In this study, it
is aimed to develop valid and reliable measurement tool for determining
effectiveness of school. For this purpose, analysis is made on the validity and
reliability of this scale. It is calculated that exploratory and confirmatory
factor analysis for validity of research as well as it is calculated that
internal consistency of Cronbach’s Alpha for reliability of research. It is
benefited from SPSS 18.00 and LISREL 8.7 of package program in statistical
operations of data. The study group consisted of all the teachers working in 33
secondary schools in Erzincan city center in 2014-2015 academic year. The
exploratory factor analysis was applied to a total of 239 teachers. As a result
of the analysis, the variance was determined as 66.27%. At the end of the
analysis, to 377 teachers from the same sample were applied to confirmatory
factor analysis. As a result of the analysis, the scale has been acceptable fit
values (x² / sd (817.72 / 421 = 1.94, RMSEA = 0.05, GIF = 0.88, AGFI = 0.86,
RMR = 0.084, CFI = 0.98, NNFI = 0.98) and have been confirmed five factors
structures. At the end of the study, the sub-dimensions were classified as
principals, teachers, school environment, education process, students, school
environment and parents. In the reliability analysis, the Cronbach’s Alpha rate
was determined to be 0.95. In conclusion, an effective school scale consisting
of 31 items and 5 dimensions can be accepted as a reliable and valid scale.
Bu çalışmada okul etkililiğini belirlemeye yönelik
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizi çalışmaları yapılmıştır.
Araştırmanın geçerliğini belirlemek amacıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör
analizi; güvenirliğini kestirmek amacıyla Cronbach’s Alpha iç tutarlılık
katsayısı hesaplanmıştır. Verilerin istatistiki işlemlerinde SPSS 18.00 ve
LISREL 8.7 paket programları kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015
eğitim öğretim yılında Erzincan ili merkez ilçesindeki toplam 33 ortaokulda
görevli öğretmenlerin tamamı oluşturmuştur. Kapsam geçerliği uzman görüşüyle
sağlanan taslak ölçek, açımlayıcı faktör analizi çalışması için 239 öğretmene
uygulanmış ve analiz sonucunda açıklanan toplam varyans %66.27 olarak tespit
edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi aynı evrenden alınan 377 öğretmen
üzerinden yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda ölçeğin kabul edilebilir uyum
değerleri verdiği görülmüş (x²/sd (817.72/421=1.94, RMSEA=0.05, GIF=0.88,
AGFI=0.86, RMR=0.084, CFI=0.98, NNFI=0.98) ve beş faktörlü bir yapıya sahip
olduğu doğrulanmıştır. Ölçekte yer alan alt boyutlar “yönetici”, “öğretmenler”,
“okul ortamı ve eğitim süreci”, “öğrenciler” ve “okul çevresi ve veliler” şeklinde
adlandırılmıştır. Güvenirlik analizinde ölçeğin Cronbach’s Alpha değeri 0.95
olarak hesaplanmıştır. Analiz sonuçları, Etkili Okul Ölçeği’nin 5 boyut ve 31
maddeden oluşan geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya
koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.