Research Article
BibTex RIS Cite

Paylaşılan Öğretimsel Liderlik: Ölçek Uyarlama Çalışması

Year 2021, Volume: 22 Issue: 3, 2484 - 2508, 31.12.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.1016019

Abstract

Bu araştırmanın amacı Paylaşılan Öğretimsel Liderlik Ölçeği-PÖLÖ’yü (Zhan ve diğerleri, 2020) Türk kültürüne uyarlamaktır. Bu amaç doğrultusunda 2020-2021 eğitim ve öğretim yılında Batman ve Bolu illerinde görev yapan üç farklı katılımcı grubundan veri toplanmıştır. Araştırmanın birinci çalışma grubu, ölçeğin dilsel eşdeğerliğinin test edildiği 16 İngilizce öğretmeninden; araştıranın ikinci çalışma grubu, açımlayıcı faktör analizinin (AFA) yürütüldüğü 150 öğretmenden ve araştırmanın üçüncü çalışma grubu ise doğrulayıcı faktör analizinin (DFA) yürütüldüğü 180 öğretmen oluşmaktadır. Analizler sonucunda elde edilen bulgular; ölçeğin dilsel eşdeğerliğine, yapısal geçerliğine, güvenirliğine işaret etmekte ve alanyazındaki ölçütlerin karşılandığını açıkça göstermektedir. Bununla birlikte orijinali yedi madde ve tek boyuttan oluşan ölçeğin Türk kültürüne uyarlandığında da yedi maddeden oluştuğu ve tüm maddelerinin yine tek boyut altında toplandığı tespit edilmiştir. Araştırma sonunda PÖLÖ’nün Türk okullarında çalışmakta olan öğretmenlerin görüşlerini ortaya koyabilecek yeterli psikometrik nitelikleri barındıran, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu görülmüştür. Araştırmacılara yönelik birtakım önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Baker, S., John, D., & Jana, M. W. (2020). Talk or walk: School principals and shared instructional leadership. School Leadership Review, 15(1), 1-25.
  • Bellibaş, M. Ş., Kılınç, A. Ç., & Polatcan, M. (2021). The moderation role of transformational leadership in the effect of instructional leadership on teacher professional learning and instructional practice: An integrated leadership perspective. Educational Administration Quarterly. doi:0013161X211035079
  • Bennis, W. G. (1959). Leadership theory and administrative behavior: The problem of authority. Administrative Science Quarterly, 4(3), 259-301.
  • Bursalıoğlu, Z. (2010). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bush, T. (2008). Leadership and management development in education. London: SAGE Publications.
  • Bush, T. (2018). Eğitim liderliği ve yönetimi kuramları (Çev. Ed.: R. Sarpkaya). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cunard, R. F. (1990). Sharing instructional leadership: A view to strengthening the principal’s position. NASSP Bulletin, 4(525), 30-34.
  • Demir, K. (2021). Eğitimde liderlik. K. Yılmaz & K. Demir (Ed.), Eğitim Yönetimi: Kuram ve Uygulama içinde (ss.139-168). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dilekçi, Ü., & Limon, İ. (2020). The mediator role of teachers’ subjective well-being in the relationship between principals’ instructional leadership and teachers’ professional engagement. Educational Administration: Theory and Practice, 26(4), 743-798. doi:10.14527/kuey.2020.017
  • Edmonds, R. (1979). Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, 37(1), 15-24.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (1993). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-hill.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update. Boston, MA: Pearson
  • Gümüş, E., & Bellibaş¸ M. Ş. (2016) The effects of professional development activities on principals’ perceived instructional leadership practices: Multi-country data analysis using TALIS 2013. Educational Studies, 42(3), 287-301. doi:10.1080/03055698.2016.1172958
  • Gümüş, S., Bellibaş, M. Ş., Esen, M., & Gümüş, E. (2018) A systematic review of studies on leadership models in educational research from 1980 to 2014. Educational Management, Administration & Leadership. 46(1), 25-48. doi:10.1177/1741143216659296
  • Gürbüz, S. (2019). Amos ile yapısal eşitlik modellemesi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hair, J. F. Jr., Andreson, R. E. Tahtam, R. L., & Black, W. C. (1998). Multivariate data analysis. New Jersey: Prentice-Hall International Inc.
  • Hallinger P., Gümüş¸ S., & Bellibaş,¸ M. Ş. (2020). ‘Are principals instructional leaders yet?’ A science map of the knowledge base on instructional leadership, 1940–2018. Scientometrics, 122(3), 1629-1650. doi:10.1007/s11192-020-03360-5
  • Hallinger, P., & Kovačević, J. (2021). Science mapping the knowledge base in educational leadership and management: A longitudinal bibliometric analysis, 1960 to 2018. Educational Management Administration & Leadership, 49(1), 5-30. doi:10.1177/1741143219859002
  • Hallinger, P., & Murphy, J. (1985). Assessing the instructional management behavior of principals. Elementary School Journal, 86(2), 217-247.
  • Hallinger, P., Liu, S., & Piyaman, P. (2019). Does principal leadership make a difference in teacher professional learning? A comparative study China and Thailand. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 49(3), 341–357. doi:10.1080/03057925. 2017.1407237
  • Hambleton, R. K. (1996). Guidelines for adapting educational and psychological tests. Annual Meeting of the National Council on Measurement in Education. New York: US Educational Resources Information Center.
