Research Article
BibTex RIS Cite

A Research on Determining the Effect of Technical Problems in Simultaneous Learning Environments on Teachers and Learners

Year 2017, , 363 - 376, 31.12.2017
https://doi.org/10.17679/inuefd.340479

Abstract

Simultaneous
learning environments use virtual classroom environment in distance education.
Although there are many professional versions developed today, it is considered
that some technical problems in the systems used as a synchronous learning
environment have some effects on learners and instructors. In this study, it is
aimed to find out the technical problems encountered in the simultaneous
learning environments and to reveal the effects of these problems on the
instructor and learners. The study was conducted as a case study from
qualitative research patterns. In the study, data were collected at 3 different
sampling levels. 2 specialist personnel in charge of the technical department
working on the distance education platform of Inonu University, semi-structured
interview form with 10 learners who have learned some lessons in the distance
education environment at undergraduate level and 3 teachers who have trained in
these courses were collected. Here, the data received from the institution
consist mainly of technical problems reflecting the instructor and the student.
The data of the study were analyzed by content analysis. As a result of the
analysis, some sub-themes were reached. Sub-themes such that "system not
efficient, connection problem, server response time" etc. have interpreted
under learning, teaching and institutional main themes. As a result, it has
been seen that the technical problems faced by both the instructor and the
learners are mostly on the system voice, internet access, connection speed and
course contents. It is considered that the fix of these technical problems
should be addressed at the institutional level and the problems to be corrected
by taking the learning and teaching suggestions into consideration.

References

  • Aljabre, A. (2012). An exploration of distance learning in Saudi Arabian universities: Current practices and future possibilities. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 9(2), 21-28.
  • Balta, Y., ve Türel, Y. K. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 37-45.
  • Bilgiç, H. G., ve Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(3).
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (2. basım) Trabzon: Üçyol Yayınevi.
  • Driscoll, M. (1999). Web-based training in the workplace. Adult Learning, 10(4), 21-25.
  • Gökmen, Ö. F., Duman, İ., ve Horzum, M. B. (2016). Uzaktan eğitimde kuramlar, değişimler ve yeni yönelimler. In: AUAd.
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F., ve Kuzu, A. (2012). Yaşam Boyu Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler. University of Gaziantep Journal of Social Sciences, 11(2).
  • Hara, N., ve Kling, R. (2000). Student distress in a web-based distance education course. Information, Communication & Society, 3(4), 557-579.
  • Ilgaz, H. (2014). Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Eşzamanlı Öğrenme Uygulamalarında Karşılaştıkları Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama,13(7), 187.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim: Ankara: Pegem Akademi.
  • Kılıç, S., Horzum, M. B., ve Çakıroğlu, Ü. (2016). Çevrimiçi Eş zamanlı Öğrenme Ortamlarında Öğrencilerin Öğretimsel, Sosyal ve Bilişsel Buradalık Algılarının Belirlenmesi, 1. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(2), 350.
  • Moore, M. G., ve Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning: Cengage Learning.
  • Odabaş, H. (2004). İnternet tabanlı uzaktan öğrenim modelinin bilgi hizmetlerine yönelik yükseköğretim programlarında kullanımı. Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu: Saga of Librarianship International Symposium, Ankara (Turkey), 21-24 October 2004.
  • Özçelik, E., ve Yıldırım, S. (2002). Web-Destekli Öğrenme Ortamlarında Bilişsel Araçların Kullanımı: Bir Durum Çalışması. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Uluslararası Açıktan ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 23-25.
  • Park, J.-H., ve Choi, H. J. (2009). Factors influencing adult learners' decision to drop out or persist in online learning. Journal of Educational Technology & Society, 12(4).
  • Rasheed, F. (2007). Factors impeding implementation of web-based distance learning. AACE Journal, 15(3), 315-338.
  • Şimşek, H., ve Yıldırım, A. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Volery, T., ve Lord, D. (2000). Critical success factors in online education. International journal of educational management, 14(5), 216-223.
  • Vonderwell, S., Liang, X., ve Alderman, K. (2007). Asynchronous discussions and assessment in online learning. Journal of Research on Technology in Education, 39(3), 309-328.
  • Yazıcı, A., Altaş, I., ve Demiray, U. (2001). Distance education on the net: A model for developing countries. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 2(2), 24-35.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayinevi.
  • Yıldırım, D., Çınar, H. T. M., Akıncı, A., Kalaycı, E., Bilgiç, H. G., ve Yüksel, Y. (2011). Uzaktan Eğitimde Kullanılan Eşzamanlı Sanal Sınıf Araçlarının Karşılaştırılması. Akademik Bilişim Konferansı.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: design and methods, Applied social research methods series. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. Afacan, Y., & Erbug, C.(2009). An interdisciplinary heuristic evaluation method for universal building design. Journal of Applied Ergonomics, 40, 731-744.

