Bu araştırmanın temel amacı Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi öğretim programının, Stufflebeam tarafından ortaya koyulan Bağlam-Girdi-Süreç-Ürün (CIPP) modeli kullanılarak öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesidir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden görüşme yöntemi kullanılarak CIPP modelini temel alan bir program değerlendirme çalışması yapılması amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme ile belirlenen Ağrı, Aksaray, Eskişehir, İstanbul, Manisa, Şanlıurfa ve Şırnak illerinde görev yapan 25 Bilgi Teknolojileri Öğretmenleri oluşturmaktadır. Nitel veriler, Stufflebeam tarafından geliştirilen CIPP modeline dayanan yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Nitel veri analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre müfredatta yer alan öğretim ilke ve yöntemlerinin, ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin başarılı olduğu tespit edilirken yetersiz bilgisayar altyapısı ve donanım eksiklikleri nedeniyle uygulamaya konulamadığı görülmüştür.
The main purpose of this study is to evaluate the Information Technologies and Software curriculum using the Context-Input-Process-Product (CIPP) model introduced by Stufflebeam in line with the teachers' opinions. In this study, it was aimed to conduct a program evaluation study based on the CIPP model using an interview method from qualitative research methods. The study group of the research consists of 25 Information Technology Teachers working in Ağrı, Aksaray, Eskişehir, İstanbul, Manisa, Şanlıurfa and Şırnak province determined by using maximum diversity sampling, one of the purposeful sampling methods. Qualitive data were collected using a study a structured interview form based on the CIPP model developed by Stufflebeam. Descriptive analysis method was used in qualitive data analysis. According to the results of the study, while the teaching principal methods in the curriculum were found to be successful in measurement and evaluation, it was observed that they could not be put into practice due to deficiencies such as inadequate Computer infrastructure and hardware.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 22 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.