Bu araştırmada, 1996-1997 eğitim-öğretim yılı ile 2015-2016 eğitim-öğretim yılları arası ilköğretim ikinci kademe yani ortaokul olarak nitelendirilen bölümde okutulan müzik dersi öğrenci çalışma kitaplarının genel bir değerlendirmesi yapılmış olup bu yıllar arasında okutulan ders kitaplarının muhteviyatında bulunan okul şarkılarının; tonal ve makamsal yapıları, ton çeşitliliği, usul çeşitliliği ve konulara göre dağılımları ortaya çıkarılmıştır. Araştırma sürecinde, alan yazın taranmış Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilköğretim ikinci kademede, belirtilen yıllar arasında okutulan ders kitaplarına ulaşılmış, ders kitaplarının içeriği yukarıda belirlenen durumlara göre tasnif edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre; okul şarkılarının sayı olarak en fazla 7.sınıf ders kitabında olduğu, mevcut şarkıların yarısından fazlasının tonal yapıda olduğu; bu tonal yapının büyük kısmını da majör tonalitenin oluşturduğu ve ton olarak da C (do) majör tonunda olduğu; makamsal içerikli şarkıların tamamına yakının ise, basit makamlardan meydana geldiği, 1996-1997 programından 2007-2016 programına doğru, hüseyni makamındaki okul şarkıları sayısının gittikçe azalırken, hicaz makamındaki okul şarkılarının sayısının arttığı, şarkıların usullerine bakıldığında ise yine 1996-1997 programından 2007-2016 programına doğru, basit usullü şarkıların adedi azalırken, aksak ritimli usullerin sayı ve oranında artış olduğu; şarkıların tonal ve makamsal yapılarının çeşitliliğine bakıldığında ise, 1996-1997 programından 2007-2016 programına doğru tonal yapılı şarkıların belirgin olarak azaldığı, makamsal yapılı şarkıların ise, sayı ve oranlarında dikkate değer bir artış olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2024 |
Submission Date | November 22, 2023 |
Acceptance Date | March 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.