Dünyanın pek
çok noktasında bugün hala varlık gösteren Şamanizm’in, en orijinal halinin Asya
ve Sibirya bölgesinde görüldüğü araştırmacıların ortak görüşe sahip oldukları
bir konudur. Bu sebeple Asya ve Sibirya bölgesinde geçmişte ve bugün Şaman
inanç sistemini benimsemiş olan Türk halklarının Şamanlarına ait elbiseler
hayli önemli ancak özellikle dini ve siyasi nedenlerle yok edilmiş olmaları
sebebiyle de ulaşılması güç materyallerdir. Türk halklarında “Kamlık” olarak varlık gösteren ve atalar
kültüne dayalı olarak doğa ile uyumlu yaşamı esas alan Şaman inanç sistemi
için, uluslararası literatürde “Şamanizm” terimi kullanılmakta ve uygulayıcısı
olan kişi de “Şaman” olarak tanımlanmaktadır. Bu inanç sisteminin sınırları
içerisinde Şaman, hayvanlar, bitkiler, dağlar, nehirler gibi yeryüzü
varlıklarının yanı sıra yeraltı ve yerüstü güçleriyle de gerekli durumlarda
iletişim kurabilmekte, Tanrılar-insanlar-ruhlar arasındaki karşılıklı talepleri
iletebilmektedir. Sağlıklı ve huzurlu bir yaşamın sırrı, doğa
varlıkları ve doğa üstü güçlerle aradaki memnuniyeti ve dengeyi
koruyabilmektedir. Şaman
inanç sisteminin teolojik esaslarının, temel prensipleri ve dogmalarının
kendine ait yazılı kaynaklarının olmaması, anlaşılabilmesini güçleştirmektedir.
Bu durum, Şaman dünya görüşünün tanımlanması ve çözümlenmesinde, mevcut
materyallerin derinlemesine araştırılarak analiz edilmesini zorunlu hale getirmektedir.
Bu materyallerin başında, Şaman’ın ritüeller sırasında kullandığı kutsal
giysileri gelmektedir. Şamanik geleneklerin ve
kültürel kodlarının oluşumunun temel faktörlerini bünyesinde barındıran Şaman
elbiseleri, simgesellik yüklü donanımları ile Şaman inanç sisteminin
tanımlanması ve sınırlarının çizilmesinde belirleyici faktör olmalarının
yanısıra kültürel çeşitlilik dikkate alınarak bölgesel saptamaların
yapılabilmesi için de kaynak oluşturmaktadırlar. Esasın korunması ile birlikte,
Şaman’ın yardımcı ruhları ve buna bağlı olarak değişkenlik gösteren Şaman
elbiselerinin biçimi ve donanımı, özgün birer nesne olmaları ile birlikte soyut
Şaman uygulamaların somut bir göstergesidirler. Bu çalışmada amaç, hazırlanma sebepleri, süreçleri,
prensipleri, kullanımı sırasındaki zaman-mekan-kavram değişkenleri ile üzerinde
bulundurduğu, neredeyse tüm evreni temsil eden nesnelerle birlikte özgün bir
giysi formu olarak karşımıza çıkan Türk Şaman elbiselerinin ve ilgili
ritüellerin analiz edilerek, söz konusu halkların inanç ve düşünce yapısının
değerlendirilmesidir.
Still observed
in many corners of the modern world, Shamanism is considered to have its most
original form in Asia and Siberia; which is a consensus of researchers in our
present day. For this reason, the clothes of Shamans belonging to the Turkic
nations who adopted Shaman belief system in Asia and Siberia both in the past
and in our present day are extremely important; however, they are also the
materials that are difficult to observe because of being destroyed for
political and religious reasons.
For Shaman
belief system, which is based on ancestors that exist as “Kamlık” in Turkic
nations, and which considers a lifestyle that is in agreement with the nature
as the main principle, the term “Shamanism” is used in the international
literature, and the applying person is called as “Shaman”. Shaman, who is
considered within the borders of this belief system, could establish
communication with underground powers and with the powers on the ground as well
as with animals, plants, mountains, rivers when necessary; and convey the
demands between god-humans-spirits. The secret of a healthy and peaceful life
lies in preserving the satisfaction and balance between creatures in the nature
and supernatural powers. The lack of written sources for Shamanism showing the theological
principles, basic principles and dogmas make it difficult to understand it.
This situation makes it compulsory to analyze the existing materials to define
and analyze the Shamanic world view. The most important material among these is
the sacred clothes used by Shaman in rituals. Shaman clothes host the basic
factors of forming the Shamanic traditions and cultural codes, and constitute a
precious source for the definition of accessories that are full of symbolism
and to define the Shaman belief and set its limits by considering cultural
diversity and regional deviations. Although the basic elements are preserved,
Shaman clothes vary depending on the helping spirits of the Shaman, and their
shapes and accessories denote specific objects, and are concrete indicators of
Shaman practices.
The purpose in
this study is to analyze the Shaman clothes and relevant rituals in terms of
the reasons for preparations, processes, principles, and the objects on which
the time-place-concept variables are considered to represent almost the whole
universe, which makes Shaman clothes to be considered as a specific form, and
to evaluate the belief and intellectual structure of the relevant people.
Bölüm | Derleme |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 12 Temmuz 2017 |
Kabul Tarihi | 26 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Özel Sayı 2 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi