Çocuk evlerinde yaşayan çocukların ailelerinin yanında kalan çocuklara göre dezavantajlı olmaları söz konusudur. Bu nedenle çalışma, çocuk evlerinde yaşayan çocukların dil gelişim düzeyleri ile yaratıcı düşünme becerilerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Betimsel desende planlanan araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ilinde çocuk evlerinde yaşayan 5-6 yaş grubu 50 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Genel Bilgi Formu”, “Türkçe Erken Dil Gelişimi Testi” ve “Torrance Yaratıcı Düşünme Testi” kullanılmıştır. Veriler, Mann Whitney U testi ve Kruskall Wallis testi ile analiz edilmiştir. Çocukların dil gelişim düzeyleri ile yaratıcı düşünme becerileri arasındaki ilişkiyi tespit edebilmek amacıyla Spearman's Rho testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çocukların sözel dil gelişim düzeylerinin ortalama düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Çocukların sözel dil performansı ve ölçeğin ifade edici dil alt boyut puanı ile yaş değişkeni arasında 67-72 ay grubu çocuklar lehine anlamlı farklılık bulunmaktadır. Torrance Yaratıcı Düşünme Testi toplam puanı ve yaratıcı kuvvetler listesi ile cinsiyet değişkeni arasında erkekler lehine, akıcılık ve zenginleştirme becerileri ile yaş değişkeni arasında 67-72 ay grubundaki çocuklar lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Ölçeğin toplam puanı, akıcılık, orijinallik, zenginleştirme alt boyutları ile kurum bakımında kalma süresi ve okul öncesi eğitim alma durumu değişkenleri arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Orijinallik ve zenginleştirme alt boyutları arasında da okul öncesi eğitime iki yıldır devam eden çocuklar lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Çocukların sözel dil performansı ve alıcı dil becerileri ile yaratıcı düşünme becerileri toplam puanı, akıcılık, orijinallik, yaratıcı kuvvetler listesi, zenginleştirme alt boyutları arasında; ifade edici dil ile de akıcılık alt boyutları arasında pozitif yönlü orta düzey anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Okul Öncesi Kurum Bakımı Çocuk Evleri Dil Gelişimi Yaratıcı Düşünme Becerileri
Children living in Children’s Homes are thought to have disadvantages compared to children who live with their parents. This study is carried out in order to explore the language development skills of children who live in Children’s Homes and to look at their creative thinking skills. The research’s study group consists of 50 children of 5-6 year of age, living in Ankara. Data collection tools of the study are “General Information Form”, “Test of Early Language Development” and “Torrance Creative Thinking Test”. The data gathered was analised by Mann Whitney U test and Kruskall Wallis test. Spearman’s Rho correlation test was used to analyze the relationship between the language development stages and creative thinking skills of children. As a result of the study, children’s receptive, expressive, and spoken language standard scores were observed to have an average level with respect to the norms of the country. There was a meaningful difference between spoken language performance and expressive language sub-dimensions of the scale in favor of 67-72 age group. A statistically meaningful difference was observed between the total score of the scale and list of creative strengths and gender variable in favor of boys, and also between fluency and elaboration skills and age variable in favor of 67-72 age group. A meaningful relationship was detected between total scores of fluency, originality and abstractness of titles and creative thinking skills and type of institutional care in favor of children living in children’s house. Another meaningful relationship was found between the sub-dimensions of originality and elaboration in favor of children taking pre-school education for two years. A positive relation was detected in the overall score between children’s verbal language performance, receptive language skills and creative thinking skills, receptive verbal skills, fluency, originality, creative strengths list and elaboration as well as their expressive language skills and their fluency.
Pre-school Institutional Care Children's homes Language development Creative thinking skills
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ocak 2021 |
Kabul Tarihi | 24 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi