Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2024, Volume: 25 Issue: 3, 1095 - 1110, 31.12.2024
https://doi.org/10.17679/inuefd.1468985

Abstract

References

  • Agrati, L. S. (2023). Tutoring in the metaverse. Study on student-teachers’ and tutors’ perceptions about npc tutor. Frontiers in Education, 1-12. doi:10.3389/feduc.2023.1202442
  • Akpınar, B., & Akyıldız, T. Y. (2022). Yeni eğitim ekosistemi olarak metaversal öğretim. Tarih Okulu Dergisi, 15(56), 873-895. doi:10.29228/joh.56881
  • Alalwan, N., Cheng, L., Al-Samarraie, H., Yousef, R., Alzahrani, A., & Sarsam, S. (2020). Challenges and prospects of virtual reality and augmented reality utilization among primary school teachers: a developing country perspective. Studies In Educational Evaluation, 66, 1-12. doi:10.1016/j.stueduc.2020.100876
  • Alkan, S., & Bolat, Y. (2022). Eğitimde metaverse bilgilendirici bir literatür taraması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(32), 267-295. doi:10.29228/INESJOURNAL.63949
  • Alkhattabi, M. (2017). Augmented reality as e-learning tool in primary schools’ education: Barriers to teachers’ adoption. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 12(2), 91-100. doi:10.3991/ijet.v12i02.6158
  • Bahar, M., Johnstone , A. H., & Sutcliffe, R. G. (1999). Investigation of students' cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33(3), 134-141.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., & Bıçak, B. (2022). Geleneksel ve alternatif ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Batdı, V., Akyol, A., & Arslan, M. (2022). Eğitimde metaverse kullanımı. T. Talan, & V. Batdı (Ed.), Teknoloji çağında eğitim ve güncel yaklaşımlar içinde (1. baskı, ss. 23-50). Efe Akademi Yayınları.
  • Berger, M., Jucker, A. H., & Locher, M. A. (2016). Interaction and space in the virtual world of second life. Journal of Pragmatics, 101, 83-100. doi:10.1016/j.pragma.2016.05.009
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Chen, X., Zou, D., Xie, H., & Wang, F. L. (2023). Metaverse in education: Contributors, cooperations, and research themes. IEEE Transactions on Learning Technologies, 16(6), 1111-1129. doi:10.1109/TLT.2023.3277952
  • Codish, D., & Ravid, G. (2014). Academic course gamification: The art of perceived playfulness. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 10, 131-151. doi:10.28945/2066
  • Creswell, J. W. (2017). Research design qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. (S. B. Demir, Çev.) Eğiten Kitap.
  • Dagli, G., Muhtaroglu, M. B., Bastas, M., & Altinay, F. (2023). Evaluation of primary school managers' duties in digital transformation. Revista de Gestão e Secretariado (Management and Administrative Professional Review), 14(9), 15227-15249. doi:10.7769/gesec.v14i9.2524
  • Damar, M. (2021). Metaverse shape of your life for future: A bibliometric snapshot. Journal of Metaverse, 1(1), 1-8. doi:10.48550/arXiv.2112.12068
  • Demir, D. (2018). Algoritma öğretiminde sanal gerçeklik kullanımına yönelik öğrenci görüşlerinin öğrenme stilleri bağlamında incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demitriadou, E., Stavroulia, K.-E., & Lanitis, A. (2020). Comparative evaluation of airtual and augmented reality for teaching mathematics in primary education. Education and Information Technologies , 25, 381-401. doi:10.1007/s10639-019-09973-5
  • Díaz, J. M., Andrés, C., Saldaña, D., & Alberto, C. (2020). Virtual world as a resource for hybrid education. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(15), 94-109. doi:10.3991/ijet.v15i15.13025
  • Duan, H., Li, J., Fan, S., Lin, Z., Wu, X., & Cai, W. (2021). Metaverse for social good: A university campus prototype. In Proceedings of the 29th ACM International Conference on Multimedia (MM'21) (s. 153-161). New York, USA: Virtual Event, China.
  • Ercan, F., Taşdere, A., & Ercan, N. (2010). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla bilişsel yapının ve kavramsal değişimin gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(2), 136-154.
  • Estudante, A., & Dietrich, N. (2020). Using augmented reality to stimulate students and diffuse escape game activities to larger audiences. Journal of Chemical Education, 97(5), 1368-1374. doi:10.1021/acs.jchemed.9b00933
  • Falchuk, B., Loeb, S., & Neff, R. (2018). The social metaverse: Battle for privacy. IEEE Technology and Society Magazine , 37(2), 52-61. doi:10.1109/MTS.2018.2826060
  • Han, H., & Hong, S. (2022). A study on analyzing teachers’ perception and needs of using metaverse in elementary online learning environment. Journal of Digital Contents Society, 23(8), 1383-1397. doi:10.9728/dcs.2022.23.8.1383
  • Hao, L. F. (2023). Building participatory teaching agents and teaching roles for elementary students in the metaverse context. Journal of Namibian Studies: History Politics Culture, 33, 3391-3412. doi:https://doi.org/10.59670/jns.v33i.2465
  • Hirsh-Pasek, K., Zosh, J. M., Hadani, H. S., Golinkoff, R. M., Clark, K., Donohue, C., & Wartella, E. (2022). A Whole new world: Education meets the metaverse. Center for Education at Brookings.
  • Hovardas, T., & Korfiatis, K. (2006). Word associations as a tool for assessing conceptual change in science education. Learning and Instruction, 16(5), 416-432. doi:10.1016/j.learninstruc.2006.09.003
  • Hui, J., Zhou, Y., Mohamed, O., Di, W., Zhang, L., & Zhang, S. (2022). Research on art teaching practice supported by virtual reality (VR) technology in the primary schools. Sustainability, 14(3), 1246-1261. doi: 10.3390/su14031246
  • Kalınkara, Y., & Özdemir, O. (2022). Metaverse teknolojileri ve eğitimde kullanımı. Y. Doğan , & N. Şen Ersoy (Ed.), Eğitimde metaverse: Kuram ve uygulamalar içinde (1. baskı, ss. 51-70). Efe Akademi.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • King, R., & Hera, T. (2020). Fortnite streamers as influencers: A study on gamers’ perceptions. The Computer Games Journal , 9(4), 1-20. doi:10.1007/s40869-020-00112-6
  • Korenova, L., & Fuchsova, M. (2019). Visualisation in basic science and engineering education of future primary school teachers in human biology education using augmented reality. European Journal of Contemporary Education, 8(1), 92-102. doi:10.13187/ejced.2019.1.92
  • Kuş, O. (2021). Metaverse: ‘Dijital büyük patlamada’ fırsatlar ve endişelere yönelik algılar. Intermedia International e-Journal, 8(15), 245-266. https://doi.org/10.21645/intermedia.2021.109
  • Laine, J., Korhonen, T., & Hakkarainen, K. (2023). Primary school students’ experiences of immersive virtual reality use in the classroom. Cogent Education, 10(1), 1-22. https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2196896
  • Lee, H., Woo, D., & Yu, S. (2022). Virtual reality metaverse system supplementing remote education methods: Based on aircraft maintenance simulation. Applied Sciences, 12(5), 1-15.
  • Lee, L.-H., Braud, T., Zhou, P., Wang, L., Xu, D., Lin, Z., . . . Hui, P. (2021). All one needs to know about metaverse: A complete survey on technological singularity, virtual ecosystem, and research agenda. Journal of Latex Class Files, 14(8), 1-66.
  • Lee, S.-H., Park, B.-S., & Son, J.-M. (2022). The elementary classes of metaverse map creation for global citizenship education. Journal of Digital Contents Society, 23(7), 1205-1212. doi:10.9728/dcs.2022.23.7.1205
  • Lin, H., Wan, S., Gan, W., Chen, J., & Chao, H.-C. (2022). Metaverse in education: Vision, opportunities, and challenges. 2022 IEEE International Conference on Big Data (Big Data), 2857-2866.
  • Lopes, L. O., & Gonçalves, V. (2021). Evaluation of the augmented reality educational application for the 2nd cycle of primary school. (s. 1-6). 2021 16th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI). doi:10.23919/CISTI52073.2021.9476454
  • López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Moreno-Guerrero, A.-J., & Lampropoulos, G. (2023). Metaverso en educación: una revisión sistemática. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(73), 2-31. https://doi.org/10.6018/red.511421
  • MacCallum, K., & Parsons, D. (2019). Teacher perspectives on mobile augmented reality: The potential of metaverse for learning. (s. 21-28). Delft, Netherlands: 18th World Conference on Mobile and Contextual Learning (mLearn 2019).
  • Mystakidis, S. (2022). Metaverse. Encyclopedia, 2(1), 486-497.
  • Onu, P., Pradhan, A., & Mbohwa , C. (2023). Potential to use metaverse for future teaching and learning. Education and Information Technologies, 6(9), 170-182. doi:https://doi.org/10.1007/s10639-023-12167-9
