The aim of this
research is to describe the attitudes of preschool and primary school teachers towards multicultural education based on various
demographic variables. This study is part of a quantitative research that used
the relational survey model. The convenience sampling was used and 550 teacher
candidates in pre-school and primary school teacher education participated in
this study from a public university in Central Anatolian Region during the
2015-2016 term. The research instrument consisted of "Multicultural
Attitude Scale for Teacher Candidates" and a General Information Form which
included of 22 demographic questions. The data analysis included the validity
and reliability, and normality tests for the data collection tool Non-parametric
tests including Kruskall Wallis, Mann Whitney U and Spearman correlation
analyzes were performed with the collected data. As a result of the study, the
attitudes towards multicultural education were found to be more positive than
the average. Teacher candidates showed significant differences in their
attitudes towards multicultural education based on their gender, mother's
educational status, participation in gender or multicultural studies, having
different cultural experiences and experiences of discrimination due to any
differences. At the same time, a positive relationships were found between the
frequency of teacher candidates' non-school activities, the presence of friends
from different groups and their attitudes towards multicultural education.
Early childhood education Preschool Primary school Teacher candidates Attitudes toward multicultural education
Bu araştırmanın amacı okul öncesi ve sınıf öğretmeni
adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik tutumlarını çeşitli demografik
değişkenler açısından betimlemektir. Bu çalışma nicel yöntemlerden ilişkisel
tarama modelinde yürütülmüş bir araştırmanın parçası olup örneklemi kolay
ulaşılabilir örneklemdir. İç Anadolu Bölgesi’nde bir devlet üniversitesinde
2015-2016 eğitim öğretim yılında okul öncesi ve sınıf öğretmenliğinde okuyan
550 öğretmen adayı çalışmaya katılmıştır. Araştırma kapsamında veri toplama
aracı olarak “Öğretmen Adaylarına Yönelik Çokkültürlü Tutum Ölçeği” ve 22
soruluk Genel Bilgi Formu kullanılmıştır.
Veri analizi aşamasında geçerlik ve güvenirlik çalışmaları, normallik
testleri, doğrulayıcı faktör analizi ve non-parametrik testlerden Kruskall
Wallis, Mann Whitney U ve Spearman Korelasyon analizleri yapılmıştır. Araştırma
sonucunda erken çocukluk dönemi öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime
yönelik tutumlarının ortalamanın üzerinde olumlu olduğu görülmüştür. Öğretmen
adaylarının bu tutumlarında, cinsiyetine göre, annelerinin eğitim durumuna
göre, toplumsal cinsiyet ve çokkültürlü eğitim konularında çalışmalara katılım
durumlarına göre, farklı kültürel deneyimlere sahip olma durumlarına göre ve
herhangi bir farklılıklarından dolayı ayrımcılığa maruz kalma durumlarına göre
anlamlı farklar vardır. Aynı zamanda öğretmen adaylarının ders dışında aktivite
yapma sıklıkları ve farklı gruplardan arkadaşlara sahip olmaları ile çokkültürlü
eğitime yönelik tutumları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki vardır..
Öğretmen adayları Erken çocukluk dönemi Okul öncesi Sınıf öğretmenliği Çokkültürlü eğitime yönelik tutum
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.