  • Heffernan, A., & Longmuir, F. (2019). `A school full of instructional experts': Shared instructional leadership in rural schools. Leading and Managing, 25(2), 1-13.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Huck, S. W. (2012). Reading statistics and research. Boston: Pearson.
  • Jackson, K., & Marriott, C. (2012). The interaction of principal and teacher instructional influence as a measure of leadership as an organizational quality. Educational Administration Quarterly, 48(2), 230-258. doi:10.1177/0013161X11432925
  • Kaplan, L. S., & Owings, W. A. (1999). Assistant principals: The case for shared instructional leadership. NASSP Bulletin, 83, 80-94.
  • Karacabey, M. F., Bellibaş, M. Ş., & Adams, D. (2020). Principal leadership and teacher professional learning in Turkish schools: Examining the mediating effects of collective teacher efficacy and teacher trust. Educational Studies. doi:10.1080/03055698.2020.1749835
  • Karagöz, Y., & Bardakçı, S. (2020). Bilimsel araştırmalarda kullanılan ölçme araçları ve ölçek geliştirme. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kline, R. B. (2009). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Leithwood, K., Sun, J., & Schumacker, R. (2020). How school leadership influences student learning: A test of “The four paths model”. Educational Administration Quarterly, 56(4), 570-599. doi:10.1177/0013161X19878772
  • Lunenburg, F. C., & Ornstein A. C. (2013). Eğitim yönetimi (Çev. Ed.: G. Arastaman). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ma, X., & Marion, R. (2021). Exploring how instructional leadership affects teacher efficacy: A multilevel analysis. Educational Management Administration and Leadership, 49(1), 188-207. doi:10.1177/1741143219888742
  • MacCallum, R. C., Browne, M., & Sugawara, H. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1(2), 130-149. doi:10.1037/1082- 989X.1.2.130
  • Marks, H. M., & Printy, S. M. (2003). Principal leadership and school performance: Integrating transformational and instructional leadership. Educational Administration Quarterly, 39(3), 370–397. doi:10.1177/0013161X03253412
  • McCowan, R. J., & McCowan, S. C. (1999). Item analysis for criterion-referenced tests. Buffalo, NY: CDHS, SUNY.
  • Pett, M. A., Lackey, N. R., & Sullivan, J. J. (2003). Making sense of factor analysis: The use of factor analysis for instrument development in health care research. CA: SAGE.
  • Printy, S. M., Marks, H. M., & Bowers, A. J. (2009). Integrated leadership: How principals and teachers share transformational and instructional influence. Journal of School Leadership, 19, 504-532.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schober, P., Boer, C., & Schwarte, L. A. (2018). Correlation coefficients: Appropriate use and interpretation. Anesthesia & Analgesia, 126(5), 1763-1768. doi:10.1213/ANE.0000000000002864
  • Stevens, J. P. (2002). Applied multivariate statistics for the social sciences. Hillsdale, NS: Erlbaum.
  • Şişman, M. (2016). Şişman© öğretim liderliği davranışları ölçeği: Geçerlik, güvenirlik ve norm çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(3), 375-400. doi:10.14527/kuey.2016.015
  • Şişman, M. (2018). Öğretim liderliği. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Turan, S. (2020). Liderlik nedir? K. Yılmaz (Ed.), Liderlik: Kuram-Araştırma-Uygulama içinde (ss.1-5). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Turan, S., & Bektaş, F. (2014). Liderlik. S. Turan (Ed.), Eğitim Yönetimi: Teori, Araştırma ve Uygulama içinde (ss.293-336). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ullman, J. B. (2013). Structural equation modeling. In B. G. Tabachnick, & L. S. Fidell (Eds.), Using Multivariate Statistics (pp. 681-785). Boston: Pearson.
  • Urick, A. (2016). Examining US principal perception of multiple leadership styles used to practice shared instructional leadership. Journal of Educational Administration, 54(2), 152–172. doi:10.1108/JEA-07-2014-0088
  • Urick, A., & Bowers, A. (2014). What are the different types of principals across the United States? A latent class analysis of principal perception of leadership. Educational Administration Quarterly, 50(1), 96-134. doi:10.1177/00131 61X13489019
  • Uzun, N. B., Gelbal, S., & Öğretmen, T. (2010). TIMMS-R başarı ve duyuşsal özellikler arasındaki ilişkinin modellenmesi ve modelin cinsiyetler bakımından karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 531-544.
  • Witziers, B., Bosker, R. J., & Kruger, M. L. (2003). Educational leadership and student achievement: The elusive search for an association. Educational Administrative Quarterly, 39, 398-425.
  • Yıldırım, B., & Mert, P. (2021). Örgütlerde liderlik. Y. Cerit (Ed.) Örgütsel Davranış içinde (ss. 447-469). Elazığ: ASOS Yayıncılık.
  • Yukl, G. (2018). Örgütlerde liderlik (Çev. Ed.: Ş. Çetin & R. Baltacı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Zhan, X., Anthony, A. B., Goddard, R., & Beard, K. S. (2020). Development, factor structure, and reliability of the Shared Instructional Leadership Scale in public secondary schools. Educational Management Administration & Leadership. doi:10.1177/1741143220963103
Year 2021, Volume: 22 Issue: 3, 2484 - 2508, 31.12.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.1016019

Abstract

References

  • Baker, S., John, D., & Jana, M. W. (2020). Talk or walk: School principals and shared instructional leadership. School Leadership Review, 15(1), 1-25.
  • Bellibaş, M. Ş., Kılınç, A. Ç., & Polatcan, M. (2021). The moderation role of transformational leadership in the effect of instructional leadership on teacher professional learning and instructional practice: An integrated leadership perspective. Educational Administration Quarterly. doi:0013161X211035079
  • Bennis, W. G. (1959). Leadership theory and administrative behavior: The problem of authority. Administrative Science Quarterly, 4(3), 259-301.
  • Bursalıoğlu, Z. (2010). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bush, T. (2008). Leadership and management development in education. London: SAGE Publications.
  • Bush, T. (2018). Eğitim liderliği ve yönetimi kuramları (Çev. Ed.: R. Sarpkaya). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cunard, R. F. (1990). Sharing instructional leadership: A view to strengthening the principal’s position. NASSP Bulletin, 4(525), 30-34.
  • Demir, K. (2021). Eğitimde liderlik. K. Yılmaz & K. Demir (Ed.), Eğitim Yönetimi: Kuram ve Uygulama içinde (ss.139-168). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dilekçi, Ü., & Limon, İ. (2020). The mediator role of teachers’ subjective well-being in the relationship between principals’ instructional leadership and teachers’ professional engagement. Educational Administration: Theory and Practice, 26(4), 743-798. doi:10.14527/kuey.2020.017
  • Edmonds, R. (1979). Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, 37(1), 15-24.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (1993). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-hill.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update. Boston, MA: Pearson
  • Gümüş, E., & Bellibaş¸ M. Ş. (2016) The effects of professional development activities on principals’ perceived instructional leadership practices: Multi-country data analysis using TALIS 2013. Educational Studies, 42(3), 287-301. doi:10.1080/03055698.2016.1172958
  • Gümüş, S., Bellibaş, M. Ş., Esen, M., & Gümüş, E. (2018) A systematic review of studies on leadership models in educational research from 1980 to 2014. Educational Management, Administration & Leadership. 46(1), 25-48. doi:10.1177/1741143216659296
  • Gürbüz, S. (2019). Amos ile yapısal eşitlik modellemesi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hair, J. F. Jr., Andreson, R. E. Tahtam, R. L., & Black, W. C. (1998). Multivariate data analysis. New Jersey: Prentice-Hall International Inc.
  • Hallinger P., Gümüş¸ S., & Bellibaş,¸ M. Ş. (2020). ‘Are principals instructional leaders yet?’ A science map of the knowledge base on instructional leadership, 1940–2018. Scientometrics, 122(3), 1629-1650. doi:10.1007/s11192-020-03360-5
  • Hallinger, P., & Kovačević, J. (2021). Science mapping the knowledge base in educational leadership and management: A longitudinal bibliometric analysis, 1960 to 2018. Educational Management Administration & Leadership, 49(1), 5-30. doi:10.1177/1741143219859002
  • Hallinger, P., & Murphy, J. (1985). Assessing the instructional management behavior of principals. Elementary School Journal, 86(2), 217-247.
  • Hallinger, P., Liu, S., & Piyaman, P. (2019). Does principal leadership make a difference in teacher professional learning? A comparative study China and Thailand. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 49(3), 341–357. doi:10.1080/03057925. 2017.1407237
  • Hambleton, R. K. (1996). Guidelines for adapting educational and psychological tests. Annual Meeting of the National Council on Measurement in Education. New York: US Educational Resources Information Center.
  • Heffernan, A., & Longmuir, F. (2019). `A school full of instructional experts': Shared instructional leadership in rural schools. Leading and Managing, 25(2), 1-13.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Huck, S. W. (2012). Reading statistics and research. Boston: Pearson.
  • Jackson, K., & Marriott, C. (2012). The interaction of principal and teacher instructional influence as a measure of leadership as an organizational quality. Educational Administration Quarterly, 48(2), 230-258. doi:10.1177/0013161X11432925
  • Kaplan, L. S., & Owings, W. A. (1999). Assistant principals: The case for shared instructional leadership. NASSP Bulletin, 83, 80-94.
