The aim of this
study is to investigate mediation role of school attachment in relationship
between shyness and academic motivation. Participant were 231 middle school
students [121 (%52.4) girl, 110 (%47.6) boy]. Data were collected with
“Shyness Scale”, “School Attachment Scale for Children and Adolescent”, and
“Academic Motivation Scale”. The mediation role of school attachment was
tested using the two-step structural equation analysis and bootstrapping
procedure. The results showed that school attachment partially mediated the
relationship between shyness and academic motivation (χ2/sd=1.44, CFI=.97, IFI=.97, GFI=.95, AGFI=.92,
RMSEA=.05, and SRMR=.059). According to results of bootstrapping procedure
the indirect role involving forgiveness as the predictor was statistically
significant (bootstrap= -.084,
%95G.A.= -.193, -.011). The implications, limitations were discussed, and
suggestions were presented in the light of the research findings.
Bu araştırmanın amacı utangaçlık ile akademik
güdülenme arasındaki ilişkide okula bağlanmanın aracılık rolünü test etmektir.
Araştırmaya 231 [121 (%52.4) kadın, 110 (%47.6) erkek] ortaokul öğrencisi katılmıştır.
Araştırmada veriler “Utangaçlık Ölçeği, “Çocuk ve Ergenler için Okula Bağlanma
Ölçeği” ve “Akademik Güdülenme Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın
verileri iki aşamalı yapısal eşitlik modellemesi ve bootstrapping işlemi
kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçları utangaçlık ile akademik
güdülenme arasındaki ilişkide okula bağlanmanın kısmi aracı olduğunu ortaya
koymuştur (χ2/sd=1.44, CFI=.97, IFI=.97, GFI=.95, AGFI=.92,
RMSEA=.05 ve SRMR=.059). Bootstrapping işlemi sonucunda okula bağlanmanın
utangaçlık ile akademik güdülenme arasındaki aracılığının istatistiksel olarak
anlamlı olduğu bulunmuştur (bootstrap= -.084, %95G.A.= -.193, -.011). Son
olarak, araştırmanın sonuçları ve sınırlılıkları tartışılmış, doğurguları
çerçevesinde gelecek araştırmalara önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.