Pedagogical content knowledge (PCK) is a teachers’ knowledge about teaching something and has different sub-components. One of them is knowledge of the curriculum which is also the focus of this research. The purpose of this research is to examine the experienced chemistry teachers’ knowledge of curriculum in the context of ninth grade chemistry curriculum. The research was designed according to the case study model and participants were four experienced chemistry teachers with different teaching experiences. Data were collected through observation, interview, and lesson plans and then analyzed according to the content analysis. At the end of the research, it can be said that the participants were partially aware of the philosophy of the ninth-grade chemistry curriculum. Half of them expressed that the aim of the curriculum was establishing a relationship between daily life and chemistry concepts while the rest of them perceived the philosophy as an entrance to chemistry. Additionally, when the participants were asked to determine the acquisitions and explanations of physical and chemical changes (PCC) topic, only one teacher has written the acquisition placed in the chemistry curriculum of the ninth class. Two of the teachers have written an acquisition instead of taking the curriculum into consideration. At last, with the aim of deciding what extent the participants’ teaching of PCC represented the acquisitions which they wrote to the lesson plans, participants were observed. It can be conveniently said that the participants performed in the light of these acquisitions and objectives.
knowledge of curriculum pedagogical content knowledge ninth grade chemistry curriculum acquisition and explanations chemistry teachers
Alan eğitimi bilgisi (AEB), öğretmenlerin bir şeyi
öğretme konusunda sahip oldukları bilgidir ve farklı alt bileşenleri
bulunmaktadır. Bunlardan biri, bu araştırmanın da odak noktası olan öğretim
programı bilgisidir. Bu araştırmanın amacı, deneyimli kimya öğretmenlerinin öğretim
programı bilgisini dokuzuncu sınıf kimya dersi öğretim programı bağlamında
incelemektir. Araştırma durum çalışması modeline göre tasarlanmış ve
katılımcılar farklı öğretim deneyimlerine sahip dört kimya öğretmenidir.
Veriler; gözlem, görüşme ve ders planı ile toplanmış ve daha sonra içerik
analizine göre analiz edilmiştir. Araştırmanın sonunda, katılımcıların
dokuzuncu sınıf kimya dersi öğretim programının felsefesinin kısmen farkında
oldukları söylenebilir. Bunların yarısı öğretim programının felsefesinin günlük
yaşam ile kimya kavramları arasında bir ilişki kurmak olduğunu, geri kalanı ise
kimyaya giriş olarak algıladığını ifade etmiştir. Ek olarak, katılımcıların
fiziksel ve kimyasal değişimler (FKD) konusundaki kazanım ve açıklamaları
belirlemeleri istendiğinde, sadece bir öğretmenin programda yer alan kazanımı
yazdığı sonucuna ulaşılmıştır. Diğer öğretmenlerden ikisi kazanımı programdan
almak yerine kendileri yeni bir kazanım yazmışlardır. Son olarak, katılımcıların FKD’nin öğretiminde
ders planına yazdıkları kazanım ve açıklamaları ne derece gerçekleştirdikleri
incelendiğinde katılımcıların bu kazanım ve açıklamalar ışığında konunun
öğretimini gerçekleştirdikleri söylenebilir.
Öğretim Programı Bilgisi Alan Eğitimi Bilgisi Dokuzuncu Sınıf Kimya Öğretim Programı Kazanım ve Amaçlar
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 21 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.