  • Orhan Karsak, H. G. (2017). Investigation of teacher candidates' opinions about instructional technologies and material usage. Journal of Education and Training Studies, 5(5), 204-2016.
  • Palamar, S. P., Bielienka, G. V., Ponomarenko, T. O., Kozak, L. V., Nezhyva, L. L., & Voznyak, A. V. (2021). Formation of readiness of future teachers to use augmented reality in the educational process of preschool and primary education. 4th International Workshop on Augmented Reality in Education (s. 334-350). AREdu 2021.
  • Patterson, T., & Han, I. (2019). Learning to teach with virtual reality: Lessons from one elementary teacher. TechTrends, 63(1), 463–469. doi:10.1007/s11528-019-00401-6
  • Rachmadtullah, R., Setiawan, B., Wasesa, A. J., & Wicaksono, J. W. (2022). Elementary school teachers’ perceptions of the potential of metaverse technology as a transformation of interactive learning media in Indonesia. International Journal of Innovative Research and Scientific Studies, 6(1), 128-136. doi:10.53894/ijirss.v6i1.1119
  • Reis, R., Escudeiro, P. M., & Escudeiro, N. F. (2012). Comparing social virtual worlds for educational purposes. Education, 1(1), 21-26. doi:10.5923/j.edu.20110101.04
  • Sarıtaş, M. T., & Topraklıkoğlu, K. (2022). Systematic literature review on the use of metaverse in education. International Journal of Technology in Education (IJTE), 5(4), 586-607. https://doi.org/10.46328/ijte.319
  • Singh, J., Malhotra, M., & Sharma, N. (2022). Metaverse in education: An overview. D. Bathla, & A. Singh (Ed.), Applying Metalytics to Measure Customer Experience in the Metaverse içinde (1. baskı, ss. 135-142). Business Science Reference.
  • Sontay, G., & Karamustafaoğlu, O. (2023). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğretim sürecinde kullanılmasına yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 311-329. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2023.09.03.002
  • Sparkes, M. (2021). What is a metaverse. New Scientist, 251(3348), 1-18.
  • Suh, W., & Ahn, S. (2022). Utilizing the metaverse for learner-centered constructivist education in the post-pandemic era: An analysis of elementary school students. Journal of Intelligence, 10(1), 1-15. doi: 10.3390/jintelligence10010017.
  • Taşdere, A., & Kaya, M. F. (2016). İlkokul Türkçe eğitimi için alternatif bir ölçme değerlendirme tekniği: Kelime ilişkilendirme testi (KİT). International Periodical forthe Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(9), 803-820.
  • Tlili, A., Huang, R., Shehata, B., Liu, D., Zhao, J., Metwally, A. S., Burgos, D. (2022). Is metaverse in education a blessingor a curse: A combined content and bibliometric analysis. Smart Learning Environments, 9:24(2022), 1-31.
  • Tokcan, H. (2015). Sosyal bilgilerde kavram öğretimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Türk, G. D., & Darı, A. B. (2022). Metaverse’de bireyin toplumsallaşma süreci. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 277-297. https://doi.org/10.30692/sisad.1074030
  • Tzima, S., Styliaras, G., & Bassounas, A. (2019). Augmented reality applications in education: Teachers point of view. Education Sciences, 9(99), 1-18. doi:10.3390/educsci9020099
  • Uyar, A., & Şan, İ. (2022). Metaverse ve eğitim. Y. Söğüt, & M. Birol (Ed.), Sanal dünya sosyal medyada metalar ve metaverse içinde (1. baskı, ss. 157-184). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Walstra, K. A., Cronje, J., & Vandeyar, T. (2023). A review of virtual reality from primary school teachers’ perspectives. The Electronic Journal of e-Learning, SI XR Preview, 00-00. doi:10.34190/ejel.21.4.3060
  • Wangid, M. N., Rudyanto, H. E., & Gunartati, G. (2020). The use of ar-assisted storybook to reduce mathematical anxiety on elementary school students. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), 14(6), 195-200.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yue, K. (2022). Breaking down the barrier between teachers and students by using metaverse technology in education: Based on a survey and analysis of Shenzhen city, China. 13th International Conference on E-Education, E-Business, E-Management, and E-Learning (s. 40-44). IC4E '22: Proceedings of the 2022. https://doi.org/10.1145/3514262.3514345

