Research Article
BibTex RIS Cite

Mediating Role of School Attachment on the Relationship Between Shyness and Academic Motivation in Adolescents

Year 2019, , 521 - 533, 31.08.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.461393

Abstract

The aim of this
study is to investigate mediation role of school attachment in relationship
between shyness and academic motivation. Participant were 231 middle school
students [121 (%52.4) girl, 110 (%47.6) boy]. Data were collected with
“Shyness Scale”, “School Attachment Scale for Children and Adolescent”, and
“Academic Motivation Scale”. The mediation role of school attachment was
tested using the two-step structural equation analysis and bootstrapping
procedure. The results showed that school attachment partially mediated the
relationship between shyness and academic motivation (
χ2/sd=1.44, CFI=.97, IFI=.97, GFI=.95, AGFI=.92,
RMSEA=.05, and SRMR=.059
). According to results of bootstrapping procedure
the indirect role involving forgiveness as the predictor was statistically
significant (
bootstrap= -.084,
%95G.A.= -.193, -.011)
. The implications, limitations were discussed, and
suggestions were presented in the light of the research findings.

References

  • Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.Fortier, M. S., Vallerand, R. J., & Guay, F. (1995). Academic motivation and school performance: toward a structural model. Contemporary Educational Psychology, 20, 257-274.Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.

Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü

Year 2019, , 521 - 533, 31.08.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.461393

Abstract

Bu araştırmanın amacı utangaçlık ile akademik
güdülenme arasındaki ilişkide okula bağlanmanın aracılık rolünü test etmektir.
Araştırmaya 231 [121 (%52.4) kadın, 110 (%47.6)  erkek] ortaokul öğrencisi katılmıştır.
Araştırmada veriler “Utangaçlık Ölçeği, “Çocuk ve Ergenler için Okula Bağlanma
Ölçeği” ve “Akademik Güdülenme Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın
verileri iki aşamalı yapısal eşitlik modellemesi ve bootstrapping işlemi
kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçları utangaçlık ile akademik
güdülenme arasındaki ilişkide okula bağlanmanın kısmi aracı olduğunu ortaya
koymuştur (χ2/sd=1.44, CFI=.97, IFI=.97, GFI=.95, AGFI=.92,
RMSEA=.05 ve SRMR=.059). Bootstrapping işlemi sonucunda okula bağlanmanın
utangaçlık ile akademik güdülenme arasındaki aracılığının istatistiksel olarak
anlamlı olduğu bulunmuştur (bootstrap= -.084, %95G.A.= -.193, -.011). Son
olarak, araştırmanın sonuçları ve sınırlılıkları tartışılmış, doğurguları
çerçevesinde gelecek araştırmalara önerilerde bulunulmuştur.
 

References

  • Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.Fortier, M. S., Vallerand, R. J., & Guay, F. (1995). Academic motivation and school performance: toward a structural model. Contemporary Educational Psychology, 20, 257-274.Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Rıfat Kayiş 0000-0003-4642-7766

Seydi Ahmet Satıcı

Publication Date August 31, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Kayiş, A. R., & Satıcı, S. A. (2019). Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 521-533. https://doi.org/10.17679/inuefd.461393
AMA Kayiş AR, Satıcı SA. Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü. INUEFD. August 2019;20(2):521-533. doi:10.17679/inuefd.461393
Chicago Kayiş, Ahmet Rıfat, and Seydi Ahmet Satıcı. “Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık Ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no. 2 (August 2019): 521-33. https://doi.org/10.17679/inuefd.461393.
EndNote Kayiş AR, Satıcı SA (August 1, 2019) Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 2 521–533.
IEEE A. R. Kayiş and S. A. Satıcı, “Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü”, INUEFD, vol. 20, no. 2, pp. 521–533, 2019, doi: 10.17679/inuefd.461393.
ISNAD Kayiş, Ahmet Rıfat - Satıcı, Seydi Ahmet. “Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık Ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/2 (August 2019), 521-533. https://doi.org/10.17679/inuefd.461393.
JAMA Kayiş AR, Satıcı SA. Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü. INUEFD. 2019;20:521–533.
MLA Kayiş, Ahmet Rıfat and Seydi Ahmet Satıcı. “Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık Ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 20, no. 2, 2019, pp. 521-33, doi:10.17679/inuefd.461393.
Vancouver Kayiş AR, Satıcı SA. Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü. INUEFD. 2019;20(2):521-33.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.