Today's teachers
are expected to use information and communication technologies effectively in
teaching and learning process. Teachers need to have some competencies to use
technology effectively in their classrooms but alone is not enough. Teachers'
adoption and technology acceptance has a significant impact on the advantages
of technology in teaching and learning process. When the studies in the
national literature are examined, it can be said that teachers' use of
technology in education is an important subject of research. However, there is
not enough study to determine the acceptances of teachers. The aim of this
study is to determine the technology acceptance of the teachers who work in
primary and secondary schools and their change according to gender, age,
educational status, school type, level of school, seniority and branches.
Research method is survey method and the study group of the research is
consisted of 186 teachers. Technology Acceptance Scale for Teachers was used
in the study and data were collected on-line.
Nonparametric tests were used in data analysis. According to the
results of the research, the technology acceptance of the teachers is medium.
It was determined that male teachers' technology acceptance was higher than
female teachers and Information Technology teachers have higher technology
acceptances than other branch teachers (science, class teacher, mathematics,
Turkish, social studies, other). In addition, it was determined that teachers'
technology acceptance did not differ according to age, educational status,
school type, level of school and seniority.
Günümüz öğretmenlerinden öğretme ve öğrenme sürecinde
bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanabilmeleri
beklenmektedir. Öğretmenlerin sınıflarında teknolojiyi etkili biçimde
kullanabilmeleri için bazı niteliklere sahip olmaları gereklidir. Ancak bu
nitelikler tek başına yeterli değildir. Öğretme ve öğrenme sürecinde
teknolojinin avantajlarından yararlanılmasında öğretmenlerin teknolojiyi
benimsemeleri ve kabullenmeleri önemli etkiye sahiptir. Ulusal literatürde
yapılan çalışmalar incelendiğinde öğretmenlerin eğitimde teknoloji
kullanımının, üzerinde önemle durulan bir araştırma konusu olduğu
söylenebilir. Ancak öğretmenlerin teknoloji kabullerini belirlemeye yönelik
yeterli çalışmanın yapılmadığı görülmektedir. Bu çalışmayla ilkokul ve ortaokullarda
görev yapan öğretmenlerin teknoloji kabullerinin belirlenmesi ve cinsiyet,
yaş, öğrenim durumu, görev yapılan kurum, görev yapılan kademe, öğretmenlik deneyimi
ve branşa göre değişim gösterip göstermediğinin tespit edilmesi
amaçlanmaktadır. Tarama yönteminde yürütülen araştırmanın çalışma grubunu 186
öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Öğretmenler için
Teknoloji Kabul Ölçeği” kullanılmış ve veriler çevrim-içi ortamda
toplanılmıştır. Verilerin normal dağılım göstermediği tespit edildiğinden,
verilerin analizinde parametrik olmayan testlerden yararlanılmıştır. Araştırma
sonucuna göre öğretmenlerin teknoloji kabulü orta düzeydedir. Erkek öğretmenlerin
teknoloji kabullerinin kadın öğretmenlere göre ve bilişim teknolojileri
öğretmenlerinin teknoloji kabullerinin diğer branş öğretmenlerine (fen
bilimleri, sınıf öğretmeni, matematik, Türkçe, sosyal bilgiler, diğer) göre
daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin teknoloji
kabullerinin yaşa, öğrenim durumuna, görev yapılan kuruma, görev yapılan
kademeye ve öğretmenlik deneyimine göre farklılaşmadığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.