This study aimed to
examine postgraduate publications and journal articles concerning transition
to secondary education (OGS), to reveal the trends in different categories of
research in this field in a reliable and objective manner, make assessments,
and draw conclusions based on the synthesis of the data generated. For this
purpose, theses, dissertations, and journal articles related to OGS were
evaluated in terms of publication date, number of authors, population, type of
sample, department, methods, data collection tools, data analysis techniques,
subject areas, and the publishing journal. In this study, a qualitative
research method, document review, was used. The sample of the study was
limited to the postgraduate theses and dissertations screened from the
National Thesis Centre of the Turkish Council of Higher Education and original
journal articles indexed in ULAKBIM and Google Academics in the related area,
published from 2000 to 2018. A total of 53 Master’s theses or PhD
dissertations and 85 original articles were analyzed. These studies were
mostly published in journals indexed in ULAKBIM, and most postgraduate studies
were conducted as part of a Master’s program, rather than a PhD. Content
analysis was the most frequently used data analysis technique. The studies
were mostly conducted in the department of educational sciences. Among the OGS
systems examined, the placement test (SBS) attracted the most interest of
researchers. The authors commonly used screening models as the research
method.
Bu çalışmanın
amacı, Ortaöğretime Geçiş Sistemi (OGS) ile ilgili 2000-2018 yılları arasında
yayımlanan lisansüstü tezleri ve makaleleri inceleyerek, ortaöğretime geçiş
sistemleri alanındaki araştırmaların belirli kategorilerdeki eğilimlerini
güvenilir ve objektif bir şekilde ortaya koymak ve oluşturulan veriler
doğrultusunda senteze dayalı bir sonuç oluşturarak değerlendirme yapmaktır.
Bu amaçla ortaöğretime geçiş sistemleriyle ilgili araştırmaların yayınlanma
tarihleri, yazarların sayısı, evreni, örneklem türü, anabilim dalı, hedef
kitlesi, yöntemleri, veri toplama araçları, veri analizi teknikleri, konu
alanları, yayımlandıkları dergi alanları açısından değerlendirilmiştir.
Çalışma yöntemi nitel araştırma yöntem türlerinden doküman incelemesidir.
Konuyla ilgili 2000 ve 2018 yılları arasında yayınlanan çalışmaların
sınırlılığını Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nde taranan lisansüstü
tezler ile ULAKBİM ve Google Akademikte taranan
dergilerde yayımlanan özgün makaleler oluşturmaktadır. Araştırmada toplam 53
yüksek lisans - doktora tezi ve 85 özgün makale analiz edilmiştir. Verilerden
elde edilen sonuçlara göre; OGS ile ilgili yapılan çalışmalarda en fazla iki
yazarlı çalışmalar yapılmıştır. Bu çalışmaların daha çok ULAKBİM’de
indekslenen dergilerde makale olarak yayımlandığı, lisansüstü tez
çalışmalarının ise daha çok yüksek lisans tezlerinde yoğunlaştığı
görülmüştür. Veri analiz tekniği olarak en fazla içerik analizini tercih
edilmiştir, Çalışmalar en fazla eğitim bilimleri anabilim dalında yapılmıştır,
Çalışmaların en çok ortaöğretime geçiş sistemleri içerisinde Seviye Belirleme
Sınavı (SBS) sistemiyle ilgili olduğu tespit edilmiştir. Çalışmalarda yöntem
olarak daha çok tarama modelleri tercih edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.