Kuşaklar sosyolojisi, sosyolojinin görece yeni çalışma alanlarından biri olup, gelişmekte olan bir literatüre sahiptir. Uzunca bir süre farklı disiplinlerin gölgesinde kalmış olan kuşak sorunu, tarih felsefesi, zaman sosyolojisi ve toplumsal değişme gibi makro bağlamlar içinde incelenmiştir. Kuşak sorununa dair en kapsamlı teorik katkı, Alman sosyolog Karl Mannheim tarafından bilgi sosyolojisinin özgün bir inceleme alanı olarak ortaya koyulmuştur. Kuşakları tarihsel süreçte içsel olarak deneyimlenen kolektif bilincin oluşturduğu toplumsal konumlar olarak nitelendiren Mannheim, teorisini yine tarihsel kanıtlarla ortaya koymaya çalışmıştır. Ancak kuşak sorununun ampirik olarak incelenmesi, Mannheim’den sonra kuşaklar sosyolojisine katkı veren diğer yazarların çalışmaları çerçevesinde mümkün olmuştur. Bu yazarlar arasında Jane Pilcher’in çalışması, Mannheim’in tarihsel kuşak okumasına metodolojik tadilatlar gerçekleştirmiştir. Pilcher, Mannheim’in teorisinden hareketle, kuşakları ampirik olarak incelemenin imkanlarını tartışmış, bu bakımdan kuşaklar sosyolojisini ayakları yere basan bir çalışma alanı haline getirmeye yönelik önemli açılımlar getirmiştir. Bu çalışmada Mannheim’in kuşaklar sosyolojisi, Pilcher’in getirdiği yenilikler çerçevesinde ele alınmaktadır. Bu hedefle öncelikle Mannheim’in teorisinin ana hatları ortaya koyulacak, ardından Mannheim’den sonra kuşaklar sosyolojisine katkı sunan yazarların çalışmalarına değinilecektir. Son olarak Pilcher’in kuşaklar sosyolojisine katkıları, metodolojik sosyal kuşak kavramı çerçevesinde tartışılacaktır.
Mersin Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi
2018-1-TP3-2802
Bu çalışma Mersin Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimince 2018-1-TP3-2802 Proje Numarası ile desteklenmiştir.
The sociology of generations is one of the relatively new fields of study of sociology and has a developing literature. The problem of generation, which has been overshadowed by different disciplines for a long time, has been studied in macro contexts such as philosophy of history, sociology of time and social change. The most comprehensive theoretical contribution to the problem of generation was made by the German sociologist Karl Mannheim as an original field of study in the sociology of knowledge. Describing generations as social positions formed by the collective consciousness experienced internally in the historical process, Mannheim tried to reveal his theory with historical evidence. However, the empirical analysis of the generational problem has been possible within the framework of the work of other writers who contributed to the sociology of generations after Mannheim. Among these authors, the work of Jane Pilcher provided methodological modifications to Mannheim's reading of historical generations. Pilcher, starting from Mannheim's theory, discussed the possibilities of examining generations empirically, and in this respect, she brought important initiatives to make the sociology of generations a grounded field of study. In this study, Mannheim's sociology of generations is discussed within the framework of Pilcher's innovations. With this aim, first of all, the main lines of Mannheim's theory will be revealed, then the works of authors who contributed to the sociology of generations after Mannheim will be mentioned. Finally, Pilcher's contributions to the sociology of generations will be discussed within the framework of the methodological concept of social generation.
2018-1-TP3-2802
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 2018-1-TP3-2802 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | July 28, 2022 |
Acceptance Date | September 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
This work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Please click here to contact the publisher.