The aim of this study is to investigate the attainments gained by students
in the context of the 47. Tubitak High School Research Project Contest via
developing their research project preparation skills. In this study, action
research is used by an aproach which applicant is a researcher as well. The
research process has two dimensions. One dimension is developing the
application with the other research project advisor teachers and the other
is collecting the data through the aim
of this study. The study was conducted with 32
high school students who develop research projects and 8 project
advisor teacher. In this qualitative study, data is collected by using
observation method and open-ended question forms. By the analysis of the data,
it is found that the project development process provides a common researcher
identity both for students and advisor teacher by strenghtening the
relationship between them, and contributes positively to pupils’ various
features such as scientific research skills, curiosity, self reliance,
communication skills.
Bu çalışmada, 47. TÜBİTAK Ortaöğretim
Öğrencileri Araştırma Projesi Yarışması bağlamında öğrencilerin araştırma
projesi hazırlama becerileri geliştirilerek bu süreçte edindikleri kazanımların
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada uygulayıcının aynı zamanda araştırmacı
olduğu bir yaklaşımla eylem araştırması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmacı bir
yandan belirlenen diğer öğretmenlerle birlikte uygulamayı geliştirerek
sürdürmüş diğer yandan çalışmanın amacına yönelik veri toplamıştır. Bu
çalışmanın verileri, Batman Kültür ve Mesleki Anadolu Kız Meslek Lisesi
programına kayıtlı proje hazırlayan 32 öğrenci ile bu öğrencilere proje
danışmanlığı yapan 8 öğretmenden elde edilmiştir. Verilerin toplanması amacıyla
gözlem ve açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda
proje hazırlama sürecinin öğrenciler ile öğretmenler arasındaki ilişkileri
güçlendirerek onları ortak bir “araştırmacı potasında” erittiği, öğrencilerin
bilimsel araştırma becerileri, merak duygusu, özgüven duygusu, iletişim becerileri
gibi farklı özelliklerini geliştiren çok yönlü katkılar sağladığı bulgularına
ulaşılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.