Research Article
BibTex RIS Cite

Özel ve Devlet Okulu Öğrencilerinin Motor Gelişimlerin İncelenmesi

Year 2017, Special Issue 2, 107 - 113, 22.12.2017

Abstract

Bu çalışmanın amacı, devlet okulu
ve özel okulda okuyan öğrencilerinin temel motor gelişimleri bakımından bir
fark olup olmadığının araştırılmasıdır. Çalışmaya özel okula giden 175 (81
kız-94 erkek) ve devlet okuluna giden 162 (79 kız-83 erkek) olmak üzere toplam
337 öğrenci katılmıştır (152 öğrenci 7 yaş, 185 öğrenci 8 yaş). Ölçüm yöntemi
olarak temel motor özellikleri ölçmede yaygın olarak kullanılan TGMD-II Testi
uygulandı. İstatistik yöntem olarak öncelikle verilerin normal bir dağılıma
sahip olup olmadığını belirlemek için Shapiro Wilk testi uygulandı. Veriler
normal dağılıma sahip olduğu belirlendi ve Bağımsız Örneklem T Testi  uygulandı. Test sonuçları, özel okula giden
ve devlet okuluna giden öğrencilkerinin TGMD-II lokomotor test puanları
(p<0,05; p = 0,000) ve TGMD-II toplam test puanları (p<0,05; p =
0,005)  bakımından anlamlı bir fark
bulunmuştur. TGMD-II Obje kontrol test sonuçları (p> 0,05; p = 0,977)
bakımından anlamlı bir fark olmasa da Devlet okuluna giden öğrencilerin TGMD-II
test sonuçları Özel okula giden Öğrencilerden daha iyi bulunmuştur. 

References

  • Çelik, A., Şahin, M. (2013). Spor ve çocuk gelişimi, International Journal of Social Science, 6; 1, 467-478.
  • Giagazoglou, P., Karagianni, O., Sidiropoulou, M., Salonikidis, K. (2008). Effects of the characteristics of two different preschool-type setting on children’s gross motor development, European Psychomotrıcıty Journal, 1; 2, 54-60.
  • Giagazoglou, P., Kyparos, A., Fotiadou, E., Angelopoulou, N. (2007). The effect of residence area and mother’s education on motor development of preschool aged children in greece. Early child development and care, 177: 5, 479-492.
  • Johns, D., Ha, A. (1999). Home and recess physical activity of hong kong children. Research Quarterly For Exercise And Sport, 70,319-323.
  • Kaya, İ., Erkek ve Bayan Halkoyuncuların Psikolojik Özelliklerinin Karşılaştırılması (17-21 Yaş Örneği), Kastamonu Eğitim Dergisi, 16, 2, 451-460.
  • Özdoğan, B. (2000). Çocuk ve oyun, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Özer, SD., Özer KM. (2012). Çocuklarda motor gelişim, Nobel Akademik Yayınevi, 7. Basım, Isbn: 978-605-133-377-9, S.169, Ankara.
  • Pate, RP., Pfeiffer, KA., Trost, SG, Ziegler, P., Dowda, M. (2004). Physical activity among children attending preschools. Pediatrics, 114, 1258-1263.
  • Ruhi, S. (1993). Beden eğitimi oyun ve öğretimi. M.E.B.Yayınları: İstanbul.
  • Şentürk, U., Yılmaz, A., Gönener, U. (2015). Content anaylysıs of movement educatıon and play studıes on motor development ın preschool. Spor Yönetimi Ve Bilgi Teknolojileri Dergisi Issn: 1306-4371 Cilt:10 Sayı:2
  • Zask, A., Van Beurden, E., Barnett, L., Brooks Andu, LO., Dietrich, C., (2001). Active school playgrounds-myth or realty? results of the “move it groove it” Project Preventive Medicine, 33(5): 402-408.

Investigation of Motor Developments in Private and State School Students

Year 2017, Special Issue 2, 107 - 113, 22.12.2017

Abstract

The
purpose of this study is to investigate whether there is a difference in the
basic motor development of students in state and private schools. Total 337
children, participated in this study from state school (79 girl-83 boy) and
private school (81 girl-94 boy). The test of Gross Motor Development-II
(TGMD-II) which widely used to measure basic motor characteristics was applied
as measurement method.  As statistics
method, Firstly, to determine whether the data have a normal distribution,
Shapiro wilk normality tests was performed. After the data has determined as
normal distribution, Independent Samples T test was performed. At the result of
this Study a significant difference of TGMD-II Locomotor test (p<0,05; p =
0,000)  and Tmgd-II total test
(p<0,05; p = 0,005) results was found between the children who educated
private schools and educated state schools (p<0.05). The TGMD-II test
results of students who went to public school were found to be better than the
students who attended private study, although there was no significant
difference in TGMD-II object control test results (p> 0.05, p = 0.977).

References

  • Çelik, A., Şahin, M. (2013). Spor ve çocuk gelişimi, International Journal of Social Science, 6; 1, 467-478.
  • Giagazoglou, P., Karagianni, O., Sidiropoulou, M., Salonikidis, K. (2008). Effects of the characteristics of two different preschool-type setting on children’s gross motor development, European Psychomotrıcıty Journal, 1; 2, 54-60.
  • Giagazoglou, P., Kyparos, A., Fotiadou, E., Angelopoulou, N. (2007). The effect of residence area and mother’s education on motor development of preschool aged children in greece. Early child development and care, 177: 5, 479-492.
  • Johns, D., Ha, A. (1999). Home and recess physical activity of hong kong children. Research Quarterly For Exercise And Sport, 70,319-323.
  • Kaya, İ., Erkek ve Bayan Halkoyuncuların Psikolojik Özelliklerinin Karşılaştırılması (17-21 Yaş Örneği), Kastamonu Eğitim Dergisi, 16, 2, 451-460.
  • Özdoğan, B. (2000). Çocuk ve oyun, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Özer, SD., Özer KM. (2012). Çocuklarda motor gelişim, Nobel Akademik Yayınevi, 7. Basım, Isbn: 978-605-133-377-9, S.169, Ankara.
  • Pate, RP., Pfeiffer, KA., Trost, SG, Ziegler, P., Dowda, M. (2004). Physical activity among children attending preschools. Pediatrics, 114, 1258-1263.
  • Ruhi, S. (1993). Beden eğitimi oyun ve öğretimi. M.E.B.Yayınları: İstanbul.
  • Şentürk, U., Yılmaz, A., Gönener, U. (2015). Content anaylysıs of movement educatıon and play studıes on motor development ın preschool. Spor Yönetimi Ve Bilgi Teknolojileri Dergisi Issn: 1306-4371 Cilt:10 Sayı:2
  • Zask, A., Van Beurden, E., Barnett, L., Brooks Andu, LO., Dietrich, C., (2001). Active school playgrounds-myth or realty? results of the “move it groove it” Project Preventive Medicine, 33(5): 402-408.
There are 11 citations in total.

Details

Journal Section Research
Authors

Meryem Gülaç

Publication Date December 22, 2017
Submission Date May 26, 2017
Acceptance Date October 29, 2017
Published in Issue Year 2017 Special Issue 2

Cite

APA Gülaç, M. (2017). Özel ve Devlet Okulu Öğrencilerinin Motor Gelişimlerin İncelenmesi. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(Special Issue 2), 107-113.

 International Journal of Cultural and Social Studies