkelerin halkla ilişkiler uygulamaları incelenirken bu ülkelerin siyasi, kültürel ve ekonomik altyapılarının değerlendirme dışında bırakıldığı ve halkla ilişkiler uygulamalarının batılı bir perspektifle değerlendirildiği söylenebilir. Bu makalenin konusu olan Güney Afrika halkla ilişkiler uygulamaları, oldukça farklı bir örnek oluşturmaktadır. Batılı ülkelerden siyasi, ekonomik ve kültürel olarak ayrı bir yapıya sahip olan Güney Afrika’da halkla ilişkiler uygulamaları, dezavantajlı gruplar ile diğerleri arasındaki eşitsizliği azaltmanın ve sosyal kalkınmanın bir aracı olarak da hizmet etmektedir. Makalede Güney Afrika’da halkla ilişkiler incelenirken, öncelikle ülkenin siyasi, ekonomik ve kültürel altyapısı, medya yapılanması, halkla ilişkilerin ülke içindeki gelişimi, ülkede hakim olan halkla ilişkiler modelleri, halkla ilişkilerin meslekleşmesi, ülkedeki meslek örgütleri ve halkla ilişkiler eğitimi incelenmiştir. Son olarak ise, 2012 yılında Güney Afrika’da PR Worx tarafından gerçekleştirilen ve 2012 PRISM ödülü kazanan Deskbags halkla ilişkiler kampanyası, sosyal kalkınmaya bir örnek oluşturması nedeniyle vaka analizi yoluyla araştırılmıştır.
Public relations, which has come forth as a field in the 20th century has transformed into a discipline in that become increasingly important in a short time, done a bunch of research. Especially since the second half of the 20th century, along with changes in transportation, communications and technology, public relations became an international discipline. However, when it is compared with the other fields of public relations, there are a limited number of studies. In addition, it can be stated that most of the studies about international public relations was established with an ethnocentric perspective. It can be said that in many researches, when examining public relation practices of different countries, political, cultural and economic background of these countries was excluded from the study and practice of public relation evaluated with a Western perspective. South Africa, which is the subject of this article, forms a different example. The Public relation practices in South Africa, which has a different political, economic and cultural background of Western countries, also serves as a mean of reduce inequality between disadvantaged groups and others and social development. In this study while studying public relations in Africa, primarily country’s political, economic and cultural background, media structure, development of public relations within the country, the prevailing public relation models, professionalization of public relation and educaiton in public relation was analyzed. Finally, PRISM Award-winning Deskbags public relations campaign, which was carried by PRWorx in South Africa in 2012 and won was examined as a case study because it forms an example for usage of public relations as a mean of social development.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2014 |
Submission Date | March 25, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 38 |