Eş zamanlı Öğrenme Ortamlarında Karşılaşılan Teknik Sorunların Öğretici ve Öğrenen Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma

Year 2017, , 363 - 376, 31.12.2017
https://doi.org/10.17679/inuefd.340479

Abstract

Eş zamanlı öğrenme ortamları
olarak uzaktan eğitimde sanal sınıf ortamı kullanılmaktadır. Günümüzde
geliştirilmiş birçok profesyonel sürümü olmasına rağmen eş zamanlı öğrenme
ortamı olarak kullanılan sistemlerde yaşanılan bazı teknik sorunların öğrenen
ve öğretici üzerinde bazı etkilerinin oluştuğu görülmektedir. Bu çalışmada eş
zamanlı öğrenme ortamlarında karşılaşılan teknik sorunların ne olduğu ve bu
sorunların öğretici ve öğrenen üzerindeki etkilerinin ortaya çıkarılması
amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması olarak
yürütülmüştür. Çalışmada veriler 3 farklı örneklem düzeyinde toplanmıştır.
İnönü Üniversitesi uzaktan eğitim platformunda çalışan teknik bölümden sorumlu
2 uzman personel, lisans düzeyinde uzaktan eğitim ortamında bazı dersleri alan
10 öğrenen ve bu derslerin eğitimini veren 3 öğretici ile yapılan yarı
yapılandırılmış görüşme formu ile veriler toplanmıştır. Burada kurumdan alınan
veriler daha çok öğretici ve öğrenene yansıyan teknik sorunlardan oluşmaktadır.
Araştırmanın verileri içerik analizi ile çözümlenmiştir. Analiz sonucunda elde
edilen bulgular sonucunda bazı alt temalara ulaşılmıştır. Bunlardan “sistemin
verimli olmaması, bağlantı problemi, sunucu yanıt süresi” vb. alt temalar;
öğrenen, öğretici ve kurumsal ana temaları altında yorumlanmıştır. Sonuç olarak
hem öğretici hem de öğrenenlerin karşılaştıkları teknik sorunların çoğunlukla
sistemdeki ses, internet erişimi, bağlantı hızı ve ders içerikleri üzerine
olduğu görülmüştür. Bu sorunların ortaya çıkışının kurumsal boyutta ele alınıp,
öğrenen ve öğretici önerileri de göz önünde bulundurularak düzeltilmesinin teknik
sorunları azaltacağı düşünülmektedir.

