Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin Araştırma Okuryazarlıklarının İncelenmesi

Year 2024, Volume: 25 Issue: 3, 1509 - 1528, 31.12.2024
https://doi.org/10.17679/inuefd.1507136

Abstract

Sonuçlar, öğretmenlerin araştırma okuryazarlığı becerilerinin yüksek düzeyde olduğunu ortaya koymuştur. Cinsiyet açısından anlamlı bir farklılık bulunmamış, ancak lisansüstü eğitim almış öğretmenlerin araştırma okuryazarlığı becerilerinin lisans mezunu öğretmenlere göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, hizmet içi eğitim alma durumu ve hizmet yılı değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar gözlenmemiştir. Sayısal branş öğretmenlerinin araştırma okuryazarlığı becerilerinin sözel branş öğretmenlerine göre daha yüksek olduğu belirlenmiş ve okul öncesinde görev yapan öğretmenlerin, lisede görev yapan öğretmenlere kıyasla daha yüksek araştırma okuryazarlığı becerilerine sahip oldukları tespit edilmiştir. Bu sonuçlar, öğretmen yetiştiren kurumlar ve hizmet içi eğitim programları için müfredat güncellemelerinde dikkate alınabilir.

References

  • Baş, F. (2017). Matematik öğretmenlerinin eğitim araştırmalarını takip etme durumları ve araştırmalara yönelik tutumları: Türkiye örneği. Eğitim ve Bilim, 42(189). http://dx.doi.org/10.15390/EB.2017.6533
  • Boyd, P. (2022). Teachers’ research literacy as research-informed professional judgment. In P. Boyd, A. Szplit, & Z. Zbróg (Eds.), Developing teachers’ research literacy: International perspectives (pp. 17-43). Wydawnictwo Libron.
  • Butt, I.H., & Shams, J.A. (2013). Master in education student attitudes towards research: A comparison between two public sector universities in Punjab. South Asian Studies A Research Journal of South Asian Studies, 28(1), 97-105. http://111.68.103.26/journals/index.php/IJSAS/article/viewFile/2870/1116
  • Cousins, J. B., & Leithwood, K. A. (1993). Enhancing knowledge utilization as a strategy for school improvement. Knowledge: Creation, Diffusion, Utilization, 14(3), 305-333.
  • Çelebi, M. (2021). Investigation of the attitudes and competencies of teachers in project schools towards scientific research in developing country. Journal of Teacher Education and Educators, 10(1), 99-125. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1310240.pdf
  • Dawson B., & Trapp RG. (2001). Probability related topics to make inferences about the data. Basic and clinical biostatistics. 3rd Edition, Lange Medical Books / Mcgraw-Hill Medical Publishing Division
  • Day, C. (2013). Teacher Quality in TheTwenty First Century: New Lives, Old Truths. İçinde X. Zhu, ve K. Zeichner (Ed.), Preparing teachers fort he 21st century (s. 21-38). Berlin Heidelberg: Springer.
  • Ekici, F.Y. (2017). Examination Of The Attitudes of Preschool Teacher Candidates and Teacher Candidates in Other Branches Towards Scientific Research in Terms of Some Variables. European Journal of Educational Research, 6(1), 1-13. https://doi.org/10.12973/eu-jer.6.1.1
  • Eriksen, T. M., & Brevik, L. M. (2023). Developing a "research literacy way of thinking" in initial teacher education: Students as co-researchers. In I. Menter (Ed.), The Palgrave handbook of teacher education research (pp. 231–256). Springer International Publishing.
  • Froehlich, D. E., Hobusch, U. & Moeslinger, K. (2021). Research methods in teacher education: meaningful engagement through service-learning. Frontiers in Education, 6(178), 1-8. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.680404
  • Görgülü Arı, A., & Arslan, K. (2020). Lisansüstü fen bilimleri öğretmenlerinin araştırma okuryazarlığı beceri düzeyleri. Journal of International Social Research, 13(75). https://doi.org/10.17719/jisr.2019.3203
  • Güvendi, B., ve Serin, H. (2019). Sınıf Öğretmenliği adaylarının oyun ve fiziksel etkinlikler dersine yönelik tutumları ile fiziksel aktiviteye katılım motivasyonlarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 1957-1968. https://doi.org/10.17755/esosder.573789