Öğretmence Metaverse: İlkokul Öğretmenlerinin Metaverse ile İlgili Bilişsel Yapısı

Year 2024, Volume: 25 Issue: 3, 1095 - 1110, 31.12.2024
https://doi.org/10.17679/inuefd.1468985

Abstract

Öğretmenlerin, eğitimde kullanımının yaygınlaşması beklenen metaverse ile ilgili algıları, günümüz neslinin metaverse’e yönelik tutumunu etkileyebilir. Bu araştırmanın temel amacı, sınıf öğretmenlerinin metaverse’e ilişkin bilişsel yapılarını ortaya çıkarmaktır. Bu çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, Malatya ilinde 2023-2024 Eğitim-öğretim yılında devlet okullarda çalışan 42 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Katılımcıların belirlenmesinde, uygun örnekleme yöntemi ve kartopu örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, kelime ilişkilendirme testi ile toplanmıştır. Katılımcılar, metaverse kavramını 183 kelime ile ilişkilendirmişlerdir. Araştırma verilerinin analizinde, içerik analizinden faydalanılmıştır. İlişkilendirilen kelimelerin frekansları belirlenmiş, kesme noktaları belirlenerek kavram ağında gösterilmiştir. Yapılan analizler neticesinde; “metaverse yapısı”, “ekonomik düzen”, “internetin evrimi”, “metaverse teknolojileri”, “eğitim”, “olası tehlikeler”, “uzay” ve “sosyal metaverse” temalarına ulaşılmıştır. Eğitimin salt sanal ve dijital bir ortama evrilmesindense, metaverse teknolojilerinin eğitime hibrit model ile entegre edilmesinin daha doğru olacağı düşünülmektedir.

