Research Article
BibTex RIS Cite

İlköğretim 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuzu “Maddenin Yapısı ve Özellikleri” Ünitesinin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Değerlendirilmesi

Year 2011, Volume: 10 Issue: 1, 378 - 388, 26.06.2011

Abstract

Bu çalışma ilköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji öğretmen kılavuzu maddenin yapısı ve özellikleri ünitesinde yer alan konuların bilimsel süreç becerilerini içerme düzeyini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Örnek olay yönteminin kullanıldığı çalışmanın örneklemi öğretmen kılavuz kitabının maddenin yapısı ve özellikleri ünitesinde yer alan 5 konudan oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak literatürden faydalanılarak araştırmacı tarafından geliştirilen 10 ölçüt içeren bir analitik rubrik kullanılmıştır. Ünitede yer alan her bir konu ayrı ayrı rubrik kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular otalamalar ve yüzde değerler olarak tablo haline getirilmiştir. Sonuç olarak bulgular 8. sınıf fen ve teknoloji öğretmen kılavuz kitabının maddenin yapısı ve özellikleri ünitesinin %79 oranında bilimsel süreç becerilerini kazandıracak şekilde hazırlandığını ortaya koymaktadır

References

  • Akdeniz, A. R., Yiğit, N. ve Kurt, Ş. (2002). Yeni Fen Bilgisi Öğretim Programı İle İlgili Öğretmenlerin Düşünceleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. ODTÜ Ankara. Ash, D. & Bell, B.K. (2010). “Identifying Inquiry in the K-Classroom” http:/www. nsf.gov/pubs/ 2000/nsf99148 /ch.
  • Avinç Akpınar, İ., Ağgül Yalçın, F., Bayrakçeken, S., Canpolat, N. ve Çelik, S. (2008). Fen Öğretimi Programlarındaki Etkinliklerin Rubrik Kullanılarak Bilimin Doğası Açısından Değerlendirilmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi.18, 233-245
  • Aydoğdu, M. ve Kesercioğlu, T. (Editörler). (2005). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bağcı Kılıç, G., Haymana, F. ve Bozyılmaz, B. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı’nın Bilim Okuryazarlığı ve Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Analizi. Eğitim ve Bilim, 33(150), 52-63.
  • Bybee, R. W. (1985) The Sisyphean Question in Science Education: What Should Scientifically and Technologically Literate Person Know, Value And Do—As a Citizen? In Science Technology Society: 1985 Yearbook of the National Science Teachers Association. Washington, DC
  • Çepni, S. (Ed.). (2005). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dökme, İ. (2004). Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) İlköğretim 7. Sınıf Fen Bilgisi Ders Kitabının Bilimsel Süreç Becerileri Yönünden Değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Germann, P. J.; Roberta,A. & Gerald B. (1996). Identifying Patterns and Relationships Among the Responses of Seventh-Grade Students to the Science Process Skill of Designing Experiments. Journal of Research in Science Teaching. 33 (1), 79–99.
  • Harlen, W. (1999). Purposes and Procedures for Assesing Science Process Skills. Assesment in Education, 6(1) 129-145.
  • Jackson, C. W. & Larkin, M. J. (2002). Rubric: Teaching Students to Use Grading Rubrics, Teachıng Exceptional Children, 35(1), 40-45.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. İstanbul: Öğretmen Kitapları Dizisi. Milli Eğitim Basımevi.
  • Koray, Ö., Köksal, M. S., Özdemir, M. ve Presley, A. İ. (2007). Yaratıcı Ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı Ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. İlköğretim Online, 6(3), 377-389. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 2 Ağustos 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Koray, Ö., Bahadır, H. ve Geçgin, F. (2006). Bilimsel Süreç Becerilerinin 9. Sınıf Kimya Ders Kitabı ve Kimya Müfredatında Temsil Edilme Durumları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 147–156.
  • Martin, D. J. (1997). Elemantary Science Methods: a Constructivist Approach. Delmar Publishers, NY.
  • MEB, (2009). İlköğretim Fen ve Teknoloji 8. Sınıf Öğretmen Kılavuz Kitabı, Komisyon, Evren Yayıncılık ve Basım San. Tic. AŞ. Ankara.
  • National Research Council., (1996). National Science Education Standards, Washington, DC: National Academy. Press.
  • Padilla, J. M.& Okey, J. R. (1984). The Effects of Instruction on Integrated Science Process Skill Achievement. Journal of Research in Science Teaching. 21 (3): 277-287.
  • Quinlan, A. M. (2006). A Complete Guide to Rubrics. Oxford: Rowman &Littlefield Education.
  • Saddler, B. & Andrade, H. (2004). The Writing Rubric. Educational Leadership, 62(2), 48-52.
  • Walters, Y. B. & Soyıbo. K. (2001). An Analysis of High School Students’ Performance on Five Integrated Science Process Skills. Research in Science & Technological Education. Vol. 19 (2).
  • YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitim Geliştirme Projesi, Öğretmen Eğitimi Dizisi.(1997a). İlköğretim Fen Öğretimi. Ankara: YÖK

