The aim of the study is to examine primary school mathematics teachers' views on routine and non-routine problems, the strategies they use in lessons, and students' problem-solving skills. The method of this research is the qualitative research method and the model is the case study. The study group of the research consists of 15 primary school mathematics teachers working in Bitlis. Data were collected with a semi-structured opinion form and analyzed with content analysis. When the results are examined, it is seen that the teachers mostly use routine problems in the lessons, they are insufficient in using problem solving strategies, they mostly use their own problems in the lessons, non-routine problems improve the metacognitive skills of the students but do not appeal to every student, and cause low motivation in the students with low success. It was seen that they stated that they did not use the problems in their lessons much, that the students generally had difficulties in understanding the problem while solving problems, that the variety of problems in the textbooks was insufficient, that it was effective to do reading-comprehension activities in order to improve the problem-solving skills of the students and to compare the problem situation with the students a lot.
Araştırmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmenlerinin rutin ve rutin olmayan problemler, derslerde kullandıkları stratejiler ve öğrencilerin problem çözme becerileri hakkındaki görüşlerini incelemektir. İlköğretim matematik öğretmenlerinin problem çözme ile ilgili görüşlerinin bilinmesinin, öğrencilerin problem çözmedeki başarısızlıklarını anlamada ve eksikliklerin belirlenmesinde yol gösterici olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmanın yöntemi nitel araştırma yöntemi, modeli ise durum çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu Bitlis’te görev yapan 15 ilköğretim matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüş formuyla veriler toplanmış ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Sonuçlara bakıldığında öğretmenlerin derslerde daha çok rutin problemleri kullandığı, problem çözme stratejilerini kullanmada yetersiz kaldığı, derslerde çoğunlukla kendi ürettikleri problemi kullandıkları, rutin olmayan problemlerin öğrencilerin üst bilişsel becerilerini geliştirdiği ancak her öğrenciye hitap etmediğini, başarısı düşük olan öğrencilerde motivasyon düşüklüğüne sebep olduğunu bu yüzden rutin olmayan problemleri derslerinde pek kullanmadıklarını, öğrencilerin problem çözerken genellikle problemi anlama basamağında zorlandıklarını, ders kitaplarında problem çeşitliliğinin yetersiz olduğunu, öğrencilerde problem çözme becerilerini geliştirmek için okuma-anlama etkinlikleri yapmanın ve problem durumuyla öğrencileri çok fazla karşılaştırmanın etkili olduğunu belirttikleri görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 23 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.