References

  • Agrati, L. S. (2023). Tutoring in the metaverse. Study on student-teachers’ and tutors’ perceptions about npc tutor. Frontiers in Education, 1-12. doi:10.3389/feduc.2023.1202442
  • Akpınar, B., & Akyıldız, T. Y. (2022). Yeni eğitim ekosistemi olarak metaversal öğretim. Tarih Okulu Dergisi, 15(56), 873-895. doi:10.29228/joh.56881
  • Alalwan, N., Cheng, L., Al-Samarraie, H., Yousef, R., Alzahrani, A., & Sarsam, S. (2020). Challenges and prospects of virtual reality and augmented reality utilization among primary school teachers: a developing country perspective. Studies In Educational Evaluation, 66, 1-12. doi:10.1016/j.stueduc.2020.100876
  • Alkan, S., & Bolat, Y. (2022). Eğitimde metaverse bilgilendirici bir literatür taraması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(32), 267-295. doi:10.29228/INESJOURNAL.63949
  • Alkhattabi, M. (2017). Augmented reality as e-learning tool in primary schools’ education: Barriers to teachers’ adoption. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 12(2), 91-100. doi:10.3991/ijet.v12i02.6158
  • Bahar, M., Johnstone , A. H., & Sutcliffe, R. G. (1999). Investigation of students' cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33(3), 134-141.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., & Bıçak, B. (2022). Geleneksel ve alternatif ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Batdı, V., Akyol, A., & Arslan, M. (2022). Eğitimde metaverse kullanımı. T. Talan, & V. Batdı (Ed.), Teknoloji çağında eğitim ve güncel yaklaşımlar içinde (1. baskı, ss. 23-50). Efe Akademi Yayınları.
  • Berger, M., Jucker, A. H., & Locher, M. A. (2016). Interaction and space in the virtual world of second life. Journal of Pragmatics, 101, 83-100. doi:10.1016/j.pragma.2016.05.009
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Chen, X., Zou, D., Xie, H., & Wang, F. L. (2023). Metaverse in education: Contributors, cooperations, and research themes. IEEE Transactions on Learning Technologies, 16(6), 1111-1129. doi:10.1109/TLT.2023.3277952
  • Codish, D., & Ravid, G. (2014). Academic course gamification: The art of perceived playfulness. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 10, 131-151. doi:10.28945/2066
  • Creswell, J. W. (2017). Research design qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. (S. B. Demir, Çev.) Eğiten Kitap.
  • Dagli, G., Muhtaroglu, M. B., Bastas, M., & Altinay, F. (2023). Evaluation of primary school managers' duties in digital transformation. Revista de Gestão e Secretariado (Management and Administrative Professional Review), 14(9), 15227-15249. doi:10.7769/gesec.v14i9.2524
  • Damar, M. (2021). Metaverse shape of your life for future: A bibliometric snapshot. Journal of Metaverse, 1(1), 1-8. doi:10.48550/arXiv.2112.12068
  • Demir, D. (2018). Algoritma öğretiminde sanal gerçeklik kullanımına yönelik öğrenci görüşlerinin öğrenme stilleri bağlamında incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demitriadou, E., Stavroulia, K.-E., & Lanitis, A. (2020). Comparative evaluation of airtual and augmented reality for teaching mathematics in primary education. Education and Information Technologies , 25, 381-401. doi:10.1007/s10639-019-09973-5
  • Díaz, J. M., Andrés, C., Saldaña, D., & Alberto, C. (2020). Virtual world as a resource for hybrid education. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(15), 94-109. doi:10.3991/ijet.v15i15.13025
  • Duan, H., Li, J., Fan, S., Lin, Z., Wu, X., & Cai, W. (2021). Metaverse for social good: A university campus prototype. In Proceedings of the 29th ACM International Conference on Multimedia (MM'21) (s. 153-161). New York, USA: Virtual Event, China.
  • Ercan, F., Taşdere, A., & Ercan, N. (2010). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla bilişsel yapının ve kavramsal değişimin gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(2), 136-154.
  • Estudante, A., & Dietrich, N. (2020). Using augmented reality to stimulate students and diffuse escape game activities to larger audiences. Journal of Chemical Education, 97(5), 1368-1374. doi:10.1021/acs.jchemed.9b00933
  • Falchuk, B., Loeb, S., & Neff, R. (2018). The social metaverse: Battle for privacy. IEEE Technology and Society Magazine , 37(2), 52-61. doi:10.1109/MTS.2018.2826060
