Abstract
Bu araştırmanın amacı; sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören kız öğrencilerin genital hijyen davranışlarının incelenmesidir. Kesitsel nitelikte olan bu çalışma 2018 Eylül-2019 Mart tarihleri arasında bir vakıf üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden 354 kız öğrenci ile gerçekleştirildi. Veriler “Bireysel Özellikler Soru Formu” ve “Genital Hijyen Davranışları Ölçeği” ile toplandı. Öğrencilerin yaş ortalaması 20.89±1.66 olup, %58.5’inin az miktarda, berrak, kokusuz, renksiz özellikte vajinal akıntıya sahip olduğu ve %82.2’sinin mevcut akıntı durumunu normal gördüğü belirlendi. Birinci ve ikinci sınıf öğrencilerinin Genital Hijyen Davranışları Ölçeği toplam puan ortalamaları sırasıyla 93.77±9.39 ve 95.16±10 olarak bulundu. Az miktarda, berrak, kokusuz ve renksiz akıntı durumu olan öğrencilerin diğerlerine göre Genital Hijyen Davranışları Ölçeği toplam puanlarının anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulundu (p<0.001). Yaş ile Anormal Bulgu Farkındalığı alt boyutu arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptandı (r=0.115;p=0.030). Öğrencilerin Genital Hijyen Davranışları Ölçeği, Genel Hijyen Alışkanlıkları, Adet Hijyeni, Anormal Bulgu Farkındalığı alt boyutları puan ortalamaları sırasıyla 94.09±9.54; 49.39±5.41; 33.46±4.03 ve 11.24±2.93 olarak saptandı. Çalışma bulguları, normal vajinal akıntısı olan öğrencilerin genital hijyen davranışlarının, vajinal akıntı durumunun normal olduğunu düşünen öğrencilerin de genel hijyen alışkanlıklarının diğerlerine göre daha iyi olduğunu ve yaş arttıkça anormal bulgu farkındalığının olumlu yönde etkilendiğini gösterdi.