The purpose of this study was to investigate preservice science teachers’ epistemological beliefs, epistemological world views, and self-efficacy beliefs with respect to academic achievement and gender. A total of 391 preservice science teachers participated in this study. Schommer’s Epistemological Questionnaire was administered to measure their epistemological beliefs. Factor analysis revealed four factor structures: “Innate ability,” “Certain knowledge,” “Simple knowledge,” and “Omniscient authority.” Furthermore, contribution of these factors, epistemological world views, and self-efficacy beliefs on students’ grade point average were examined. Innate ability, simple knowledge, and epistemological world views significantly contributed to senior students’ grade point average. For freshmen students, significant differences were obtained for omniscient authority, innate ability, and epistemological world views with respect to gender. For senior students, significant differences were obtained for innate ability, omniscient authority, self-efficacy, and outcome expectancy with respect to gender. This cross sectional study suggested that PSTs’ epistemological beliefs might change over time and have relationship with their academic achievement.
Bu çalışmada fen öğretmen adaylarının epistemolojik inançları, epistemolojik dünya görüşleri ve öz-yeterlik
inançları akademik başarıya ve cinsiyete göre incelenmiştir. Çalışmaya 391 öğretmen adayı katılmıştır.
Katılımcıların epistemolojik inançlarını belirlemek için Schommer`in (1990) epistemolojik inanç ölçeği
kullanılmıştır. Faktör analizi sonucu 4 faktör bulunmuştur. Bunlar, doğuştan gelen yetenek, bilginin değişmezliği,
bilginin karmaşık olmayışı ve bilginin otorite tarafından belirlendiğidir. Epistemolojik inanç faktörlerinin yanı sıra,
epistemolojik dünya görüşünün ve öz-yeterlik inancının akademik başarıyı ne ölçüde açıkladığı araştırılmıştır.
Doğuştan gelen yetenek, bilginin karmaşık olmayışı ve epistemolojik dünya görüşü istatistiksel olarak anlamlı bir
şekilde katılımcıların akademik başarısını açıklayabilmiştir. Birinci sınıf öğrencileri için, cinsiyet bakımından
bilginin otorite tarafından belirlendiği, doğuştan gelen yetenek ve epistemolojik dünya görüşlerinin farklılık
gösterdiği tespit edilmiştir. Son sınıf öğrencileri içinse yine cinsiyet bakımından doğuştan gelen yetenek, bilginin
otorite tarafından belirlenmesi ve öz-yeterlik inançlarının her iki boyutunda da farklılıklar bulunmuştur. Bu çalışma
epistemolojik inançların zamanla değişebildiğini ve akademik başarı üzerinde etkili olduğunu göstermiştir.
Akademik başarı epistemolojik inançlar epistemolojik dünya görüşü cinsiyet öz-yeterlik inançları.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 3 |