This study aimed to examine the teacher self-efficacy of the Faculty of Theology students according to the research variables. The sample group of the study consists of 310 (214 female, 96 male) students who continue their education at the Faculty of Theology of Sivas Cumhuriyet University in the spring semester of the 2023-2024 academic year. The research was conducted according to the descriptive scanning model and random sampling method was used in the study. The “Teacher Self-efficacy Belief Scale”, which has a four-factor structure developed by Çolak, Altınkurt and Yorulmaz, was used to collect the research data. As a result of the research, it was determined that the teacher self-efficacy of the Faculty of Theology students was high in the total score of the scale and the professional and social self-efficacy sub-factors, and moderate in the academic and intellectual self-efficacy sub-factors. A significant difference was found in favor of the female participants in the scores the participants received from the teacher self-efficacy scale (p<.05). This difference is valid for all sub-factors and the total score except academic self-efficacy. It was determined that there was a significant difference in the scores received by the faculty of theology students according to the class level variable. It was determined that the average scores of the fourth graders were higher. According to the variable of where the participants lived with their families, a significant difference was determined between those living in the city and those living in villages and districts in favor of those living in the city. It was concluded that the teacher self-efficacy of the faculty of theology students did not differ significantly according to the total and all sub-factors of the scores they received, the income level of the family, and the perceived income level. According to the variable of the type of high school graduated from, a significant difference was determined in favor of the group expressed as other in the professional self-efficacy factor of the scale. It was determined that there was a positive and moderate relationship between the total of the scale and the Academic Self-efficacy sub-factor, and a positive and high relationship with the Professional Self-efficacy, Social Self-efficacy, and Intellectual Self-efficacy factors.
Religious Education Faculty of Theology Self-efficacy Teacher Candidate Student University.
Bu çalışmada İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin öğretmen öz-yeterliklerinin araştırma değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu 2023-2024 akademik yılı bahar döneminde Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’ne devam eden 310 (214 kadın 96 erkek) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma betimsel tarama modeline göre yürütülmüş ve çalışmada random örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında Çolak, Altınkurt ve Yorulmaz tarafından geliştirilen dört faktörlü bir yapıya sahip olan “Öğretmen Öz-yeterlik İnancı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin öğretmen öz-yeterliklerinin ölçeğin toplam puanı ile mesleki ve sosyal öz-yeterlik alt faktörlerinde yüksek, akademik ve entelektüel öz-yeterlik alt faktörlerinde ise orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların öğretmen öz-yeterlik ölçeğinden aldıkları puanlarda kadın katılımcılar lehine anlamlı farklılık saptanmıştır (p<.05). Bu farklılık, akademik öz-yeterlik dışındaki tüm alt faktörlerde ve toplam puanda geçerlidir. Sınıf düzeyi değişkenine göre ilahiyat fakültesi öğrencilerinin aldıkları puanlarda anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Dördüncü sınıfların puan ortalamalarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Katılımcıların aileleriyle yaşadıkları yer değişkenine göre şehirde yaşayanlarla köy ve ilçede yaşayanlar arasında şehirde yaşayanlar lehine anlamlı farklılık belirlenmiştir. İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin öğretmen öz-yeterliklerinin ailenin gelir düzeyi aldıkları puanların toplam ve alt faktörlerin tamamında algılanan gelir düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Mezun olunan lise türü değişkenine göre ölçeğin mesleki öz-yeterlik faktöründe diğer olarak ifade edilen grup lehine anlamlı farklık belirlenmiştir. Ölçeğin toplamı ile Akademik Öz-yeterlik alt faktörü arasında pozitif ve orta düzeyde, Mesleki Öz-yeterlik, Sosyal Öz-yeterlik, Entelektüel Öz-yeterlik faktörleri ile pozitif ve yüksek düzeyde bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | January 22, 2025 |
Acceptance Date | June 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 1 |