The Evaluation of the Unit Structure and Properties of Matter in Primary 8th Grade Science and Technology Teacher Guide Book With Regard to Scientific Process Skills

Year 2011, Volume: 10 Issue: 1, 378 - 388, 26.06.2011

Abstract

The aim of this study is to evaluate the unit “structure and properties of matter” in the primary 8th grade
science and technology teacher guide book in terms of scientific process skills. In the study in which case study as research
approach was used, the sample consisted of total 5 titles involved in the unit “structure and properties of matter ” in primary
8th grade teacher-guide book. A rubric composed of 10 items, involving various scientific process skills, was developed by
the researcher. Data collected by the rubric was described and the average means and the percentages were calculated
separately for each title. The findings revealed that the units “structure and properties of matter” in teacher-guide book are
prepared as convenient to scientific process skills at satisfactory levels (79%), which could be considered a significant
advantage of the developed program.

References

  • Akdeniz, A. R., Yiğit, N. ve Kurt, Ş. (2002). Yeni Fen Bilgisi Öğretim Programı İle İlgili Öğretmenlerin Düşünceleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. ODTÜ Ankara. Ash, D. & Bell, B.K. (2010). “Identifying Inquiry in the K-Classroom” http:/www. nsf.gov/pubs/ 2000/nsf99148 /ch.
  • Avinç Akpınar, İ., Ağgül Yalçın, F., Bayrakçeken, S., Canpolat, N. ve Çelik, S. (2008). Fen Öğretimi Programlarındaki Etkinliklerin Rubrik Kullanılarak Bilimin Doğası Açısından Değerlendirilmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi.18, 233-245
  • Aydoğdu, M. ve Kesercioğlu, T. (Editörler). (2005). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bağcı Kılıç, G., Haymana, F. ve Bozyılmaz, B. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı’nın Bilim Okuryazarlığı ve Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Analizi. Eğitim ve Bilim, 33(150), 52-63.
  • Bybee, R. W. (1985) The Sisyphean Question in Science Education: What Should Scientifically and Technologically Literate Person Know, Value And Do—As a Citizen? In Science Technology Society: 1985 Yearbook of the National Science Teachers Association. Washington, DC
  • Çepni, S. (Ed.). (2005). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dökme, İ. (2004). Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) İlköğretim 7. Sınıf Fen Bilgisi Ders Kitabının Bilimsel Süreç Becerileri Yönünden Değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Germann, P. J.; Roberta,A. & Gerald B. (1996). Identifying Patterns and Relationships Among the Responses of Seventh-Grade Students to the Science Process Skill of Designing Experiments. Journal of Research in Science Teaching. 33 (1), 79–99.
  • Harlen, W. (1999). Purposes and Procedures for Assesing Science Process Skills. Assesment in Education, 6(1) 129-145.
  • Jackson, C. W. & Larkin, M. J. (2002). Rubric: Teaching Students to Use Grading Rubrics, Teachıng Exceptional Children, 35(1), 40-45.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. İstanbul: Öğretmen Kitapları Dizisi. Milli Eğitim Basımevi.
  • Koray, Ö., Köksal, M. S., Özdemir, M. ve Presley, A. İ. (2007). Yaratıcı Ve Eleştirel Düşünme Temelli Fen Laboratuarı Uygulamalarının Akademik Başarı Ve Bilimsel Süreç Becerileri Üzerine Etkisi. İlköğretim Online, 6(3), 377-389. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 2 Ağustos 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Koray, Ö., Bahadır, H. ve Geçgin, F. (2006). Bilimsel Süreç Becerilerinin 9. Sınıf Kimya Ders Kitabı ve Kimya Müfredatında Temsil Edilme Durumları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 147–156.
  • Martin, D. J. (1997). Elemantary Science Methods: a Constructivist Approach. Delmar Publishers, NY.
  • MEB, (2009). İlköğretim Fen ve Teknoloji 8. Sınıf Öğretmen Kılavuz Kitabı, Komisyon, Evren Yayıncılık ve Basım San. Tic. AŞ. Ankara.
  • National Research Council., (1996). National Science Education Standards, Washington, DC: National Academy. Press.
  • Padilla, J. M.& Okey, J. R. (1984). The Effects of Instruction on Integrated Science Process Skill Achievement. Journal of Research in Science Teaching. 21 (3): 277-287.
  • Quinlan, A. M. (2006). A Complete Guide to Rubrics. Oxford: Rowman &Littlefield Education.
  • Saddler, B. & Andrade, H. (2004). The Writing Rubric. Educational Leadership, 62(2), 48-52.
  • Walters, Y. B. & Soyıbo. K. (2001). An Analysis of High School Students’ Performance on Five Integrated Science Process Skills. Research in Science & Technological Education. Vol. 19 (2).
  • YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitim Geliştirme Projesi, Öğretmen Eğitimi Dizisi.(1997a). İlköğretim Fen Öğretimi. Ankara: YÖK
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Fatma Ağgül Yalçın