  • Hall, E. (2009). Engaging in and engaging with research: Teacher inquiry and development. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 15(6), 669–81. https://doi.org/10.1080/13540600903356985
  • Hanushek, E. A. ve Rivkin, S. G. (2010). Generalizations About Using Value-Added Measures of Teacher Quality. The American Economic Review, 100(2), 267-271.
  • Kaplanoğlu, E. (2014). Mesleki stresin temel nedenleri ve muhtemel sonuçları: Manisa ilindeki SMMM’ler üzerine bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 64, 131-150. https://doi.org/10.25095/mufad.396494
  • Karafil, B. (2023). Exploring the relationship between teachers’ lifelong learning tendencies and research literacy levels. Van Yüzüncü Yıl University Journal of Education, 20(3), 1269-1288. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1353489
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Keser Aschenberger, F., & Pfeffer, T. (2021). Concept of research literacy in academic continuing education: A systematic review. European Journal of University Lifelong Learning, 5(1), 43-58. https://doi.org/10.53807/0501royf
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-6. https://doi.org/10.5455/jmood.20130325011730
  • Kır Yiğit, M., & Özalemdar, L. (2022). Research literacy skills of biology and science teachers. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 7(17), 472–494. https://doi.org/10.35826/ijetsar.432
  • Kozikoğlu, İ., ve Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Nye, B., Konstantopoulos, S. ve Hedges, L. (2004). How Large Are Teacher Effects?. Educational Evaluation and Policy Analysis, 26, 237–257.
  • OECD (Organisation for Economic Co-Operation) (2005). Teachers matter: Attracting, developing and retaining effective teachers. https://www.oecd.org/edu/school/34990905.pdf
  • Peterson, P., Clark, C. M., & Dickson, W. P.(1990). Educational psychology as a foundation in teacher education: Reforming an old Notion https://education.msu.edu/NCRTL/PDFs/NCRTL/IssuePapers/ip899.pdf
  • Polat, M. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 77-90. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/411555
  • Salvan, V. J. C., & Hambre, M. M. (2020). Teachers’ demographic profile on the learners’ performance using K-12 Earth and Space module. Journal of Education & Social Policy, 7(4), 124–135. https://doi.org/10.30845/jesp.v7n4p16
  • Solomon, A., Wilson, G. ve Taylor, T. (2012). 100% Information Literacy Success. USA: Wadsworth Publishing.
  • Tabachnick, B. G. and Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, Pearson.
  • Tuncer, M. (2020). Nicel araştırma desenleri. In O. Behçet & Ç. Ahmet (Eds.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (pp. 205-227). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO (2017). Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü, Guidelines on adaptation of the UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. https://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214726.pdf
  • Yenilmez, K., & Ata, A. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının bilimsel araştırmalara yönelik tutumlarının incelenmesi. In X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri e-Kitabı (Vol. 27, p. 30).
  • Yıldız, D , Kılıç, M , Gülmez, D ve Yavuz, M . (2019). Öğretmenlerin Araştırma Okuryazarlığı Becerileri: Ölçek Geliştirme Çalışması. Turkish Journal of Educational Studies , 6 (1) , 45-65. https://doi.org/10.33907/turkjes.500780
  • Zhao, Y., Pinto Llorente, A. M., Sánchez Gómez, M. C., & Zhao, L. (2021). The impact of gender and years of teaching experience on college teachers’ digital competence: An empirical study on teachers in Gansu Agricultural University. Sustainability, 13(8), 4163. https://doi.org/10.3390/su13084163
Year 2024, Volume: 25 Issue: 3, 1509 - 1528, 31.12.2024
https://doi.org/10.17679/inuefd.1507136

