BibTex RIS Kaynak Göster

THE ROLE AND SIGNIFICANCE OF TIMING SKILLS IN MUSIC AND PERFORMANCE EDUCATION

Yıl 2016, Sayı: 9, 104 - 120, 01.08.2016

Öz

One of the most important dimensions of music and performance training is the training of expression and interpretation. Performance timing is the conveyance of the timing, which is created by rhythm and beat, by the performer in framework of expression and interpretation. Performance timing includes many dimensions in context of interpretation and expression. For an effective performance between the performer and the listeners, it is not sufficient to express music, which is transferred by notes in musical writing, using correct notes in the correct time. There is need for a unique approach to expression and interpretation. Considering that the phenomenon of rhythm is essential in music, the rhythm and the stereotypes of rhythm (e.g. meter, beat) are conveyed by the performer as well as the notes in the process of performance using timing. In this context, the expression and interpretation, which are to be realized using performance timing in performance and performance training, should be done considering criteria that are in conformance with the aesthetic and rhythmic structure of the work. Thus, timing skills play a major role in performing. This study was intended to examine the place and importance of timing and expressional timing in performance and performance training. The study also includes a variety of opinions and suggestions about this subject.

Kaynakça

  • Arnon, Y. (2010). Türk Taksim Formunda Duraklama'nın -Sözel Bir Anlatım Olarak Kullanımı Fonksiyonu ve Anlamı. MÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi 39 (2010/2), 117-132
  • Atalay, A. (2009) Müzik Eğitiminde Ölçü Gruplamaları ve Tanımlamalarına Yeni Bir Bakış. DEÜ. Buca Eğt.Fak. GSEB. MEABD. Bildiriler – 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, OMÜ www.muzikegitimcileri.net adresinden 16 ağustos 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Çoban, S., Okay, H. (2013) Yaylı Çalgı Eğitiminde Müzikal İfadenin Geliştirilmesi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, Cilt 2, Sayı 7 DOI: 10.7816/idil-02-07-15. İdil
  • Çoraklı, E. (2016). Müzik Eseri ve Performansı Üzerine. Sahne ve Müzik Eğitim Araştırma e- Dergisi 2.Sayı, 93-101 ISSN: 2149-7079
  • Elhankızı, A. (2008). Müziğin Temel Kuramları. Eğitim Akademi Yayınları
  • Ellıs, R., Jones, M. (2009). The Role of Accent Salience and Joint Accent Structure in Meter Perception. A0013482 Vol. 35, No. 1, 264–2800096-1523/09 DOI: 10.1037
  • Frıberg, A., Sundberg,J.(1995) Time Discrimination in a Monotonic, İsochronous Sequence (Journal of the Acoustical Society of America, November 1995, 98(5):2524-2531 http://dx.doi.org/10.1121/1.413218
  • Gıngras,B., Pearce, M., Goodchıld, M., Dean, R., Mcadams, S., Wıggıns, G. (2015). Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance. American Psychological Association Melodic Expectation to Expressive Performance Timing and Perceived Musical Tension. Vol. 42, No. 4, 594–609 2015, 2016, Vol. 42, No. 4, 594–609 http://eds.b.ebscohost.com/eds/results?sid=41f07f39-11cb-4f77-8bda- 5271fd0a0fb2%40sessionmgr103&vid=0&hid=120&bquery=(L%c4%b0NK%c4%b0NG +AND+MELOD%c4%b0C+AND+EXPECTAT%c4%b0ON)&bdata=JmNsaTA9RlQxJ mNsdjA9WSZsYW5nPXRyJnR5cGU9MCZzaXRlPWVkcy1saXZl
  • The New Grove Dictionary of Music and Musicians (2001)Second edition, Edited By Stanley Sadie Volume 14 -An imprint of Oxford University Press
  • Gürgen, E.T. (2015). Müziğin Temel Bileşenleri ve Müzik Dinlemenin Kavramsal Boyutu. DOI: 10.7816/ulakbilge-03-05-01 ulakbilge, Cilt 3, Sayı 5, 1-14
