The aim of the
research is to state the results that would be gained after benefiting from
the museums with this educational games method, which is different from the
activities included in the curriculum of the 6th grades for Art
classes at schools, and the suggestions that would be developed accordingly.
The research has been conducted on the 6th grade students at Namık
Kemal Primary School in the fall semester of 2011-2012 Educational Year. As Pretest-Posttest
Control Group Experimental Design was used in the research. Scope of research, the
achievement test and attitude test were applied as pretest to the experimental
(6-A, n=29) and control groups (6-B, n=28) before the treatment. The control group, students in the program of Visual Arts Course activities implemented in the classroom, for the students of the experimental group
students was taken to the Ankara State Museum
of Painting and Sculpture museum
activities, the museum and the museum, the students were
developed the based on the game. The same tests were applied as posttest after the treatment and as the
follow up test after four (4) weeks of strip of art history. According to the
data obtained from the research, it is found that the inclusion of the
activities based on games in Ankara Government Art and Sculpture Museum in
addition to the activities included in the curriculum is effective in
increasing student achievement and the attitude of the students towards the
Art classes of experimental group.
Araştırmanın amacı, İlköğretim 6. Sınıf Görsel Sanatlar
dersinde, programda yer alan ders etkinliklerinden farklı olarak, bu derste
müzelerden eğitsel oyun yöntemi ile yararlanarak elde edilecek verilere bağlı
olarak geliştirilecek önerileri ortaya koymaktır. Yapılan bu araştırma,
2011–2012 Eğitim ve Öğretim yılı güz döneminde Ankara Elmadağ Namık Kemal
İlköğretim Okulu II. kademe 6. sınıf öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir.
Öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında deney (6-A,
n=29) ve kontrol gruplarına (6-B, n=28) hazırlanan erişi testi ve tutum ölçeği,
deneysel işlem öncesi öntest olarak, aynı testler deneysel işlem sonrası
sontest olarak uygulanmıştır. Kontrol grubu öğrencilerine Görsel Sanatlar Dersi
programında yer alan etkinlikler sınıf içinde uygulanmış; deney grubu
öğrencileri için de bu etkinliklere ek olarak öğrenciler Ankara Devlet Resim
Heykel Müzesine götürülmüş ve müzede öğrencilere geliştirilmiş oyuna dayalı
müze etkinlikleri müzede uygulanmıştır. Yapılan sanat tarihi şeridi
çalışmasından dört (4) hafta sonra da, aynı erişi testi ve tutum ölçeği, izleme
testi olarak uygulanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerden oyuna
dayalı müze etkinliklerinin Ankara Devlet Resim ve Heykel Müzesi’nde
uygulandığı deney grubu öğrencilerinin erişi ve Görsel Sanatlar Dersine yönelik
tutum düzeylerini arttırmada etkili olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.