Publication Date June 26, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Ağgül Yalçın, F. (2011). İlköğretim 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuzu “Maddenin Yapısı ve Özellikleri” Ünitesinin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 10(1), 378-388.
AMA Ağgül Yalçın F. İlköğretim 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuzu “Maddenin Yapısı ve Özellikleri” Ünitesinin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Değerlendirilmesi. EEO. March 2011;10(1):378-388.
Chicago Ağgül Yalçın, Fatma. “İlköğretim 8. Sınıf Fen Ve Teknoloji Öğretmen Kılavuzu ‘Maddenin Yapısı Ve Özellikleri’ Ünitesinin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 10, no. 1 (March 2011): 378-88.
EndNote Ağgül Yalçın F (March 1, 2011) İlköğretim 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuzu “Maddenin Yapısı ve Özellikleri” Ünitesinin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Değerlendirilmesi. İlköğretim Online 10 1 378–388.
IEEE F. Ağgül Yalçın, “İlköğretim 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuzu ‘Maddenin Yapısı ve Özellikleri’ Ünitesinin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Değerlendirilmesi”, EEO, vol. 10, no. 1, pp. 378–388, 2011.
ISNAD Ağgül Yalçın, Fatma. “İlköğretim 8. Sınıf Fen Ve Teknoloji Öğretmen Kılavuzu ‘Maddenin Yapısı Ve Özellikleri’ Ünitesinin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 10/1 (March 2011), 378-388.
JAMA Ağgül Yalçın F. İlköğretim 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuzu “Maddenin Yapısı ve Özellikleri” Ünitesinin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Değerlendirilmesi. EEO. 2011;10:378–388.
MLA Ağgül Yalçın, Fatma. “İlköğretim 8. Sınıf Fen Ve Teknoloji Öğretmen Kılavuzu ‘Maddenin Yapısı Ve Özellikleri’ Ünitesinin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online, vol. 10, no. 1, 2011, pp. 378-8.
Vancouver Ağgül Yalçın F. İlköğretim 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuzu “Maddenin Yapısı ve Özellikleri” Ünitesinin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Değerlendirilmesi. EEO. 2011;10(1):378-8.