References

  • Aljabre, A. (2012). An exploration of distance learning in Saudi Arabian universities: Current practices and future possibilities. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 9(2), 21-28.
  • Balta, Y., ve Türel, Y. K. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 37-45.
  • Bilgiç, H. G., ve Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(3).
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (2. basım) Trabzon: Üçyol Yayınevi.
  • Driscoll, M. (1999). Web-based training in the workplace. Adult Learning, 10(4), 21-25.
  • Gökmen, Ö. F., Duman, İ., ve Horzum, M. B. (2016). Uzaktan eğitimde kuramlar, değişimler ve yeni yönelimler. In: AUAd.
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F., ve Kuzu, A. (2012). Yaşam Boyu Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler. University of Gaziantep Journal of Social Sciences, 11(2).
  • Hara, N., ve Kling, R. (2000). Student distress in a web-based distance education course. Information, Communication & Society, 3(4), 557-579.
  • Ilgaz, H. (2014). Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Eşzamanlı Öğrenme Uygulamalarında Karşılaştıkları Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama,13(7), 187.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim: Ankara: Pegem Akademi.
  • Kılıç, S., Horzum, M. B., ve Çakıroğlu, Ü. (2016). Çevrimiçi Eş zamanlı Öğrenme Ortamlarında Öğrencilerin Öğretimsel, Sosyal ve Bilişsel Buradalık Algılarının Belirlenmesi, 1. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(2), 350.
  • Moore, M. G., ve Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning: Cengage Learning.
  • Odabaş, H. (2004). İnternet tabanlı uzaktan öğrenim modelinin bilgi hizmetlerine yönelik yükseköğretim programlarında kullanımı. Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu: Saga of Librarianship International Symposium, Ankara (Turkey), 21-24 October 2004.
  • Özçelik, E., ve Yıldırım, S. (2002). Web-Destekli Öğrenme Ortamlarında Bilişsel Araçların Kullanımı: Bir Durum Çalışması. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Uluslararası Açıktan ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 23-25.
  • Park, J.-H., ve Choi, H. J. (2009). Factors influencing adult learners' decision to drop out or persist in online learning. Journal of Educational Technology & Society, 12(4).
  • Rasheed, F. (2007). Factors impeding implementation of web-based distance learning. AACE Journal, 15(3), 315-338.
  • Şimşek, H., ve Yıldırım, A. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Volery, T., ve Lord, D. (2000). Critical success factors in online education. International journal of educational management, 14(5), 216-223.
  • Vonderwell, S., Liang, X., ve Alderman, K. (2007). Asynchronous discussions and assessment in online learning. Journal of Research on Technology in Education, 39(3), 309-328.
  • Yazıcı, A., Altaş, I., ve Demiray, U. (2001). Distance education on the net: A model for developing countries. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 2(2), 24-35.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayinevi.
  • Yıldırım, D., Çınar, H. T. M., Akıncı, A., Kalaycı, E., Bilgiç, H. G., ve Yüksel, Y. (2011). Uzaktan Eğitimde Kullanılan Eşzamanlı Sanal Sınıf Araçlarının Karşılaştırılması. Akademik Bilişim Konferansı.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: design and methods, Applied social research methods series. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. Afacan, Y., & Erbug, C.(2009). An interdisciplinary heuristic evaluation method for universal building design. Journal of Applied Ergonomics, 40, 731-744.
There are 23 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

İlyas Akkuş

Sami Acar This is me

Publication Date December 31, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Akkuş, İ., & Acar, S. (2017). Eş zamanlı Öğrenme Ortamlarında Karşılaşılan Teknik Sorunların Öğretici ve Öğrenen Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 363-376. https://doi.org/10.17679/inuefd.340479
AMA Akkuş İ, Acar S. Eş zamanlı Öğrenme Ortamlarında Karşılaşılan Teknik Sorunların Öğretici ve Öğrenen Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. INUEFD. December 2017;18(3):363-376. doi:10.17679/inuefd.340479
Chicago Akkuş, İlyas, and Sami Acar. “Eş Zamanlı Öğrenme Ortamlarında Karşılaşılan Teknik Sorunların Öğretici Ve Öğrenen Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, no. 3 (December 2017): 363-76. https://doi.org/10.17679/inuefd.340479.
EndNote Akkuş İ, Acar S (December 1, 2017) Eş zamanlı Öğrenme Ortamlarında Karşılaşılan Teknik Sorunların Öğretici ve Öğrenen Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18 3 363–376.
IEEE İ. Akkuş and S. Acar, “Eş zamanlı Öğrenme Ortamlarında Karşılaşılan Teknik Sorunların Öğretici ve Öğrenen Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, INUEFD, vol. 18, no. 3, pp. 363–376, 2017, doi: 10.17679/inuefd.340479.
ISNAD Akkuş, İlyas - Acar, Sami. “Eş Zamanlı Öğrenme Ortamlarında Karşılaşılan Teknik Sorunların Öğretici Ve Öğrenen Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18/3 (December 2017), 363-376. https://doi.org/10.17679/inuefd.340479.
JAMA Akkuş İ, Acar S. Eş zamanlı Öğrenme Ortamlarında Karşılaşılan Teknik Sorunların Öğretici ve Öğrenen Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. INUEFD. 2017;18:363–376.
MLA Akkuş, İlyas and Sami Acar. “Eş Zamanlı Öğrenme Ortamlarında Karşılaşılan Teknik Sorunların Öğretici Ve Öğrenen Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 18, no. 3, 2017, pp. 363-76, doi:10.17679/inuefd.340479.
Vancouver Akkuş İ, Acar S. Eş zamanlı Öğrenme Ortamlarında Karşılaşılan Teknik Sorunların Öğretici ve Öğrenen Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. INUEFD. 2017;18(3):363-76.

Cited By












Öğretmenlerin Sanal Sınıf Yönetimi Yeterlikleri
Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
Ertuğ CAN
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.875435





2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.