  • Han, H., & Hong, S. (2022). A study on analyzing teachers’ perception and needs of using metaverse in elementary online learning environment. Journal of Digital Contents Society, 23(8), 1383-1397. doi:10.9728/dcs.2022.23.8.1383
  • Hao, L. F. (2023). Building participatory teaching agents and teaching roles for elementary students in the metaverse context. Journal of Namibian Studies: History Politics Culture, 33, 3391-3412. doi:https://doi.org/10.59670/jns.v33i.2465
  • Hirsh-Pasek, K., Zosh, J. M., Hadani, H. S., Golinkoff, R. M., Clark, K., Donohue, C., & Wartella, E. (2022). A Whole new world: Education meets the metaverse. Center for Education at Brookings.
  • Hovardas, T., & Korfiatis, K. (2006). Word associations as a tool for assessing conceptual change in science education. Learning and Instruction, 16(5), 416-432. doi:10.1016/j.learninstruc.2006.09.003
  • Hui, J., Zhou, Y., Mohamed, O., Di, W., Zhang, L., & Zhang, S. (2022). Research on art teaching practice supported by virtual reality (VR) technology in the primary schools. Sustainability, 14(3), 1246-1261. doi: 10.3390/su14031246
  • Kalınkara, Y., & Özdemir, O. (2022). Metaverse teknolojileri ve eğitimde kullanımı. Y. Doğan , & N. Şen Ersoy (Ed.), Eğitimde metaverse: Kuram ve uygulamalar içinde (1. baskı, ss. 51-70). Efe Akademi.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • King, R., & Hera, T. (2020). Fortnite streamers as influencers: A study on gamers’ perceptions. The Computer Games Journal , 9(4), 1-20. doi:10.1007/s40869-020-00112-6
  • Korenova, L., & Fuchsova, M. (2019). Visualisation in basic science and engineering education of future primary school teachers in human biology education using augmented reality. European Journal of Contemporary Education, 8(1), 92-102. doi:10.13187/ejced.2019.1.92
  • Kuş, O. (2021). Metaverse: ‘Dijital büyük patlamada’ fırsatlar ve endişelere yönelik algılar. Intermedia International e-Journal, 8(15), 245-266. https://doi.org/10.21645/intermedia.2021.109
  • Laine, J., Korhonen, T., & Hakkarainen, K. (2023). Primary school students’ experiences of immersive virtual reality use in the classroom. Cogent Education, 10(1), 1-22. https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2196896
  • Lee, H., Woo, D., & Yu, S. (2022). Virtual reality metaverse system supplementing remote education methods: Based on aircraft maintenance simulation. Applied Sciences, 12(5), 1-15.
  • Lee, L.-H., Braud, T., Zhou, P., Wang, L., Xu, D., Lin, Z., . . . Hui, P. (2021). All one needs to know about metaverse: A complete survey on technological singularity, virtual ecosystem, and research agenda. Journal of Latex Class Files, 14(8), 1-66.
  • Lee, S.-H., Park, B.-S., & Son, J.-M. (2022). The elementary classes of metaverse map creation for global citizenship education. Journal of Digital Contents Society, 23(7), 1205-1212. doi:10.9728/dcs.2022.23.7.1205
  • Lin, H., Wan, S., Gan, W., Chen, J., & Chao, H.-C. (2022). Metaverse in education: Vision, opportunities, and challenges. 2022 IEEE International Conference on Big Data (Big Data), 2857-2866.
  • Lopes, L. O., & Gonçalves, V. (2021). Evaluation of the augmented reality educational application for the 2nd cycle of primary school. (s. 1-6). 2021 16th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI). doi:10.23919/CISTI52073.2021.9476454
  • López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Moreno-Guerrero, A.-J., & Lampropoulos, G. (2023). Metaverso en educación: una revisión sistemática. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(73), 2-31. https://doi.org/10.6018/red.511421
  • MacCallum, K., & Parsons, D. (2019). Teacher perspectives on mobile augmented reality: The potential of metaverse for learning. (s. 21-28). Delft, Netherlands: 18th World Conference on Mobile and Contextual Learning (mLearn 2019).
  • Mystakidis, S. (2022). Metaverse. Encyclopedia, 2(1), 486-497.
  • Onu, P., Pradhan, A., & Mbohwa , C. (2023). Potential to use metaverse for future teaching and learning. Education and Information Technologies, 6(9), 170-182. doi:https://doi.org/10.1007/s10639-023-12167-9
  • Orhan Karsak, H. G. (2017). Investigation of teacher candidates' opinions about instructional technologies and material usage. Journal of Education and Training Studies, 5(5), 204-2016.
