Özel gereksinimli öğrencilerin genel eğitim sınıflarında eğitim almaları anlamına gelen kaynaştırma
uygulamalarında başarı için en önemli faktörün özel gereksinimli öğrencilere destek özel eğitim hizmetlerinin
sunulması olduğu vurgulanmaktadır. Makalede Ankara Üniversitesi, Başbakanlık Özürlüler İdaresi (ÖZİDA) ve
Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı işbirliği (TEGV) ile yürütülmüş olan destek özel eğitim hizmetleri sunan
gönüllü öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya toplam 8 öğretmen adayı
katılmış ve katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilerek, ses kayıtları alınmıştır. Veriler
tümevarım yaklaşımı ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitiminde
bireysel destek hizmetlerinin gerekliliğini vurguladıkları bulunmuştur. Öğretmen adayları, bireysel desteğin özel
gereksinimli öğrencilerin akademik başarılarının artması ve sosyal becerilerinin gelişmesi gibi çok yönlü
faydalar sağladığını belirtmişlerdir. Elde edilen bulgular doğrultusunda kaynaştırma uygulamalarının niteliğinde
hizmet öncesinde öğretmen adaylarına bu tür uygulama olanaklarının sağlanmasının önemli olduğu ortaya
çıkmıştır. Ayrıca sivil toplum örgütlerinin bu tür desteklerini arttırmaları ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın bu tür
destek hizmetleri teşvik etmesinin uygun olabileceği sonucuna varılmıştır.
Kaynaştırma uygulamaları öğretmen adayları özel eğitim destek hizmetleri bireysel özel eğitim destek hizmetleri sivil toplum örgütü
The most crucial element of succeeding in mainstreaming, described as educating children with special needs in regular
classrooms in the literature, is providing special education services to children with special needs. In this article, it was aimed
to investigate the opinions of volunteer pre-service teachers on one of the applications of individual support services. These
services were supported with the collaboration of Ankara University, Prime Ministry Administration for Disabilities, and
Education Volunteers of Turkey Foundation. Eight volunteer pre-service teachers participated in this research. The volunteer
pre-service teachers declared that the individual support services provide multiple benefits for students with special needs for
their academic and social skills. In the lights of these findings, it was suggested that the non-governmental organizations
should increase their support for mainstreaming and Ministry of Education should universalize the support service
application.
Mainstreaming applications pre-service teachers special education support services individual support services Non Government Organizations (NGO)
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 3 |