Abstract

References

  • Baş, F. (2017). Matematik öğretmenlerinin eğitim araştırmalarını takip etme durumları ve araştırmalara yönelik tutumları: Türkiye örneği. Eğitim ve Bilim, 42(189). http://dx.doi.org/10.15390/EB.2017.6533
  • Boyd, P. (2022). Teachers’ research literacy as research-informed professional judgment. In P. Boyd, A. Szplit, & Z. Zbróg (Eds.), Developing teachers’ research literacy: International perspectives (pp. 17-43). Wydawnictwo Libron.
  • Butt, I.H., & Shams, J.A. (2013). Master in education student attitudes towards research: A comparison between two public sector universities in Punjab. South Asian Studies A Research Journal of South Asian Studies, 28(1), 97-105. http://111.68.103.26/journals/index.php/IJSAS/article/viewFile/2870/1116
  • Cousins, J. B., & Leithwood, K. A. (1993). Enhancing knowledge utilization as a strategy for school improvement. Knowledge: Creation, Diffusion, Utilization, 14(3), 305-333.
  • Çelebi, M. (2021). Investigation of the attitudes and competencies of teachers in project schools towards scientific research in developing country. Journal of Teacher Education and Educators, 10(1), 99-125. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1310240.pdf
  • Dawson B., & Trapp RG. (2001). Probability related topics to make inferences about the data. Basic and clinical biostatistics. 3rd Edition, Lange Medical Books / Mcgraw-Hill Medical Publishing Division
  • Day, C. (2013). Teacher Quality in TheTwenty First Century: New Lives, Old Truths. İçinde X. Zhu, ve K. Zeichner (Ed.), Preparing teachers fort he 21st century (s. 21-38). Berlin Heidelberg: Springer.
  • Ekici, F.Y. (2017). Examination Of The Attitudes of Preschool Teacher Candidates and Teacher Candidates in Other Branches Towards Scientific Research in Terms of Some Variables. European Journal of Educational Research, 6(1), 1-13. https://doi.org/10.12973/eu-jer.6.1.1
  • Eriksen, T. M., & Brevik, L. M. (2023). Developing a "research literacy way of thinking" in initial teacher education: Students as co-researchers. In I. Menter (Ed.), The Palgrave handbook of teacher education research (pp. 231–256). Springer International Publishing.
  • Froehlich, D. E., Hobusch, U. & Moeslinger, K. (2021). Research methods in teacher education: meaningful engagement through service-learning. Frontiers in Education, 6(178), 1-8. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.680404
  • Görgülü Arı, A., & Arslan, K. (2020). Lisansüstü fen bilimleri öğretmenlerinin araştırma okuryazarlığı beceri düzeyleri. Journal of International Social Research, 13(75). https://doi.org/10.17719/jisr.2019.3203
  • Güvendi, B., ve Serin, H. (2019). Sınıf Öğretmenliği adaylarının oyun ve fiziksel etkinlikler dersine yönelik tutumları ile fiziksel aktiviteye katılım motivasyonlarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 1957-1968. https://doi.org/10.17755/esosder.573789
  • Hall, E. (2009). Engaging in and engaging with research: Teacher inquiry and development. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 15(6), 669–81. https://doi.org/10.1080/13540600903356985
  • Hanushek, E. A. ve Rivkin, S. G. (2010). Generalizations About Using Value-Added Measures of Teacher Quality. The American Economic Review, 100(2), 267-271.
  • Kaplanoğlu, E. (2014). Mesleki stresin temel nedenleri ve muhtemel sonuçları: Manisa ilindeki SMMM’ler üzerine bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 64, 131-150. https://doi.org/10.25095/mufad.396494
  • Karafil, B. (2023). Exploring the relationship between teachers’ lifelong learning tendencies and research literacy levels. Van Yüzüncü Yıl University Journal of Education, 20(3), 1269-1288. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1353489
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Keser Aschenberger, F., & Pfeffer, T. (2021). Concept of research literacy in academic continuing education: A systematic review. European Journal of University Lifelong Learning, 5(1), 43-58. https://doi.org/10.53807/0501royf
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-6. https://doi.org/10.5455/jmood.20130325011730
  • Kır Yiğit, M., & Özalemdar, L. (2022). Research literacy skills of biology and science teachers. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 7(17), 472–494. https://doi.org/10.35826/ijetsar.432
  • Kozikoğlu, İ., ve Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Nye, B., Konstantopoulos, S. ve Hedges, L. (2004). How Large Are Teacher Effects?. Educational Evaluation and Policy Analysis, 26, 237–257.
  • OECD (Organisation for Economic Co-Operation) (2005). Teachers matter: Attracting, developing and retaining effective teachers. https://www.oecd.org/edu/school/34990905.pdf
  • Peterson, P., Clark, C. M., & Dickson, W. P.(1990). Educational psychology as a foundation in teacher education: Reforming an old Notion https://education.msu.edu/NCRTL/PDFs/NCRTL/IssuePapers/ip899.pdf
  • Polat, M. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 77-90. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/411555
  • Salvan, V. J. C., & Hambre, M. M. (2020). Teachers’ demographic profile on the learners’ performance using K-12 Earth and Space module. Journal of Education & Social Policy, 7(4), 124–135. https://doi.org/10.30845/jesp.v7n4p16
  • Solomon, A., Wilson, G. ve Taylor, T. (2012). 100% Information Literacy Success. USA: Wadsworth Publishing.
  • Tabachnick, B. G. and Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, Pearson.
  • Tuncer, M. (2020). Nicel araştırma desenleri. In O. Behçet & Ç. Ahmet (Eds.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (pp. 205-227). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO (2017). Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü, Guidelines on adaptation of the UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. https://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214726.pdf
  • Yenilmez, K., & Ata, A. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının bilimsel araştırmalara yönelik tutumlarının incelenmesi. In X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri e-Kitabı (Vol. 27, p. 30).
  • Yıldız, D , Kılıç, M , Gülmez, D ve Yavuz, M . (2019). Öğretmenlerin Araştırma Okuryazarlığı Becerileri: Ölçek Geliştirme Çalışması. Turkish Journal of Educational Studies , 6 (1) , 45-65. https://doi.org/10.33907/turkjes.500780
  • Zhao, Y., Pinto Llorente, A. M., Sánchez Gómez, M. C., & Zhao, L. (2021). The impact of gender and years of teaching experience on college teachers’ digital competence: An empirical study on teachers in Gansu Agricultural University. Sustainability, 13(8), 4163. https://doi.org/10.3390/su13084163
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects In-Service Training, Lifelong learning, Teacher Education and Professional Development of Educators
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Uyar 0000-0001-9694-8629