  • Honıng, H. (2002) Structure and İnterpretation of Rhythm and Timing in Dutch Journal of Music Theory. http://cf.hum.uva.nl/mmm/papers/honing-2002.pdf 15 ekim 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Huss,M.Verney, J. Fosker, T., Mead,N., Goswami,U. (2010) Music, Rhythm, Rise Time Perception and Developmental Dyslexia: Perception of Musical Meter Predicts Reading and Phonology. DOİ: 0010-9452/$ e see front matter ª 2010 Elsevier Srl. All rights reserved. doi:10.1016/j.cortex.2010.07.010
  • Karasar, Niyazi. (1994) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. Ankara.
  • Kocabaş, A.(2003) Müzik Öğretiminin Temelleri, Egetan Basım Yayın Tanıtım
  • Kentner, L. (1976) Yehudi Menuhin Music Guides Piano- Macdonald and Jane’s London
  • Kung, S., Tzeng, O., Hung, D., Wu, D. (2011) Dynamic Allocation of Attention to Metrical and Sequences. Exp Brain Res 210:269–282 DOI 10.1007/s00221-011-2630
  • Okan,H. (2009) Piyano Eğitiminde Yansıtıcı Düşünmenin Kullanımı ve Etkililiği , Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Okay H.H. (2012) Müzikal İfade Eğitimine Bir Pencere: Çalgı Müziğinde Vokal İzler. Cilt:20 No:3 Kastamonu Eğitim Dergisi 1051-1072
  • Otacıoğlu, G.S.(2008) Müzik psikolojisi 1 Müzik psikolojisinin ABC’si.Öğreti-. Pegem Akademi Yayıncılık
  • Özmenteş, G. (2008). İnsan, Ritim ve Müzik: Görüngübilimsel bir bakış. Sanat Sokağı, 2, s. 23- 25. 11 ekim 2016 tarihinde http://gozmentes.blogspot.com.tr/2008/06/in- san-ritim-ve- müzik-grngbilimsel-bir.html sayfasından alınmıştır.
  • Palmer, C. (1997). Music Performance Annual Review of Psychology. 1997, Vol. 48 Issue 1, p115. 24p. , http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?sid=9b4678e6-685e- 4632-9774-918cfc5cf9e7%40sessionmgr106&vid=0&hid=120 14 ekim 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Penel, A., Drake, C. (1998) Sources of Timing Variations in Music Performance: A Psychological Segmentation Model. Psychological Research March, Volume 61, Issue 1, pp 12–32 1., DOI: 10.1007/PL00008161. Paris: Laboratoire de Psychologie http://eds.b.ebscohost.com/eds/detail/detail?sid=64540103-b1c0-4aac-938a- df8487668a10%40sessionmgr102&vid=0&hid=122&bdata=Jmxhbmc9dHImc2l0ZT1lZ HMtbGl2ZQ%3d%3d#AN=4677978&db=edb adresinden 15 ekim 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Rousseau, J. J.(2007) Melodi ve Müzikal Taklit ile İlişki İçinde Dillerin Kökeni Üzerine Deneme- Çevirmen : Ömer Albayrak iş bankası yayınları
  • Say, A. (2002). Müziğin kitabı. Müzik Ansiklopedisi Yayınları
  • Sazak, N. (2008). Müziksel Algılamanın Temel Boyutları,Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), s. 1-11.
  • Shaffer, L.H. (1984) Timing in Solo and Duet Piano Performances . The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A, 36:4, 577-595, DOI: 10.1080/14640748408402180
  • Sloboda, J.A. (1983). The Communication of Musical Metre in Piano Performance. The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A 35:2, , 377-396, DOI:10.1080/14640748308402140
  • Sloboda, J.A. (1986) The Musical Mind the Cognitive Psychology of Music. Oxford Psychology Series No.5. Oxford: Clarendon Pres.
  • Tunca,O.(2010) Evde-Arabada-Her yerde 60 Dakikada Klasik Müzik , Boyut Yayın Grubu
  • Uçan, A. (1997). Müzik Eğitimi Temel Kavramlar- İlkeler- Yaklaşımlar. Müzik Ansiklopedisi Yayınları
  • Yazıcı, F., Doğrusöz Dişiaçık N., Mungan, E. (2015). Müzikte Algısal Gruplama. Akademik bakış Dergisi Sayı: 51 Eylül – Ekim 2015 ISSN:1694 28
  • Yağışan, N. (2002). Farklı Bir Alanın Profesyonel Sporcuları : Müzisyenler. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 22, Sayı 1 (2002) 183-194. Ankara
  • Yokuş, T. Yokuş,H. (2010) Müzik ve Çalgı Öğrenimi İçin Strateji Rehberi -1 Öğrenme Stratejileri- Pegem Akademi
  • Yüksel, K. (2010). Piyano Eşlikli Şan Performansında Eşlikçinin Algısal ve Psikomotor Becerileri, Deneyimi ve Piyanistik Düzeyinin Zamanlama Uyumuyla İlişkisi, Yayımlanmamış_ Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü

MÜZİK VE İCRA EĞİTİMİNDE ZAMANLAMA BECERİLERİNİN YERİ VE ÖNEMİ

Yıl 2016, Sayı: 9, 104 - 120, 01.08.2016

Öz

Müzik eğitimi ve icra eğitiminin en önemli boyutlarından biri, ifade ve yorum eğitimidir. Müzikte ifade ve yorum kapsamında ritim, tempo v.b. gibi aracılığıyla yapılan zamanlamanın, icracı tarafından aktarılmasına, icra da zamanlama denilebilir. İcra da zamanlama, yorum ve ifade kapsamında bir çok boyutu içinde barındırmaktadır. İcranın, icracı ve dinleyici arasında etkin olabilmesi için, müzikal yazıda notalar aracılığı ile aktarılmış olan notanın doğru zamanda ve doğru notalarla ifade edilmesi yeterli değildir ve özgün bir ifade/yorum anlayışına ihtiyaç vardır. Ritim olgusunun müzikte temel bir zeminde olduğunu düşünüldüğünde, icra sürecinde ritim ve ritim kalıplarının, tartım v.b. gibi ritme ait unsurların doğru ve estetik bir bütün olarak, ifade amacına uygun yansıtılmasının gerekliliği görülmektedir. Bu bağlamda icracılıkta ve icra eğitiminde, icra da zamanlama ile aktarılacak olan ifade ve yorumun, eserin estetik ve ritmik yapısına uygun ölçütler içerisinde yapılmasına ihtiyaç duyulduğu ve önemli bir rol oynadığı düşünülmektedir. Bu çalışmada icracılık ve icra eğitiminde icra da zamanlama ve ifadeli zamanlamanın yeri ve önemi incelenmiş, konu ile ilgili görüş ve önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Arnon, Y. (2010). Türk Taksim Formunda Duraklama'nın -Sözel Bir Anlatım Olarak Kullanımı Fonksiyonu ve Anlamı. MÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi 39 (2010/2), 117-132
  • Atalay, A. (2009) Müzik Eğitiminde Ölçü Gruplamaları ve Tanımlamalarına Yeni Bir Bakış. DEÜ. Buca Eğt.Fak. GSEB. MEABD. Bildiriler – 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, OMÜ www.muzikegitimcileri.net adresinden 16 ağustos 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Çoban, S., Okay, H. (2013) Yaylı Çalgı Eğitiminde Müzikal İfadenin Geliştirilmesi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, Cilt 2, Sayı 7 DOI: 10.7816/idil-02-07-15. İdil
  • Çoraklı, E. (2016). Müzik Eseri ve Performansı Üzerine. Sahne ve Müzik Eğitim Araştırma e- Dergisi 2.Sayı, 93-101 ISSN: 2149-7079
  • Elhankızı, A. (2008). Müziğin Temel Kuramları. Eğitim Akademi Yayınları
  • Ellıs, R., Jones, M. (2009). The Role of Accent Salience and Joint Accent Structure in Meter Perception. A0013482 Vol. 35, No. 1, 264–2800096-1523/09 DOI: 10.1037
  • Frıberg, A., Sundberg,J.(1995) Time Discrimination in a Monotonic, İsochronous Sequence (Journal of the Acoustical Society of America, November 1995, 98(5):2524-2531 http://dx.doi.org/10.1121/1.413218
  • Gıngras,B., Pearce, M., Goodchıld, M., Dean, R., Mcadams, S., Wıggıns, G. (2015). Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance. American Psychological Association Melodic Expectation to Expressive Performance Timing and Perceived Musical Tension. Vol. 42, No. 4, 594–609 2015, 2016, Vol. 42, No. 4, 594–609 http://eds.b.ebscohost.com/eds/results?sid=41f07f39-11cb-4f77-8bda- 5271fd0a0fb2%40sessionmgr103&vid=0&hid=120&bquery=(L%c4%b0NK%c4%b0NG +AND+MELOD%c4%b0C+AND+EXPECTAT%c4%b0ON)&bdata=JmNsaTA9RlQxJ mNsdjA9WSZsYW5nPXRyJnR5cGU9MCZzaXRlPWVkcy1saXZl