  • Karacabey, M. F., Bellibaş, M. Ş., & Adams, D. (2020). Principal leadership and teacher professional learning in Turkish schools: Examining the mediating effects of collective teacher efficacy and teacher trust. Educational Studies. doi:10.1080/03055698.2020.1749835
  • Karagöz, Y., & Bardakçı, S. (2020). Bilimsel araştırmalarda kullanılan ölçme araçları ve ölçek geliştirme. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kline, R. B. (2009). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Leithwood, K., Sun, J., & Schumacker, R. (2020). How school leadership influences student learning: A test of “The four paths model”. Educational Administration Quarterly, 56(4), 570-599. doi:10.1177/0013161X19878772
  • Lunenburg, F. C., & Ornstein A. C. (2013). Eğitim yönetimi (Çev. Ed.: G. Arastaman). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ma, X., & Marion, R. (2021). Exploring how instructional leadership affects teacher efficacy: A multilevel analysis. Educational Management Administration and Leadership, 49(1), 188-207. doi:10.1177/1741143219888742
  • MacCallum, R. C., Browne, M., & Sugawara, H. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1(2), 130-149. doi:10.1037/1082- 989X.1.2.130
  • Marks, H. M., & Printy, S. M. (2003). Principal leadership and school performance: Integrating transformational and instructional leadership. Educational Administration Quarterly, 39(3), 370–397. doi:10.1177/0013161X03253412
  • McCowan, R. J., & McCowan, S. C. (1999). Item analysis for criterion-referenced tests. Buffalo, NY: CDHS, SUNY.
  • Pett, M. A., Lackey, N. R., & Sullivan, J. J. (2003). Making sense of factor analysis: The use of factor analysis for instrument development in health care research. CA: SAGE.
  • Printy, S. M., Marks, H. M., & Bowers, A. J. (2009). Integrated leadership: How principals and teachers share transformational and instructional influence. Journal of School Leadership, 19, 504-532.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schober, P., Boer, C., & Schwarte, L. A. (2018). Correlation coefficients: Appropriate use and interpretation. Anesthesia & Analgesia, 126(5), 1763-1768. doi:10.1213/ANE.0000000000002864
  • Stevens, J. P. (2002). Applied multivariate statistics for the social sciences. Hillsdale, NS: Erlbaum.
  • Şişman, M. (2016). Şişman© öğretim liderliği davranışları ölçeği: Geçerlik, güvenirlik ve norm çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(3), 375-400. doi:10.14527/kuey.2016.015
  • Şişman, M. (2018). Öğretim liderliği. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Turan, S. (2020). Liderlik nedir? K. Yılmaz (Ed.), Liderlik: Kuram-Araştırma-Uygulama içinde (ss.1-5). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Turan, S., & Bektaş, F. (2014). Liderlik. S. Turan (Ed.), Eğitim Yönetimi: Teori, Araştırma ve Uygulama içinde (ss.293-336). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ullman, J. B. (2013). Structural equation modeling. In B. G. Tabachnick, & L. S. Fidell (Eds.), Using Multivariate Statistics (pp. 681-785). Boston: Pearson.
  • Urick, A. (2016). Examining US principal perception of multiple leadership styles used to practice shared instructional leadership. Journal of Educational Administration, 54(2), 152–172. doi:10.1108/JEA-07-2014-0088
  • Urick, A., & Bowers, A. (2014). What are the different types of principals across the United States? A latent class analysis of principal perception of leadership. Educational Administration Quarterly, 50(1), 96-134. doi:10.1177/00131 61X13489019
  • Uzun, N. B., Gelbal, S., & Öğretmen, T. (2010). TIMMS-R başarı ve duyuşsal özellikler arasındaki ilişkinin modellenmesi ve modelin cinsiyetler bakımından karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 531-544.
  • Witziers, B., Bosker, R. J., & Kruger, M. L. (2003). Educational leadership and student achievement: The elusive search for an association. Educational Administrative Quarterly, 39, 398-425.
  • Yıldırım, B., & Mert, P. (2021). Örgütlerde liderlik. Y. Cerit (Ed.) Örgütsel Davranış içinde (ss. 447-469). Elazığ: ASOS Yayıncılık.
  • Yukl, G. (2018). Örgütlerde liderlik (Çev. Ed.: Ş. Çetin & R. Baltacı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Zhan, X., Anthony, A. B., Goddard, R., & Beard, K. S. (2020). Development, factor structure, and reliability of the Shared Instructional Leadership Scale in public secondary schools. Educational Management Administration & Leadership. doi:10.1177/1741143220963103
There are 54 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ümit Dilekçi 0000-0002-6205-1247

