In recent years, one of the most notable concepts in
teacher education has been entrepreneurship. Research on entrepreneurship in
teacher education is carried out mostly in science education as a teaching
field. Therefore, it can be said that the variables affecting the entrepreneurial
characteristics of prospective science teachers should be determined. It is
assumed that one of these variables is multiple intelligence. The purpose of
this research is to determine the predictability of multiple intelligence areas
on the entrepreneurial characteristics of prospective science teachers. The
research was designed according to the correlational survey model.
"Multiple Intelligence Fields for Educators" and
"Entrepreneurship Scale for Teacher Candidates" were used as data
collection tools. The analysis of the data utilized a stepwise multiple
regression analysis. As a result of the research, it was determined that the
visual intelligence field is important predictor variable the
entrepreneurial characteristics of prospective science teachers, followed by
logical intelligence, kinesthetic intelligence, intrapersonal intelligence,
verbal intelligence and social intelligence. However, the musical intelligence
and naturalistic intelligence fields are not a statistically significant
predictor variable on the entrepreneurial characteristics of the prospective
science teachers. Empirical research can be conducted to examine the effects of
the visual intelligence based instructional processes on entrepreneurial
characteristics.
Entrepreneurial characteristics multiple intelligence prospective science teachers science education
Son yıllarda öğretmen eğitiminde en dikkat çeken
kavramlardan biri de girişimciliktir. Öğretmen eğitiminde girişimcilik
konusunda yürütülen araştırmaların öğretim alanı açısından en fazla fen bilimleri
eğitiminde yürütülmüş olması dikkat çekmektedir. Bu anlamda fen bilimleri
öğretmen adaylarının girişimci özelliklerini yordaması muhtemel değişkenlerin
belirlenmesi önem arz etmektedir. Bu değişkenlerden birinin de çoklu zekâ alanları
olduğu varsayılmaktadır. Bu araştırmanın amacı fen bilimleri öğretmen
adaylarının çoklu zekâ alanlarının girişimci özellikleri yordama durumunu
belirlemektir. Araştırma ilişkisel tarama modeline göre tasarlanmıştır. Veri
toplama aracı olarak “Eğitimciler için Çoklu Zekâ Alanları Envanteri” ve
“Öğretmen Adaylarına Yönelik Girişimcilik Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin
analizinde aşamalı çoklu regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma
sonucunda görsel zekâ alanının fen bilimleri öğretmen adaylarının girişimci
özelliklerini yordama noktasında en fazla katkı sağlayan bağımsız değişken
olduğu saptanmış, bunu mantıksal zekâ, bedensel zekâ, içsel zekâ, sözel zekâ ve
sosyal zekânın alanları takip etmiştir. Bunun yanında müziksel zekâ ve doğacı zekâ
alanlarının girişimci özellikleri yordama noktasında anlamlı bir katkı
sağlamadığı belirlenmiştir. Bu sonuçlara bağlı olarak 2017 yılı fen bilimleri dersi
öğretim programında vurgulanan yaratıcılık, eleştirel düşünme, yenilikçi
düşünme vb. yaşam ve mühendislik becerilerinin girişimci özellikleri yordama
durumu incelenebilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.