  • The New Grove Dictionary of Music and Musicians (2001)Second edition, Edited By Stanley Sadie Volume 14 -An imprint of Oxford University Press
  • Gürgen, E.T. (2015). Müziğin Temel Bileşenleri ve Müzik Dinlemenin Kavramsal Boyutu. DOI: 10.7816/ulakbilge-03-05-01 ulakbilge, Cilt 3, Sayı 5, 1-14
  • Honıng, H. (2002) Structure and İnterpretation of Rhythm and Timing in Dutch Journal of Music Theory. http://cf.hum.uva.nl/mmm/papers/honing-2002.pdf 15 ekim 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Huss,M.Verney, J. Fosker, T., Mead,N., Goswami,U. (2010) Music, Rhythm, Rise Time Perception and Developmental Dyslexia: Perception of Musical Meter Predicts Reading and Phonology. DOİ: 0010-9452/$ e see front matter ª 2010 Elsevier Srl. All rights reserved. doi:10.1016/j.cortex.2010.07.010
  • Karasar, Niyazi. (1994) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. Ankara.
  • Kocabaş, A.(2003) Müzik Öğretiminin Temelleri, Egetan Basım Yayın Tanıtım
  • Kentner, L. (1976) Yehudi Menuhin Music Guides Piano- Macdonald and Jane’s London
  • Kung, S., Tzeng, O., Hung, D., Wu, D. (2011) Dynamic Allocation of Attention to Metrical and Sequences. Exp Brain Res 210:269–282 DOI 10.1007/s00221-011-2630
  • Okan,H. (2009) Piyano Eğitiminde Yansıtıcı Düşünmenin Kullanımı ve Etkililiği , Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Okay H.H. (2012) Müzikal İfade Eğitimine Bir Pencere: Çalgı Müziğinde Vokal İzler. Cilt:20 No:3 Kastamonu Eğitim Dergisi 1051-1072
  • Otacıoğlu, G.S.(2008) Müzik psikolojisi 1 Müzik psikolojisinin ABC’si.Öğreti-. Pegem Akademi Yayıncılık
  • Özmenteş, G. (2008). İnsan, Ritim ve Müzik: Görüngübilimsel bir bakış. Sanat Sokağı, 2, s. 23- 25. 11 ekim 2016 tarihinde http://gozmentes.blogspot.com.tr/2008/06/in- san-ritim-ve- müzik-grngbilimsel-bir.html sayfasından alınmıştır.
  • Palmer, C. (1997). Music Performance Annual Review of Psychology. 1997, Vol. 48 Issue 1, p115. 24p. , http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?sid=9b4678e6-685e- 4632-9774-918cfc5cf9e7%40sessionmgr106&vid=0&hid=120 14 ekim 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Penel, A., Drake, C. (1998) Sources of Timing Variations in Music Performance: A Psychological Segmentation Model. Psychological Research March, Volume 61, Issue 1, pp 12–32 1., DOI: 10.1007/PL00008161. Paris: Laboratoire de Psychologie http://eds.b.ebscohost.com/eds/detail/detail?sid=64540103-b1c0-4aac-938a- df8487668a10%40sessionmgr102&vid=0&hid=122&bdata=Jmxhbmc9dHImc2l0ZT1lZ HMtbGl2ZQ%3d%3d#AN=4677978&db=edb adresinden 15 ekim 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Rousseau, J. J.(2007) Melodi ve Müzikal Taklit ile İlişki İçinde Dillerin Kökeni Üzerine Deneme- Çevirmen : Ömer Albayrak iş bankası yayınları