  • Palamar, S. P., Bielienka, G. V., Ponomarenko, T. O., Kozak, L. V., Nezhyva, L. L., & Voznyak, A. V. (2021). Formation of readiness of future teachers to use augmented reality in the educational process of preschool and primary education. 4th International Workshop on Augmented Reality in Education (s. 334-350). AREdu 2021.
  • Patterson, T., & Han, I. (2019). Learning to teach with virtual reality: Lessons from one elementary teacher. TechTrends, 63(1), 463–469. doi:10.1007/s11528-019-00401-6
  • Rachmadtullah, R., Setiawan, B., Wasesa, A. J., & Wicaksono, J. W. (2022). Elementary school teachers’ perceptions of the potential of metaverse technology as a transformation of interactive learning media in Indonesia. International Journal of Innovative Research and Scientific Studies, 6(1), 128-136. doi:10.53894/ijirss.v6i1.1119
  • Reis, R., Escudeiro, P. M., & Escudeiro, N. F. (2012). Comparing social virtual worlds for educational purposes. Education, 1(1), 21-26. doi:10.5923/j.edu.20110101.04
  • Sarıtaş, M. T., & Topraklıkoğlu, K. (2022). Systematic literature review on the use of metaverse in education. International Journal of Technology in Education (IJTE), 5(4), 586-607. https://doi.org/10.46328/ijte.319
  • Singh, J., Malhotra, M., & Sharma, N. (2022). Metaverse in education: An overview. D. Bathla, & A. Singh (Ed.), Applying Metalytics to Measure Customer Experience in the Metaverse içinde (1. baskı, ss. 135-142). Business Science Reference.
  • Sontay, G., & Karamustafaoğlu, O. (2023). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğretim sürecinde kullanılmasına yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 311-329. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2023.09.03.002
  • Sparkes, M. (2021). What is a metaverse. New Scientist, 251(3348), 1-18.
  • Suh, W., & Ahn, S. (2022). Utilizing the metaverse for learner-centered constructivist education in the post-pandemic era: An analysis of elementary school students. Journal of Intelligence, 10(1), 1-15. doi: 10.3390/jintelligence10010017.
  • Taşdere, A., & Kaya, M. F. (2016). İlkokul Türkçe eğitimi için alternatif bir ölçme değerlendirme tekniği: Kelime ilişkilendirme testi (KİT). International Periodical forthe Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(9), 803-820.
  • Tlili, A., Huang, R., Shehata, B., Liu, D., Zhao, J., Metwally, A. S., Burgos, D. (2022). Is metaverse in education a blessingor a curse: A combined content and bibliometric analysis. Smart Learning Environments, 9:24(2022), 1-31.
  • Tokcan, H. (2015). Sosyal bilgilerde kavram öğretimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Türk, G. D., & Darı, A. B. (2022). Metaverse’de bireyin toplumsallaşma süreci. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 277-297. https://doi.org/10.30692/sisad.1074030
  • Tzima, S., Styliaras, G., & Bassounas, A. (2019). Augmented reality applications in education: Teachers point of view. Education Sciences, 9(99), 1-18. doi:10.3390/educsci9020099
  • Uyar, A., & Şan, İ. (2022). Metaverse ve eğitim. Y. Söğüt, & M. Birol (Ed.), Sanal dünya sosyal medyada metalar ve metaverse içinde (1. baskı, ss. 157-184). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Walstra, K. A., Cronje, J., & Vandeyar, T. (2023). A review of virtual reality from primary school teachers’ perspectives. The Electronic Journal of e-Learning, SI XR Preview, 00-00. doi:10.34190/ejel.21.4.3060
  • Wangid, M. N., Rudyanto, H. E., & Gunartati, G. (2020). The use of ar-assisted storybook to reduce mathematical anxiety on elementary school students. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), 14(6), 195-200.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yue, K. (2022). Breaking down the barrier between teachers and students by using metaverse technology in education: Based on a survey and analysis of Shenzhen city, China. 13th International Conference on E-Education, E-Business, E-Management, and E-Learning (s. 40-44). IC4E '22: Proceedings of the 2022. https://doi.org/10.1145/3514262.3514345
There are 62 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Instructional Technologies
Journal Section Articles
Authors

