Bu çalışmanın amacı Türkiye’de ulusal kimliğin inşasında ve sürdürülmesinde kolektif belleğin rolünün resmi tarih yazımı göz önünde bulundurularak incelenmesidir. Bu bağlamda, Türkiye’de örgün eğitim kurumlarında okutulan kitaplarda Çanakkale savaşı anlatıları ele alınacaktır. Böylelikle, bir kolektif birlik olan ulus kavramının öngördüğü ulusal kimliğin kurulması ve yeniden üretilmesinde kolektif belleğin nasıl işlevsel olarak kullanıldığı ve ne gibi kaynaklar sağladığı ortaya konacaktır. Buna ek olarak kolektif bellek kavramının günümüz siyasal ve sosyal düşünceleri çerçevesinde şekillenen yapısına odaklanılacaktır.
The main aim of this study is to investigate the role of collective memory in construction and reproduction of national identities in Turkey considering the official historiography. In this context, the narratives of Gallipoli Wars in textbooks used in educational institutitons are examined. Thus, it is a primary objective of this study to reveal the functional use of collective memory and the types of sources it provides in the process of construction and reproduction of the national identity which is projected by the concept of ‘nation’, which is also a collective unity. Aditionally, one of the main focus point remains as the structure of the collective memory concept which is shaped by current social and political movements.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2015 |
Submission Date | September 25, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 41 |