Publication Date December 31, 2024
Submission Date June 29, 2024
Acceptance Date December 6, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 25 Issue: 3

Cite

APA Uyar, A. (2024). Öğretmenlerin Araştırma Okuryazarlıklarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 1509-1528. https://doi.org/10.17679/inuefd.1507136
AMA Uyar A. Öğretmenlerin Araştırma Okuryazarlıklarının İncelenmesi. INUJFE. December 2024;25(3):1509-1528. doi:10.17679/inuefd.1507136
Chicago Uyar, Ahmet. “Öğretmenlerin Araştırma Okuryazarlıklarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25, no. 3 (December 2024): 1509-28. https://doi.org/10.17679/inuefd.1507136.
EndNote Uyar A (December 1, 2024) Öğretmenlerin Araştırma Okuryazarlıklarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 3 1509–1528.
IEEE A. Uyar, “Öğretmenlerin Araştırma Okuryazarlıklarının İncelenmesi”, INUJFE, vol. 25, no. 3, pp. 1509–1528, 2024, doi: 10.17679/inuefd.1507136.
ISNAD Uyar, Ahmet. “Öğretmenlerin Araştırma Okuryazarlıklarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25/3 (December 2024), 1509-1528. https://doi.org/10.17679/inuefd.1507136.
JAMA Uyar A. Öğretmenlerin Araştırma Okuryazarlıklarının İncelenmesi. INUJFE. 2024;25:1509–1528.
MLA Uyar, Ahmet. “Öğretmenlerin Araştırma Okuryazarlıklarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 25, no. 3, 2024, pp. 1509-28, doi:10.17679/inuefd.1507136.
Vancouver Uyar A. Öğretmenlerin Araştırma Okuryazarlıklarının İncelenmesi. INUJFE. 2024;25(3):1509-28.

2017 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.