Fatih Kaya 0000-0002-3782-3639

İsmail Şan 0000-0003-0780-0169

Publication Date December 31, 2024
Submission Date April 16, 2024
Acceptance Date November 27, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 25 Issue: 3

Cite

APA Kaya, F., & Şan, İ. (2024). Öğretmence Metaverse: İlkokul Öğretmenlerinin Metaverse ile İlgili Bilişsel Yapısı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 1095-1110. https://doi.org/10.17679/inuefd.1468985
AMA Kaya F, Şan İ. Öğretmence Metaverse: İlkokul Öğretmenlerinin Metaverse ile İlgili Bilişsel Yapısı. INUJFE. December 2024;25(3):1095-1110. doi:10.17679/inuefd.1468985
Chicago Kaya, Fatih, and İsmail Şan. “Öğretmence Metaverse: İlkokul Öğretmenlerinin Metaverse Ile İlgili Bilişsel Yapısı”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25, no. 3 (December 2024): 1095-1110. https://doi.org/10.17679/inuefd.1468985.
EndNote Kaya F, Şan İ (December 1, 2024) Öğretmence Metaverse: İlkokul Öğretmenlerinin Metaverse ile İlgili Bilişsel Yapısı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 3 1095–1110.
IEEE F. Kaya and İ. Şan, “Öğretmence Metaverse: İlkokul Öğretmenlerinin Metaverse ile İlgili Bilişsel Yapısı”, INUJFE, vol. 25, no. 3, pp. 1095–1110, 2024, doi: 10.17679/inuefd.1468985.
ISNAD Kaya, Fatih - Şan, İsmail. “Öğretmence Metaverse: İlkokul Öğretmenlerinin Metaverse Ile İlgili Bilişsel Yapısı”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25/3 (December 2024), 1095-1110. https://doi.org/10.17679/inuefd.1468985.
JAMA Kaya F, Şan İ. Öğretmence Metaverse: İlkokul Öğretmenlerinin Metaverse ile İlgili Bilişsel Yapısı. INUJFE. 2024;25:1095–1110.
MLA Kaya, Fatih and İsmail Şan. “Öğretmence Metaverse: İlkokul Öğretmenlerinin Metaverse Ile İlgili Bilişsel Yapısı”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 25, no. 3, 2024, pp. 1095-10, doi:10.17679/inuefd.1468985.
Vancouver Kaya F, Şan İ. Öğretmence Metaverse: İlkokul Öğretmenlerinin Metaverse ile İlgili Bilişsel Yapısı. INUJFE. 2024;25(3):1095-110.

2017 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.