The purpose of this study was to adapt the
“University Student Engagement Inventory” developed by Maroco, Maroco, Campos
and Fredricks (2016) into Turkish. To this end, data was collected from 246
university students during the spring term of 2016-2017 academic year. The
scale consists of three factors called behavioral engagement, affective
engagement and cognitive engagement is a five-point Likert-type measuring
instrument consisting of 15 items. In the validity study of the scale, the
factor structure obtained in the original scale was tested with confirmatory
factor analysis (CFA) and correlation analysis between factors was performed.
For the reliability study of the scale, Cronbach alpha values were calculated
and corrected item-total correlations were examined. The fit indexes regarding
the construct validity of the scale supported the three-factor structure of
the original scale. These factors were labelled as behavioral engagement,
emotional engagement and cognitive engagement. The Cronbach alpha value of the
University Student Engagement Inventory was calculated as .82. These results
demonstrated that the scale adapted to Turkish is a valid and reliable
instrument for determining the engagement levels of the university students.
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin okul
bağlılığına ilişkin algılarını ölçmek için Maroco, Maroco, Campos ve Fredricks
(2016) tarafından geliştirilen “Üniversite Öğrencilerinin Okul Bağlılığı
Ölçeği”nin geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılarak Türk kültürüne
uyarlanması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, 2016-2017 eğitim-öğretim yılının
bahar döneminde çeşitli üniversitelerde öğrenim görmekte olan 246 öğrenciden elde
edilen veriler analiz edilmiştir. Davranışsal bağlılık, duyuşsal bağlılık ve
bilişsel bağlılık olmak üzere üç boyuttan oluşan ölçek 15 maddelik beşli
likert tipinde bir ölçme aracıdır. Ölçeğin geçerlik çalışması kapsamında
orijinal ölçek geliştirme çalışmasında elde edilen faktör yapısı doğrulayıcı
faktör analizi (DFA) ile test edilmiş boyutlar arası korelasyon analizleri
yapılmıştır. Ölçeğin güvenirlik çalışmasında Cronbach alfa güvenirlik
katsayısı kestirilmiş ve madde-toplam puan korelasyonları incelenmiştir.
Ölçeğin üç boyutlu yapısına ilişkin elde edilen uyum indeksleri, orijinal
çalışmadaki üç boyutlu yapıyı destekler niteliktedir. Bu boyutlar davranışsal
bağlılık, duyuşsal bağlılık ve bilişsel bağlılık olarak adlandırılmıştır.
Ayrıca ölçeğin tamamına ilişkin Cronbach Alfa değerinin .82 olduğu
belirlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda Türkçeye uyarlanan ölçeğin,
üniversite öğrencilerinin okula bağlılıklarını ölçmek için geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.