Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin madde
bağımlılığı konusundaki farkındalıklarını belirlemeye yönelik geçerli ve
güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Bu amaçla öncelikle araştırmacılar
tarafından alan yazın ışığında öncül maddeler hazırlanıp uzman görüşü
doğrultusunda değerlendirilerek ölçeğin deneme formu hazırlanmıştır. Sonrasında
ise 5’li Likert tipinde olan bu taslak ölçek xxxx ilindeki bir ortaöğretim
kurumunun 9, 10, 11 ve 12. sınıflarda öğrenim gören toplam 230 öğrenciye
uygulanmıştır. Ölçeğin geçerlik aşamalarında yapılan madde analizi, açıklayıcı
faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi sonrasında ölçeğin toplam
varyansın %43.993’ ünü açıklayan ve 27 maddeden oluşan dört faktörlü bir yapıya
sahip olduğu ortaya çıkmıştır. DFA sonuçları, faktör yapısının veriyle uyumlu
olduğunu ortaya koymuştur. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için hesaplanan
Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı ise 0.882 olarak hesaplanmıştır. Elde
edilen bu bulgular, bu ölçme aracının öğrencilerin madde bağımlılığı konusundaki
farkındalıklarını belirlemede geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu
göstermektedir.
The aim of this study is to
develop a valid and reliable scale towards determining the students’ awareness
about the substance addiction. For this aim, initial items are prepared in the
light of literature and the draft scale was prepared by taking the expert
opinion. Then, this draft scale, which was a five-point Likert type, applied to
totally 230 students, which are studying in the 9th, 10th, 11th and 12th grades
of a secondary school in Erzurum. In the validity studies of the scale, the
result of the item analysis, the exploratory factor analysis and confirmatory
factor analysis indicated that the scale has a construct of 4 factors with 27
items and the total variance explained was 43.99%. And also, the results from
confirmatory factor analysis indicated that this construct adjusts very well to
this construct's sample data. In addition, the scale's internal consistency
reliability coefficient was found as .882 for the whole scale. Those results
showed that this instrument is a valid and reliable measurement tool for
determining the students’ awareness about substance addiction.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.