The purpose of this study is to identify the views of school administrators
about social media. I n accordance with
phenomenological research design, one of qualitative research methods, the data was collected with semi-structured
interview questions developed by the researcher under the control of experts. The work group of the study was composed of 26
school administrators. In the determination of the work group of the study the
criterion sampling was used. Recording the interviews was used to collect the
datum and content analysis method is used to analyse the datum. In the findings
of the study, school administrators stated both positive and negative opinions
about the effects of social media on students’ behaviours. While school
administrators stated that “sharing positive things” and students’ “improving
themselves” as important positive behaviours, students’ “uttering profane
language” and “arousing curiosity for the bad” were stated as negative
behaviours. As the effects of social media to students’ academic success, it
was found that “reaching the information” was stated as an important positive
effect, “too much timewasting” was stated as a negative effect. “Enlightenment”
and “sourcing” were stated as the most important support of social media to the
students’ education by the administrators. “Causing timewasting” and “causing
addiction” were stated as the most important obstructers of social media to
students’ education. Unconscious use of social media causes both addiction and
acquiring negative behaviours. The social media whose most important feature is
to provide communication, has also some important educational features, as
reaching the information easily and finding educational sources. Improving a
supervision system, training students about the importance of time, researching
about the educational use of social media, developing new techniques and
methods could be effective in getting rid of the negative sides caused by
social media. Some of the participants suggest a social media course in schools
to teach conscious use of social media and how to protect themselves from any
danger could be caused by the social media use.
Social media academic success supportive social media obstructer social media social media and education
Bu çalışmanın amacı sosyal medyaya ilişkin okul
yöneticilerinin görüşlerini belirlemektir. Veriler nitel araştırma
desenlerinden olgubilim desenine uygun olarak uzman görüşleri doğrultusunda
geliştirilen görüşme formu ile elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu
Malatya ilinde ortaokul ve lise düzeyindeki okullarda görev yapan 26 okul
yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde ölçüt
örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Ses kayıt yöntemi ile veriler toplanmış ve
içerik analiz yöntemi kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Araştırmanın
sonucunda, okul yöneticilerinin sosyal medyanın öğrencilerin davranışına
ilişkin görüşlerinin olumlu ve olumsuz davranışlar olarak iki tema altında
toplandığı görülmüştür. Okul yöneticileri “olumlu paylaşımları”, öğrencilerin
“kendilerini geliştirmelerini” önemli olumlu görüşler olarak ifade ederken,
olumsuz görüşlerden en fazla öğrencilerin “bozuk ve küfürlü dil kullanmaları”
ve “kötüye merak uyandırma” görüşlerini ifade etmişlerdir. Sosyal medyanın
akademik başarıya etkisine ilişkin olarak “bilgiye ulaşma” olumlu görüş olarak,
“aşırı zaman harcama” ise olumsuz görüş olarak ifade edilmiştir. Okul
yöneticilerinin en fazla “bilgilenme” ve “kaynak bulma” konularında sosyal
medyanın eğitimi desteklediği görüşlerini paylaşmışlardır. “Zaman kaybına yola
açma”, ve “bağımlılık yapma” ise en önemli engelleyici özellikler olarak ifade
edilmiştir. Bilinçsiz sosyal medya kullanımı bağımlılık yaratmakla birlikte
öğrencilerin istenmeyen davranışlar edinmelerine de neden olmaktadır. En önemli
özelliği iletişim olan sosyal medyanın bilgiye ulaşma ve eğitsel materyal bulma
gibi önemli eğitsel özellikleri bulunmaktadır. Sosyal medya
kullanımına ilişkin olarak bir denetim mekanizmasının geliştirilmesi,
öğrencilerin zamanın önemi konusunda eğitilmeleri, sosyal medyanın eğitsel
amaçlı kullanılmasına yönelik çalışmaların yapılması, sosyal medyanın eğitim
amaçlı kullanımına ilişkin yeni teknik ve metotların geliştirilmesi sosyal
medya kaynaklı olumsuzlukları önlemede etkili olabilir.
Sosyal Medya Akademik Başarı Destekleyici Sosyal Medya Engelleyici Sosyal Medya Sosyal Medya ve Eğitim
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.