  • Say, A. (2002). Müziğin kitabı. Müzik Ansiklopedisi Yayınları
  • Sazak, N. (2008). Müziksel Algılamanın Temel Boyutları,Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), s. 1-11.
  • Shaffer, L.H. (1984) Timing in Solo and Duet Piano Performances . The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A, 36:4, 577-595, DOI: 10.1080/14640748408402180
  • Sloboda, J.A. (1983). The Communication of Musical Metre in Piano Performance. The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A 35:2, , 377-396, DOI:10.1080/14640748308402140
  • Sloboda, J.A. (1986) The Musical Mind the Cognitive Psychology of Music. Oxford Psychology Series No.5. Oxford: Clarendon Pres.
  • Tunca,O.(2010) Evde-Arabada-Her yerde 60 Dakikada Klasik Müzik , Boyut Yayın Grubu
  • Uçan, A. (1997). Müzik Eğitimi Temel Kavramlar- İlkeler- Yaklaşımlar. Müzik Ansiklopedisi Yayınları
  • Yazıcı, F., Doğrusöz Dişiaçık N., Mungan, E. (2015). Müzikte Algısal Gruplama. Akademik bakış Dergisi Sayı: 51 Eylül – Ekim 2015 ISSN:1694 28
  • Yağışan, N. (2002). Farklı Bir Alanın Profesyonel Sporcuları : Müzisyenler. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 22, Sayı 1 (2002) 183-194. Ankara
  • Yokuş, T. Yokuş,H. (2010) Müzik ve Çalgı Öğrenimi İçin Strateji Rehberi -1 Öğrenme Stratejileri- Pegem Akademi
  • Yüksel, K. (2010). Piyano Eşlikli Şan Performansında Eşlikçinin Algısal ve Psikomotor Becerileri, Deneyimi ve Piyanistik Düzeyinin Zamanlama Uyumuyla İlişkisi, Yayımlanmamış_ Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA56GR73EN
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hepşen Okan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Okan, H. (2016). MÜZİK VE İCRA EĞİTİMİNDE ZAMANLAMA BECERİLERİNİN YERİ VE ÖNEMİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(9), 104-120.
AMA Okan H. MÜZİK VE İCRA EĞİTİMİNDE ZAMANLAMA BECERİLERİNİN YERİ VE ÖNEMİ. INES Journal. Ağustos 2016;(9):104-120.
Chicago Okan, Hepşen. “MÜZİK VE İCRA EĞİTİMİNDE ZAMANLAMA BECERİLERİNİN YERİ VE ÖNEMİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 9 (Ağustos 2016): 104-20.
EndNote Okan H (01 Ağustos 2016) MÜZİK VE İCRA EĞİTİMİNDE ZAMANLAMA BECERİLERİNİN YERİ VE ÖNEMİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 9 104–120.
IEEE H. Okan, “MÜZİK VE İCRA EĞİTİMİNDE ZAMANLAMA BECERİLERİNİN YERİ VE ÖNEMİ”, INES Journal, sy. 9, ss. 104–120, Ağustos 2016.
ISNAD Okan, Hepşen. “MÜZİK VE İCRA EĞİTİMİNDE ZAMANLAMA BECERİLERİNİN YERİ VE ÖNEMİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 9 (Ağustos 2016), 104-120.
JAMA Okan H. MÜZİK VE İCRA EĞİTİMİNDE ZAMANLAMA BECERİLERİNİN YERİ VE ÖNEMİ. INES Journal. 2016;:104–120.
MLA Okan, Hepşen. “MÜZİK VE İCRA EĞİTİMİNDE ZAMANLAMA BECERİLERİNİN YERİ VE ÖNEMİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 9, 2016, ss. 104-20.
Vancouver Okan H. MÜZİK VE İCRA EĞİTİMİNDE ZAMANLAMA BECERİLERİNİN YERİ VE ÖNEMİ. INES Journal. 2016(9):104-20.