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 22 Issue: 3

Cite

APA Dilekçi, Ü. (2021). Paylaşılan Öğretimsel Liderlik: Ölçek Uyarlama Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 2484-2508. https://doi.org/10.17679/inuefd.1016019
AMA Dilekçi Ü. Paylaşılan Öğretimsel Liderlik: Ölçek Uyarlama Çalışması. INUJFE. December 2021;22(3):2484-2508. doi:10.17679/inuefd.1016019
Chicago Dilekçi, Ümit. “Paylaşılan Öğretimsel Liderlik: Ölçek Uyarlama Çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no. 3 (December 2021): 2484-2508. https://doi.org/10.17679/inuefd.1016019.
EndNote Dilekçi Ü (December 1, 2021) Paylaşılan Öğretimsel Liderlik: Ölçek Uyarlama Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 3 2484–2508.
IEEE Ü. Dilekçi, “Paylaşılan Öğretimsel Liderlik: Ölçek Uyarlama Çalışması”, INUJFE, vol. 22, no. 3, pp. 2484–2508, 2021, doi: 10.17679/inuefd.1016019.
ISNAD Dilekçi, Ümit. “Paylaşılan Öğretimsel Liderlik: Ölçek Uyarlama Çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/3 (December 2021), 2484-2508. https://doi.org/10.17679/inuefd.1016019.
JAMA Dilekçi Ü. Paylaşılan Öğretimsel Liderlik: Ölçek Uyarlama Çalışması. INUJFE. 2021;22:2484–2508.
MLA Dilekçi, Ümit. “Paylaşılan Öğretimsel Liderlik: Ölçek Uyarlama Çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 22, no. 3, 2021, pp. 2484-08, doi:10.17679/inuefd.1016019.
Vancouver Dilekçi Ü. Paylaşılan Öğretimsel Liderlik: Ölçek Uyarlama Çalışması. INUJFE. 2021;22(3):2484-508.

2017 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.